נטפליקס (צילום: rafapress, shutterstock)
צילום: rafapress, shutterstock

עם פתיחת המסחר: נטפליקס מוחקת למעלה משליש משוויה בירידות שמגיעות לכ-38%. זאת בעקבות הדוחות שפרסמה אמש, בהם דיווחה על קיטון במספר המנויים. זוהי הצניחה הכבדה ביותר במניה מזה עשור, והמשמעות היא כי נטפליקס מוחקת כעת למעלה מ-47 מיליארד דולר משוויה.

על הסיבות לצניחת נטפליקס: פרשנות

אם בהנהלת נטפליקס חשבו שהגרוע מכל היו דוחות סוף שנת 2021, שהובילו לכך שהמניה התרסקה בלמעלה מ-20% ביום המסחר, באו הדוחות הנוכחיים של הרבעון הראשון של 2022, והם אפילו גרועים יותר. בדוחות הללו נטפליקס מודה שהיא מתכווצת, וצופה שתאבד 2 מיליון מנויים נוספים. 

ברבעון הקודם, עליו מדווחת נטפליקס, הקיטון במספר המנויים עוד יחסית מינימלי - 200 אלף. אך נטפליקס מעריכה כאמור שההתכווצות תימשך גם ברבעון הנוכחי, בשל המלחמה באוקראינה (שהוציאה את נטפליקס מרוסיה - אובדן של 700 אלף מנויים) והתחרות בשוק הסטרימינג. נטפליקס רואה קיטון נוסף של עד 2 מיליון (!) מנויים נוספים, זאת בניגוד לתחזית של האנליסטים, שצפו גידול של מיליונים.

נכון לכרגע, לנטפליקס יש קצת פחות מ-222 מיליון מנויים. לפי נתוני החברה, לפחות 100 מיליון משקי בית נוספים חולקים סיסמה - ובפועל לא משלמים על המנוי.

נטפליקס לוגו (צילום: Vantage_DS, shutterstock)
נטפליקס. התוצאות גרועות מתחזיות האנליסטים | צילום: Vantage_DS, shutterstock

ההכנסות של נטפליקס ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-7.87 מיליארד דולר, כלומר גם כאן החברה פספסה את צפי ההכנסות של האנליסטים, שעמד על 7.95 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 3.53 דולר לעומת צפי של 2.91 דולר למניה - נתונים טובים, אבל זו עדיין ירידה של כ-5% ביחס לאשתקד. 

"רוחות נגדיות שמקשות על צמיחה"

הסיבות שנטפליקס נתנה לתוצאות החלשות מאוד היא העובדה שנטפליקס כבר נמצאת כמעט בכל בית בצפון אמריקה, ונולדו לה אינספור מתחרים. "החדירה היחסית גבוהה שלנו למשקי הבית, בשילוב עם התחרות, מייצרת רוחות נגדיות שמקשות על צמיחה", כתבה הנהלת החברה במכתב למשקיעים שפרסמה הערב. "הבוסט הגדול שהסטרימינג קיבל מהקורונה, טשטש את התמונה עד לאחרונה". כלומר, בנטפליקס מסבירים שבשנתיים של הסגרים והבידודים הצפיה בשירותי תוכן עלתה דרמטית, וטשטשה את העובדה שהשוק בעצם השתנה והפך לתחרותי הרבה יותר, עם כניסתן של אמזון פריים, דיסני פלוס, HULU ועוד.

הדוחות של נטפליקס מעידים שהחברה מודעת היטב לתחרות הגוברת והקושי לגייס הן לקוחות חדשים והן תוכן חדש, לאור מיזוגים רבים בשוק, בהם רכישת אולפני MGM ע"י אמזון ומיזוג וורנר מדיה עם דיסקברי. יתר על כן החברה נאלצה להעלות מחירים לאחרונה, משהו שצפוי להקשות עליה לשמר מנויים, לאחר שלפי פורצ'ן 35% מהאמריקאים ביטלו שירות סטרימינג בשנה האחרונה בשל עלויות.

"אנחנו מאיצים מחדש את קצב ההכנסות, באמצעות שיפור השירותים, מוניטיזציה של שיתוף בין משקי בית (כלומר, מנויים יקרים יותר שניתן לחלוק, א"ל) וניהול רווח תפעולי שיעמוד על 20%", הוסיפו. בכך מתכוונים בנטפליקס לתוכנית מנויים חדשה שהשיקו ב-3 מדינות בדרום אמריקה, ובה אפשרות להוסיף תת-מנויים למשקי בית אחרים, בתשלום נוסף, זאת על מנת להרוויח מהעובדה כי ניתן לשתף את הסיסמה עם כמה אנשים - בהתאם לסוג המנוי. בנטפליקס אומרים כי הם מתכננים להרחיב פעילות זו למדינות נוספות, אך מדובר בתהליך זוחל שבחברה צופים שיבשיל בטווח הארוך - מבלי לתת תאריכי יעד.

כזכור, ברבעון שעבר נטפליקס החלה להראות סימני שחיקה בקצב הצמיחה ובעצם הייתה הספתח לעונת דוחות סוערת, שבה גם פייסבוק התרסקה בלמעלה מ-20% ועוד שורה של חברות, שהחלו לחטוף על האינפלציה הגבוהה והצפי להעלאות ריבית אגרסיביות מצד הבנק המרכזי האמריקאי.