Black Friday (צילום: Rustically, שאטרסטוק)
בלאק פריידי. השוק האמריקאי מראה איתנות יחסית | צילום: Rustically, שאטרסטוק

השבוע המקוצר של חג ההודיה בוול סטריט היה תנודתי וחיובי בסך הכל. מדד S&P500, העוקב אחר 500 המניות של החברות הציבוריות הגדולות ביותר בוול סטריט, סיים את השבוע בעלייה של 1.5% ל-4,026 נקודות אם כי הוא עדיין במינוס של 15.5% מתחילת השנה. המדד התעשייתי הדאו ג'ונס, העוקב אחר 30 המניות הגדולות, עלה השבוע ב-1.8% ואיבד מתחילת השנה 5.5%. הנאסד"ק הטכנולוגי עלה ב-1.1% אבל עדיין מדשדש במינוס 28% מתחילת השנה.

הסוחרים של וול סטריט אוהבים מאוד את הימים שאחרי חג המולד, בשל הנטייה של השוק לעלות על רקע האופטימיות של החג והשופינג שלפני, שמפטמים את השורה התחתונה של לא מעט קמעונאים. לכן, הימים האלה מכונים "הראלי של סנטה קלאוס". העליות הביאו רבים לטעון שסנטה קלאוס הגיע מוקדם השנה לוול סטריט השנה ונקבל ראלי שיימשך כל דצמבר ואל תוך תחילת ינואר. זאת על רקע סיכומי הפד בשבוע שעבר, שהראו כי חברי הוועדה המוניטרית של הבנק המרכזי האמריקאי הראו נכונות להאט את העלאות הריבית הקרובות.

ועדיין, ראלי זה לא. נכון שהשוק האמריקאי מראה איתנות יחסית, אבל עדיין הסנטימנט הצרכני לא חיובי עקב האינפלציה הגבוהה ביותר זה 40 שנה. זה בא לידי ביטוי בבלאק פריידיי האחרון שלא מראה את אותן עוצמות שהראה בעבר. חברת אדובי, שעוקבת אחרי מכירות ברשת, ציינה שהמכירות חצו את ה-9 מיליארד דולר בשישי וקבעו שיא. אלא שהנתונים לא מותאמים לאינפלציה ומהווים לכל היותר עלייה של 2.3% ביחס לבלאק פריידיי ב-2021. שנית, ההנחות השנה גבוהות משמעותית משנים שעברו, כך שלמעשה הקמעונאים מכרו הרבה יותר סחורה בהרבה פחות כסף. היקף המכירות עלה, אבל נומינלית המכירות ירדו.

מי שכן יכולה להיות מאושרת זו ענקית האיקומרס הקנדית שופיפיי, שדיווחה על מכירות שיא של כמעט 3.4 מיליארד דולר, עלייה של 17% ביחס לאשתקד. בשיא הסוחרים בפלטפורמה ראו מכירות מצרפיות של 3.5 מיליון דולר בכל דקה, ומכירות בינלאומיות היוו 15% מנפח המכירות. גם המכירות של חברות ה-BNPL עלו ב-78% ביחס לתקופה המקבילה, אבל זה לא בהכרח מעיד על חוסן צרכני.

בלאק פריידיי האחרון לא מראה את אותן עוצמות שהראה בעבר. ההנחות השנה גבוהות משמעותית משנים שעברו, כך שלמעשה הקמעונאים מכרו הרבה יותר סחורה בהרבה פחות כסף. היקף המכירות עלה, אבל נומינלית המכירות ירדו

נעבור לאפוקליפסת הזומבים. בתחילת החודש שעבר, העריך פורבס שכ-300 חברות ציבוריות הן חברות זומבי. מדובר בחברות שמשרתות חוב: יש להן הכנסות, אך לפחות במשך 3 שנים ההוצאות שלהן גבוהות מההכנסות, עד שבשלב מסוים כל מחזור החיים שלהן נועד לשרת את החוב. ביניהן יצרנית אופני הכושר פלוטון וקמעונאית הגיימינג גיימסטופ.

"סכנה לגל של פשיטות רגל"

חברות זומבי נוצרות בעיקר בתנאים של ריבית נמוכה, שמאפשרת להמשיך למחזר חוב ויכולת להמשיך לייצר קו אשראי בתנאים נוחים. עכשיו, כשהריבית כבר עלתה והבנקים מתחילים לקמץ את ידיהם, הדבר ייצור מחנק אשראי כך שיחד עם האינפלציה והלחצים יש סיכוי שלחלק מהחברות הרצות על אדי החוב יתחיל להיגמר האוויר. גם באיחוד האירופי הזהירו בשבוע שעבר כי אירופה מוצפת בחברות כאלה שחשופות יותר מאחר שרבות מסתמכות על הלוואות בנקאיות, בעוד השוק האמריקאי נוטה לכיוון האג"ח.

שופיפיי, אילוסטרציה (צילום: monticello, שאטרסטוק)
שופיפיי, אילוסטרציה. דיווחה על מכירות שיא של כמעט 3.4 מיליארד דולר | צילום: monticello, שאטרסטוק

"הסכנה היא לגל מתגלגל של פשיטות רגל וארגון מחדש לאורך שנים", קבע בספטמבר מגזין Harvard Business Review. בתחזית עד ספטמבר 2023, סוכנות הדירוג S&P צופה כי אחוז החברות שיפשטו רגל בארה"ב יעלה מ-1.6% בשנה שעברה ל-3.75%. ועדיין, ב-2020 הנתון עמד על 6.3%.

בגולדמן זקס העריכו לפני חודשיים שאם מוציאים את "חברות הצמיחה" מהמשוואה, מספר חברות הזומבי בוול סטריט מגיע ל-4% בלבד, אך הבנק מודה כי הוא לא חשוף לשוק הפרטי. בבלומברג העריכו לאחרונה כי המצב האינפלציוני לא רק שעלול לגרום ללא מעט חברות זומבי לפשוט רגל, אלא גם לדחוף לא מעט חברות בריאות למצב הזה מאחר שלא יוכלו לעמוד בנטל החוב.