מימין: מייסדי Monday.com ערן זינמן ורועי מן (צילום: נתנאל טוביאס)
מייסדי monday.com ערן זינמן ורועי מן | צילום: נתנאל טוביאס

בפעם השניה מאז נובמבר, מאנדיי הישראלית מציגה דוחות טובים - ומאבדת בכל זאת למעלה מ-20% משוויה בשוק. מניית חברת התוכנות הארגוניות צללה כמעט ב-70% מאז השיא בנובמבר, והיום היא נסחרת בירידות של 26%. מאנדיי, שהיתה שווה כ-19.4 מיליארד דולר לפני 3.5 חודשים, שווה כיום כ-5.8 מיליארד דולר. ירידות דומות ספגה ויקס הישראלית בשבוע שעבר, שמחקה גם היא 25% ביום שלאחר הדוחות והתכווצה בחודשים האחרונים משווי של כ-20 מיליארד דולר לשווי של כ-5 מיליארד דולר.

מאנדיי הציגה מוקדם יותר היום את תוצאות הרבעון האחרון של 2021. למרות העובדה שהיכתה את התחזיות, והציגה צמיחה מצוינת של 91% בהכנסות השנתיות - הצפי ל-2022 שהציגה מאנדיי הוא לצמיחה נמוכה בהרבה, של 54%. החברה הכניסה 95.5 מיליון דולר ברבעון שעבר - זאת לעומת צפי ל-88 מיליון דולר ו-308 מיליון דולר בשנה כולה, ולמרות זאת המשקיעים התאכזבו ומניית החברה מאבדת כעת במסחר למעלה מרבע משווייה. הורדת התחזיות היא ככל הנראה על רקע התגברות התחרות והתקררות השוק, לאור מחיקות השווי המשמעותיות של כמה חברות מאוד חזקות בסקטור הטכנולוגיה - בהן פייסבוק ונטפליקס שהתכווצו גם הן ברבע אחרי הדוחות.

גם עבור מאנדיי, זהו שידור חוזר לחודש נובמבר אשתקד, אז הציגה את דוחות הרבעון השלישי של 2021, והציגה צמיחה של 95% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל - ולמרות זאת צפתה במנייתה מאבדת ביותר מ-20% במסחר.

תחרות עזה בשוק הארגוני

למרות התדמית המשעממת, "תוכנות ארגוניות" הוא שוק סוער. בעולם עסקי שצורך יותר ויותר שירותים טכנולוגיים, בעיקר בדמות SaaS ושירותי ענן, תוכנות האנטרפרייז מהוות את הצומת שעליו נפגשים כל התהליכים בחברה. וזה שוק שהצמיחה בו פנומנלית: לפי מחקר של מכון גרטנר, כל ההוצאות של עסקים על תוכנות האנטרפרייז בעולם הסתכמו אשתקד ב-605 מיליארד דולר, צמיחה של 14.4% ביחס ל-2020. הצפי הוא שהשנה הסכום יעלה לקרוב ל-672 מיליארד דולר, עלייה של 11%, ובשנה הבאה הסכום יגיע ל-752 מיליארד.

לפי מחקר של מכון גרטנר, כל ההוצאות של עסקים על תוכנות האנטרפרייז בעולם הסתכמו אשתקד ב-605 מיליארד דולר, צמיחה של 14.4% ביחס ל-2020. הצפי הוא שהשנה הסכום יעלה לקרוב ל-672 מיליארד דולר, עלייה של 11%, ובשנה הבאה הסכום יגיע ל-752 מיליארד דולר

הדוגמה המובהקת והרווחית ביותר לתוכנה ארגונית היא כמובן אופיס של מיקרוסופט, שהחטיבה שאליה היא משתייכת בענקית הקורפורט אחראית על כ-31% מהכנסות החברה. גם סיילספורס, שרוצה להיות מיקרוסופט של ה-CRM, היא דוגמה טובה, עם שווי שוק נוכחי של כ-200 מיליארד דולר ותחזיות שתגיע לשווי של טריליון דולר בעשור הקרוב.

הסאב סקטור שאליו משתייכת מאנדיי, של ניהול תהליכים בכוח אדם, עמד ב-2020 על שווי שוק גלובלי משוער של 55 מיליארד דולר. היתרון המשמעותי של המערכות הללו הוא ה-stickiness שלהן: ברגע שבעל עסק משלב אחת מהן בתוך הארגון ומרגיל את העובדים להשתמש בה, קשה מאוד להחליף אותה. עסקים לא מחליפים שירותים שכאלה כמו גרביים, אלא אם הם מקבלים הצעת ערך שקשה לסרב לה. כלומר, באופן עקרוני, משעה שהכנסת את המערכת לארגון, ה-Retention גבוה והפוטנציאל הוא שרק תעמיק את ההוצאה על התוכנה המוטמעת.

מאנדיי מתרחבת: לא רק אקסל צבעוני וצפי להכפלת ההכנסות

ברמת המספרים, כשמנטרלים את הציפיות של שוק ההון, מאנדיי היא חברה שמרבית החברות היו מקנאות בנתונים שלה ומראה צמיחה עקבית: ההכנסות שלה ברבעון 3 ב-2019 הסתכמו ב-21 מיליון דולר. שנתיים אחר כך, ברבעון 3 של 2021 הן כבר עמדו על 83 מיליון והציגו צמיחה של 95% ביחס לרבעון המקביל ב-2020 ושל כמעט פי 4 בשנתיים. גם ברמת הגודל מאנדיי נחשבת לחברה גדולה במונחים ישראליים, ומחזיקה נציגויות ב-7 מדינות שונות ולקוחות ב-190 מדינות.

גם בדוחות היום הציגה מאנדיי שיפור בשורה התחתונה: ההפסד התפעולי Non-GAAP עמד על כ-10 מיליון דולר, לעומת כמעט 24 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2020. ההפסד התפעולי השנתי ירד מ-86 מיליון ל-52.6 מיליון. שיעור שימור הלקוחות עמד על 120% ובחברות של 10 עובדים ויותר הנתון הסתכם ב-135%. מספר הלקוחות המשלמים יותר מ-50 אלף דולר בחודש עלה ל-793, שמשקפים עלייה של 200% בשנתיים.

לרבעון הבא החברה צופה הכנסות של בין 100 ל-102 מיליון דולר או צמיחה של 70%-73% ביחס לרבעון הראשון של 2021, והפסד תפעולי של 47 מיליון דולר. התחזית ל-2022 כולה היא להכנסות של 470-475 מיליון דולר והפסד תפעולי של עד 147 מיליון דולר. 

ועדיין, למאנדיי יש עדיין הרבה מקום לגדול. וכמוה גם ליתר המתחרות שלה בשוק תוכנות האנטרפרייז. נוסף על מגוון האפשרויות שפיתחה החברה - כולל בניית CRM, יצירת אוטומציה לתהליכים שמבוססים על no code ומהווים קייס סטאדיז ללקוחות נוספים - ברבעון שעבר הלכה מאנדיי צעד נוסף קדימה והשיקה מרקטפלייס לאפליקציות. כעת לקוחות יכולים להטמיע אפליקציות כמו Figma, Github, Gmail ועוד רבות אחרות ישירות בתוך הממשק של מאנדיי. בקיצור, זה כבר לא רק אקסל צבעוני, כפי שנטו להגיד על החברה בהתחלה.

קמפיין מאנדיי סופרבול (יח''צ: יחצ)
קמפיין מאנדיי בסופרבול. המארקטפלייס מאפשר הטמעה של אפליקציות נוספות | יח''צ: יחצ

הבעיה היא שלמאנדיי יש מתחרות ממזריות. פרט ל-ClickUp יש גם את Trello, היבו ולא מעט שחקניות קטנות יותר, שמנסות להיכנס לשוק באסטרטגיות חדירה אגרסיביות, שמעניקות שירותים רבים בחינם ומאיימות לתפוס נתחים של עסקים קטנים ובינוניים. גם מיקרוסופט הגדולה חצי רגל בפנים: החודש היא החלה בפיילוט ללקוחות פרטיים של מיקרוסופט Lists (תודו שלא שמעתם שם גנרי שכזה מימיכם), המענה הראשון של הענקית לשוק הצומח הזה. ליסטס הוא ממשק ניהול משימות ארגוני, שנראה דומה להחריד לממשק של מאנדיי וכולל אפשרות לתכלל לתוכו את אופיס, מיילים, Teams ויתר השירותים שמעניקה מיקרוסופט. בכל מקרה, עד שמיקרוסופט יחליטו אם היא משתלטת על השוק הזה, יהיה מעניין לראות איך מאנדיי משקללת בתחזיות שלה לרבעונים הקרובים את התחרות המתהדקת.

גם מיקרוסופט הגדולה הכניסה חצי רגל בתוך השוק של מאנדיי: החודש החלה בפיילוט ללקוחות פרטיים של מיקרוסופט Lists, שירות ניהול משימות ארגוני שנראה דומה להחריד לממשק של מאנדיי ומאפשר לתכלל לתוכו את אופיס, מיילים, Teams ויתר השירותים של הענקית

microsoft lists (אילוסטרציה: יחצ)
מיקרוסופט Lists. פוטנציאל להתממשקות עם תוכנות אופיס | אילוסטרציה: יחצ

בינתיים, לפחות כרגע, המתחרה הגדולה של החברה היא Asana, שנוסדה על ידי יוצאי פייסבוק וגוגל כבר ב-2008. מייסד Asana דסטין מוסקוביץ רכש מאז יוני האחרון מניות של Asana בלמעלה ממיליארד דולר, במה שנחשב לסחר הפנים התאגידי החוקי הגדול בהיסטוריה המתועדת מאז 2004, לפי האתר בארונ'ס. אבל זו לא חוכמה. למוסקוביץ יש 2% מפייסבוק-מטא והון שהוערך אשתקד על ידי פורבס ביותר מ-15 מיליארד דולר.

בינתיים, מניית Asana נהנית מהרוח הגבית, ונכון לכתיבת שורות אלה היא רשמה תשוארה של יותר מ-60% בשנה האחרונה. Asana גדולה יותר ממאנדיי ומחזיקה בשווי שוק של 12 מיליארד לעומת 8.5 מיליארד הדולר של החברה הישראלית.

עם זאת, מאנדיי נראית בריאה יותר: למרות ש-Asana רשמה ברבעון הקודם הכנסות של 100 מיליון דולר (בערך 20% יותר מה-83 מיליון של מאנדיי בתקופה), ההפסד התפעולי שלה עמד על 68 מיליון דולר - יותר מפי 2 מההפסד התפעולי של מאנדיי, שהסתכם ב-29 מיליון. סעיף נוסף הוא עלות ההכנסות, שבו Asana (9.5 מיליון) היתה יעילה יותר ממאנדיי והוציאה 9.5 מיליון דולר לעומת 10.2 מיליון דולר לחברה הישראלית. וסוגיה זו צפויה להיות אחד המדדים המרכזיים של מאנדיי בשנה הקרובה: איך משפרים מרווחים ומייעלים עוד יותר את התזרים.