הלוגו של סנאפ (צילום: XanderSt, שאטרסטוק)
החברה עשויה למחוק קרוב ל-4 מיליארד דולר משווייה ביום המסחר הקרוב | צילום: XanderSt, שאטרסטוק

סנאפ, החברה האמריקאית שמאחורי אפליקציית המדיה החברתית סנאפצ׳ט (Snapchat), סיפקה אתמול תחזית פיננסית חלשה לרבעון השלישי, שאיכזבה את המשקיעים בוול סטריט והובילה לצניחה של המניה ביותר מ-19% במסחר המאוחר בוול סטריט ביום שלישי. התחזית החלשה של סנאפ "מדגישה את החששות שכספי פרסום לא יגיעו לרשתות המדיה החברתיות הקטנות יותר בתוך הסביבה הכלכלית המוגבלת", לדברי ג'סי כהן, אנליסט בחברת Investing.com. 

מניית סנאפ, שלפני הירידה הנוכחית השלימה עלייה של כ-40% מתחילת השנה, שיקפה לחברה בסגירת המסחר אתמול שווי שוק של 20.3 מיליארד דולר - כך שהחברה עשויה למחוק קרוב ל-4 מיליארד דולר משווייה ביום המסחר הקרוב. 

אף כי סנאפצ׳ט הצליחה למשוך מאות מיליוני משתמשים בעולם בזכות הפילטרים שהיא מציעה לעריכת תמונות והצ'אטבוט החדש שלה, My AI, המבוסס על בינה מלאכותית, מתקשה סנאפ להגדיל את הכנסותיה באופן עקבי ולהתחרות בענקיות מדיה חברתית כמו מטא פלטפורמס, שמחזיקה בפייסבוק, אינסטגרם וגם וואטסאפ, או ByteDance, שמחזיקה בטיקטוק. 

למרות שסנאפצ׳ט הצליחה למשוך מאות מיליוני משתמשים בעולם בזכות הפילטרים שהיא מציעה לעריכת תמונות והצ'אטבוט החדש שלה, My AI, סנאפ מתקשה להגדיל את הכנסותיה באופן עקבי ולהתחרות בענקיות מדיה חברתית כמו מטא וטיקטוק

עם פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני אתמול לאחר סגירת המסחר בבורסת ניו יורק, סיפקה הנהלת החברה תחזית שלפיה הכנסותיה של סנאפ ברבעון השלישי יהיו בטווח שבין 1.07 מיליארד דולר ל-1.13 מיליארד דולר, כאשר האנליסטים ציפו להכנסות של 1.13 מיליארד דולר, בקצה העליון של טווח התחזית. להערכת הנהלת סנאפ, צפויים להיות לסנאפצ׳ט ברבעון השלישי בין 405 מיליון ל-406 מיליון משתמשים פעילים ביום, כאשר אנליסטים צפו הגעה ל-406.2 מיליון משתמשים.

מכה את התחזיות, למרות הצפי המאכזב

מוקדם יותר השנה, סנאפ עדכנה את מודל למידת המכונה של האפליקציה שלה, כדי לאפשר קידום מכירות רלוונטי יותר למשתמשים. לדברי הנהלת החברה, בטווח הקצר גרם המהלך הזה לחלק קטן מהמפרסמים הגדולים שלה לראות ירידה בפעילות משתמשים כמו הקלקה על מודעות. עם זאת, ציינה ההנהלה כי המפרסמים מתחילים לראות תוצאות של השינויים בסנאפצ׳ט, שהובילו לעלייה של יותר מ-30% ב"המרות הקשורות לרכישה" בהשוואה לרבעון הראשון.

השיפורים גם עזרו לסנאפ להגדיל את מספר המפרסמים בפלטפורמה שלה, אבל הגידול הזה עדיין לא מספיק כדי לפצות על ירידת הביקוש לפרסומות מצד מותגים גדולים. בשיחת הוועידה עם אנליסטים לאחר פרסום הדוחות, אמר דרק אנדרסן, סמנכ"ל הכספים של סנאפ, כי הביקוש לפרסום מצד תעשיית מוצרי הצריכה, המסעדות והתיירות היה חזק ברבעון החולף, בעוד שמפרסמים במגזרים אחרים המשיכו להתמודד עם אתגרים כלכליים.

למרות הצפי המאכזב לרבעון הנוכחי, הצליחה סנאפ להכות את תחזיות האנליסטים ברבעון החולף. החברה סיכמה את הרבעון השני עם הפסד של 377 מיליון דולר, לעומת הפסד גדול יותר של 422 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הכנסותיה הרבעוניות של החברה הסתכמו ב-1.07 מיליארד דולר, מעל לקונצנזוס התחזיות של האנליסטים. מספר המשתמשים הפעילים היומי בסנאפצ'ט גדל ברבעון השני ב-14% ל-397 מיליון, מעל לתחזיות בוול סטריט.