מוביליאיי (צילום:    rarrarorro, shutterstock)
מוביליאיי. החברה הפכה להנפקה הישראלית הגדולה בהיסטוריה | צילום: rarrarorro, shutterstock

פתיחה חזקה למובילאיי במסחר: 5 שנים אחרי שנמחקה מהמסחר בוול סטריט, חברת מובילאיי הישראלית, המפתחת מערכות לסיוע לנהיגה ורכבים אוטונומיים החלה להיסחר שוב בנאסד"ק, אחרי שנפרדה מאינטל. כעת מניית מובילאיי קופצת בכמעט 30% ביום הראשון למחיר של 27 דולר למניה - מה שמעניק לה שווי של 22 מיליארד דולר.

מבלי להוריד מהישגו של פרופ' אמנון שעשוע, שזהו האקזיט השלישי שלו על מובילאיי – אחרי ההנפקה הקודמת והמכירה לאינטל – המחיר שבסופו של דבר מונפקת מובילאיי לפיו נמוך מהשווי שדובר עליו בתחילה, 50 מיליארד דולר. מאז התכווץ השווי והוא כעת קרוב למחצית מזה שתוכנן מלכתחילה.

מובילאיי שתחל להיסחר אחה"צ תחת הטיקר MBLY, היא כנראה ההנפקה הגדולה האחרונה של השנה, בוודאות זו הגדולה ביותר בהיסטוריה הישראלית. 

למרות פרסומים בתקשורת הישראלית על כך שהנהלת מובילאיי היא זו שהתעקשה לצאת להנפקה ודחפה לכך, לפי ה-WSJ, אינטל הייתה הכוח הדוחף המרכזי להנפקה. אתמול מנכ"ל החברה פט גלסינגר דיבר בכנס הטק השנתי של העיתון הכלכלי ואמר כי "זה שוק קשה, אבל לחברה יש הרבה לאן לצמוח. אני מאמין שבתוך 3 שנים רכבים אוטונומיים יהיו שכיחים יותר", אמר גלסינגר תוך שהוא מתייחס לפרויקט פה בת"א ובמינכן - זה שעדיין לא הוגשו בעבורו תוכניות למשרד התחבורה כפי שחשפנו השבוע.

התנאים שבהן נכנסת מובילאיי לשוק הם לא אידיאליים בלשון המעטה, על רקע הירידות בנאסד"ק מאז נובמבר בשל האינפלציה והמשך השפעות המגפה על הכלכלה הגלובלית וגם המלחמה באוקראינה. מעבר לתנאי השוק, צריך לזכור 2 דברים מרכזיים: לחברה יש תחרות קשה מאוד, לא רק מטסלה, אלא מכל ענקיות הטק, בהם וויימו של גוגל (שדיווחה אמש תוצאות פושרות מאוד), שמשקיעות סכומי עתק כדי להוביל במרוץ האוטונומי.