אמנון שעשוע  (צילום: Heinz Troll, יחצ)
אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי. "ממשיכים לקבל הזמנות" | צילום: Heinz Troll, יחצ

מניית מובילאיי צנחה כ-17% במסחר בניו יורק לאחר שהחברה פרסמה את הדוח הרבעוני שלה. מובילאיי מתריעה על ירידה צפויה בהיקפי המכירות של מערכת הנהיגה האוטונומית שלה בשוק הסיני, ולפיכך נאלצת להוריד את התחזית השנתית כולה. זאת, למרות שיפור בהיקף ההזמנות.

מובילאיי פתחה את היום אתמול (חמישי) בשווי של 35.6 מיליארד דולר אבל עם הצלילה במניה כעת שווי השוק שלה מגיע לכ-29 מיליארד דולר בלבד. הגידול בהכנסות של החברה בשנה האחרונה היה של 34.85% והגידול ברווח בתקופה זו היה 8.6%. 

מנכ"ל החברה פרופ' אמנון שעשוע אמר: "מהלך העסקים פעל היטב ברבעון הראשון של 2023, כולל גידול של 16% בהכנסות - הרבה מעבר לגידול בתעשיית הרכב הכללית. כמות המזומנים הגיעה ל-171 מיליון דולר. אנחנו ממשיכים לקבל הזמנות מתעשיית הרכב לקווי המוצר השונים". 

האם המכונית האוטונומית של מובילאיי תעלה על הכבישים בקרוב? בעוד החברה מתמקדת בשיווק טכנולוגיות עזר לנהג ואוטונומיות חלקית, שירותי הרובו-טקסי ("מוניות אוטונומיות") עדיין מתוארים בלשון עתיד. החברה מתמקדת לדבריה בפיתוח פלטפורמה שחברות רכב יוכלו לשלב בתוך המכוניות שלהן, ובכך להפוך אותן לאוטונומיות - ואולם יוזמת המוניות האוטונומיות שעליה דיבר שעשוע בשנים קודמות כבר אינה מוזכרת כלל.

החברה מתמקדת לדבריה בפיתוח פלטפורמה שחברות רכב יוכלו לשלב בתוך המכוניות שלהן ובכך להפוך אותן לאוטונומיות - ואולם יוזמת המוניות האוטונומיות שעליה דיבר שעשוע בשנים קודמות כבר אינה מוזכרת כלל

בצד האופטימי, מובילאיי מדווחת שצבר ההזמנות של החברה ממשיך לגדול והחברה צופה שהוא יהיה גבוה מ-6.7 מיליארד דולר, הסכום שהעריכה ב-2022. בחברה צופים כי גם מכירת מערכות עזר לנהג (ADAS) צפויה לגדול השנה, עם יצרן OEM שני שצפוי להתחיל לייצר השנה, מה שמניב למובילאיי הכנסות ARR ממכירת רישיונות לשימוש בתוכנה.

משרדי מובילאיי (צילום: מובילאיי, יח"צ)
מובילאיי. בתום תקופת הנעילה - המניות יהיו חופשיות למסחר | צילום: מובילאיי, יח"צ

השקות דגמי מכוניות מבוססות SuperVision נערכות לפי המתוכנן. מכירות מכוניות Zeekr 009 שמצויידות בטכנולוגיית SuperVision ודגמים נוספים של חברת Geely שיושקו בסין בהמשך השנה וכמו כן תחילת מכירות של Zeekr 001 באירופה בסוף 2023 ודגם Polestar 4 שיימכר במדינות שונות בעולם. החברה צופה שהטכנ ולוגיה תשולב במכוניות נוספות, בין הזאר באמצעות חברות OEM במדינות המערב, בסין ובהודו.

לפי הדיווח, המחיר הממוצע למנייה עלה ל-53.9 דולר ברבעון זה לעומת 51.0 דולר ברבעון הקודם. הרווח למניייה הגיע ל-14 סנט. הכנסות גדלו ב-16% לעומת הרבעון המקביל ב-2022 להיקף של 458 מיליון דולר, שעיקרן גידול במכירות מערכות SuperVision, צבר ההזמנות הנוסף לטכנולוגיה והכניסה הצפוייה של שיווק מכוניות Zeekr הסיניות האוטונומיות לאירופה, שמבוססות על טכנולוגיה של מובילאיי. על בסיס GAAP רשמה החברה הפסד נקי של 79 מיליון דולר, 10 סנט למניה.

מובילאיי היא החברה הישראלית הגדולה ביותר שנסחרת בוול סטריט במונחי שווי שוק. היום מסתיימת תקופת הנעילה (Lock-Up) של חלק ממניות מובילאיי, לאחר שחלפה חצי שנה מההנפקה (IPO) שלה, שנערכה באוקטובר האחרון. מניית מובילאיי השלימה זינוק של 65% מאז ההנפקה, וכעת משקפת לחברה, שמפתחת טכנולוגיית נהיגה אוטונומית ומערכות סיוע לנהיגה, שווי שוק של 35.6 מיליארד דולר. בתום הנעילה, יהיו כל מניות מובילאיי חופשיות למסחר בנאסד"ק.

מובילאיי היא החברה הישראלית הגדולה ביותר שנסחרת בוול סטריט במונחי שווי שוק. היום מסתיימת תקופת הנעילה של חלק ממניות מובילאיי, לאחר שחלפה חצי שנה מההנפקה שלה, שנערכה באוקטובר האחרון

לפני כן האנליסטים התחרו ביניהם בתחזיות ורודות עבור מובילאיי. הם חזו צמיחה חזקה והעלו את ההמלצות ל"קנייה" ואת יעד מחיר המנייה מ-45 ל-55 דולר. אחת החברות העריכה כי מובילאיי תצמח ב-35% בשנים הקרובות בהשוואה ל-25% בטסלה. כעת, האנליסטים מעריכים שהחברה תצמח בחמש השנים הקרובות ב-20.66%. תחזית הרווח למניה היא 12 סנט לרבעון האחרון.