אמנון שעשוע, נשיא ומנכ"ל חברת מובילאיי (צילום: נאסד"ק, יחצ)
אמנון שעשוע. שיתוף הפעולה עם פולקסווגן מתהדק | צילום: נאסד"ק, יחצ

המצב הפוליטי בישראל יוצר מצוקה אישית וגם עבור רוב עובדי מובילאיי - כך אמר מייסד ומנכ"ל חברת האוטוטק הישראלית פרופ' אמנון שעשוע בשיחת הוועידה שקיימה אמש (חמישי) החברה בעקבות פרסום דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2023.

בשיחה שאל האנליסט הבכיר שריאס פאטיל, סגן נשיא בחברת מחקר ההשקעות האמריקאית Wolfe Research, ״האם למצב הפוליטי הנוכחי בישראל יש השלכות לגבי החברה מבחינה עסקית?״. בתמליל השיחה מצוטטת תשובת שעשוע כך: "זה יוצר מצוקה. זה יוצר מצוקה אישית, ואני חושב שגם רוב מובילאיי, לא כל עובדי מובילאיי חווים סוג כזה של מצוקה".

עם זאת, לפי שעשוע, הדבר לא צפוי להשפיע על ביצועי החברה: "אבל עכשיו כשאתה מסתכל על עובדי מובילאיי, כולם מקצוענים", המשיך. "לא ראינו כל השפעה על היעילות והפרודוקטיביות בחודשים האחרונים. אנחנו לא מייצרים שום דבר בישראל. ישראל היא לא מקור ההכנסה של מובילאיי. אז אנחנו לא רואים שום השפעה מהותית למהפך הפוליטי שמתרחש בישראל".

נהנתה מהביקוש הגובר למערכות סיוע לנהיגה

תוצאות מובילאיי היכו את תחזיות האנליסטים בוול סטריט לתוצאות הרבעון השני של 2023. החברה, שהטכנולוגיה שלה מאפשרת נהיגה אוטונומית, הצליחה לנצל את הביקוש הגובר למערכות הסיוע המתקדמות לנהיגה (ADAS) שלה מצד יצרניות רכב גדולות בצפון אמריקה ובאירופה, כמו ב.מ.וו, ניסאן ופולקסווגן, כדי לקזז באופן חלקי את ירידת הביקוש בשוק הסיני.

בסיכום הרבעון השני מדווחת מובילאיי על ירידה של 1% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל, ל-454 מיליון דולר, ובשורה התחתונה, הפסד של 28 מיליון דולר (או הפסד של 4 סנט למניה), גדול פי ארבעה מההפסד בתקופה המקבילה בשנת 2022. מדוחות הרבעון עולה גם כי מובילאיי עברה להפסד תפעולי, בסך 33 מיליון דולר, בהשוואה לרווח תפעולי של 10 מיליון דולר ברבעון המקביל. שיעור הרווחיות התפעולית ברבעון היה שלילי, מינוס 7%, בהשוואה לרווחיות של 2% בתקופה המקבילה.

חברת האוטוטק הישראלית עקפה כאמור את תחזיות האנליסטים ולמרות זאת המניה יורדת במסחר בוול סטריט. ההפסד של מובילאיי ברבעון החולף זינק פי ארבעה ביחס לתקופה המקבילה. המניה, שעד כה עלתה בכ-15% מתחילת השנה וסגרה את המסחר אתמול במחיר של 40.44 דולר, משקפת לחברה שווי שוק של 32.5 מיליארד דולר.

פרופ' אמנון שעשוע, נשיא ומנכ"ל מובילאיי: "העסק שלנו שוב הציג ביצועים טובים ברבעון השני. הרווח התפעולי השתפר בהשוואה לרבעון הראשון של 2023, למרות הכנסות עקביות יחסית, ואנו ממוקמים היטב לגידול המוגבר בהכנסות במחצית השנייה של 2023"

"העסק שלנו שוב הציג ביצועים טובים ברבעון השני", אמר המנכ"ל שעשוע עם פרסום הדוחות הרבעוניים. "הרווח התפעולי השתפר בהשוואה לרבעון הראשון של 2023, למרות הכנסות עקביות יחסית, ואנו ממוקמים היטב לגידול המוגבר בהכנסות במחצית השנייה של 2023, המצוינת לפי התחזית שלנו. הדגשים העסקיים העתידיים של הרבעון כוללים הוכחות מוחשיות לעומק הקשר שלנו עם קבוצת פולקסווגן והרחבה של התקשרויות משמעותיות עבור הפורטפוליו המתקדם שלנו לתשעה יצרני OEM גדולים.

"המעורבות של קבוצת פולקסווגן בכל סל המוצרים שלנו מעודדת למדי, שכן היא מדגישה את המדרגיות והגמישות של הפלטפורמה הטכנולוגית של מובילאיי, וזוהי תבנית שאליה אנו שואפים להגיע גם עם לקוחות מפתח אחרים".

יחד עם הדוחות הרבעוניים מספקת הנהלת מובילאיי תחזית שנתית מעודכנת, שלפיה היא צופה ירידה בשיעור ההפסד התפעולי (בחישוב GAAP) ובשיעור הרווח התפעולי המתואם (בחישוב Non-GAAP) שלה ל-37% ו-9%, בהתאמה (בנקודת האמצע של הטווח הצפוי). לפיכך, ההפסד התפעולי השנתי צפוי להסתכם בטווח שבין 98 מיליון ל-129 מיליון דולר, והרווח התפעולי המתואם צפוי להסתכם בטווח של 600-631 מיליון דולר. בדומה לתחזית הקודמת שסיפקה, צופה מובילאיי כי תסכם את שנת 2023 עם הכנסות בטווח של 2.06-2.11 מיליארד דולר.

המעבר לקמפוס החדש בירושלים נדחה

בשיחת הוועידה עם האנליסטים שהתקיימה לאחר פרסום הדוחות, השתתפו המנכ"ל שעשוע וממלאת מקום סמנכ"לית הכספים, מורן שמש-רוז'נסקי. מובילאיי הודיעה לפני כחודש על פרישתה של סמנכ"לית הכספים ענת הלר, "בשל טרגדיה אישית", ומאז מנהלת החברה הליך איתור לצורך מינוי סמנכ"ל כספים קבוע.

שמש-רוז'נסקי מילאה קודם לכן את תפקיד סמנכ"לית הכספים של מובילאיי. בשיחת הוועידה ציינה שמש-רוז'נסקי כי ההוצאות התפעוליות הנמוכות מהצפוי, הן ברבעון השני והן במחצית השנייה של 2023, לפי תחזית החברה, מונעות בעיקר על ידי גורמי מאקרו מסוימים, החזרים הנדסיים חד-פעמיים ("NRE") גבוהים מהצפוי, שינוי קל בתזמון האכלוס של הקמפוס החדש של מובילאיי בירושלים, ויוזמות מתמשכות לשיפור יעילות המו"פ בתחומים מסוימים. תחזית ההכנסות של הנהלת מובילאיי משקפת צמיחה צפויה של 16% במחצית השנייה של 2023 בהשוואה למחצית השנייה של 2022.

מובילאיי (צילום: מובילאיי, יח"צ)
רכב אוטונומי של מובילאיי. סיפור מוכר היטב לפי האנליסטים | צילום: מובילאיי, יח"צ

שמש-רוז'נסקי ציינה כי מבחינת השכר של עובדי מובילאיי, פיחות השקל הוביל לחיסכון בשכר במונחי דולרים ברבעון השני. לדבריה, "שער המטבע היה נמוך בכ-4% מהתחזית שלנו ברבעון". היא הוסיפה כי חלה ירידה גם בהוצאות של מובילאיי על שירותי ניידות (Mobility as a Service). לדבריה, המעבר של החברה לקמפוס החדש בירושלים נדחה מחודש מאי לסתיו הקרוב, וההוצאות הגבוהות יותר שינבעו מהקמפוס החדש יתחילו רק מאוחר יותר השנה.

"מובילאיי ראויה למקום בתיקי השקעות של בינה מלאכותית (AI), בהתחשב בחשיפה של החברה לתחום הרכב האוטונומי (AV) וההובלה שלה בתעשייה", כך כתב השבוע אנליסט מורגן סטנלי, אדם ג'ונאס, שהקצה למניית מובילאיי מחיר יעד של 34 דולר, נמוך ב-16% ממחירה האחרון, עם המלצה נייטרלית ("החזק" או "משקל שווה").

ג'ונאס מעריך כי ביצועי החסר של מניית מובילאיי בהשוואה למגזר הטכנולוגיה השנה עשויים לנבוע מההיצע החופשי ה"מוגבל" של מניות החברה, מה"סיפור המוכר היטב" של מובילאיי בקרב משקיעים או מ"האופי הפחות פרסומי של החברה", כדבריו.

יצרנית השבבים אינטל, בעלת השליטה במובילאיי, צפויה לפרסם את דוחותיה הרבעוניים הלילה לאחר סגירת המסחר בוול סטריט.