תומר צח, מנכ"ל CropX (צילום: רונית לה פוזה, יח"צ)
המנכ"ל תומר צח. "יכולים להיות בין חברות האג-טק הגדולות בעולם בתוך שנתיים" | צילום: רונית לה פוזה, יח"צ

חברת האג-טק הישראלית קרופקס (CropX) מודיעה היום על רכישה של חברה רביעית בתוך שלוש שנים. סכום הרכישה לא נמסר, אך ל-tech12 נודע כי היקף הרכישות של ארבע החברות מסתכם בעשרות מיליוני דולרים. לפי הערכות בחברה, היקף ההכנסות בשנה האחרונה, שחצה את ה-10 מיליון דולר, מעמיד אותה בין שלוש חברות האג-טק הגדולות בישראל.

הנרכשת, חברת Tule Technologies, היא חברה רווחית עם שוק לקוחות פעיל בקליפורניה, בהם בעלי כרמי יין בעמק נאפה. כל עובדי החברה הנרכשת ימשיכו לעבוד תחת ניהולה של קרופקס ושתי החברות ימוזגו.

לפני כן רכשה קרופקס את CropMetrics מנברסקה, שהפכה למטה החברה בארה"ב, את ReGen מניו זילנד ואת Dacom Farm Intelligence מהולנד. לאחר הרכישה תעסיק קרופקס קרוב ל-100 עובדים בעולם, מהם 30 בנתניה. 

המחשת טכנולוגיית CropX (צילום: CropX, יח"צ)
האפליקציה של קרופקס. פיתחה טכנולוגיה לניהול השקיה ודישון | צילום: CropX, יח"צ

קרופקס פיתחה טכנולוגיה לניהול השקיה ודישון המבוססת על נתוני לחות האדמה (שנאספים באמצעות החיישן שפיתחה החברה), נתוני לוויין וכעת גם נתונים מעל חופת הצמח. המערכת מאפשרת לחקלאים חיסכון של 60% בתצרוכת המים וגידול של 20% ביבולים.

מנכ"ל החברה תומר צח אמר כי "יש סינרגיה טכנולוגית מאוד טובה בין המערכת של קרופקס לאלה של Tule. הכל מתחבר באמצעות מוצר החומרה שלנו לענן ולאפליקציה בצורה מאוד פשוטה, דבר שיאפשר להוזיל עלויות לחקלאים. זה יהיה המקדונלד'ס של האג-טק".

לדברי צח, תהפוכות השוק בשנה האחרונה כמעט לא השפיעו על פעילותה של החברה: "קרופקס בשוונג, אנחנו כבר כמה שנים בתקופה טובה. אנחנו בגידול יפה גם מבחינת מכירות, גדלנו מ-20 עובדים ב-2019 לכמעט 100 עובדים. זו חברה משמעותית".

חברות אחרות מפטרות עובדים, ואילו אתם רוכשים חברות. ממה נובע ההבדל?

"קרופקס הייתה מאוד צנועה מלכתחילה. גם כשגייסנו כסף לא השתוללנו ולא התפרענו. אנחנו מנוהלים בצורה יחסית יעילה. כל החברות שקנינו או שהיו רווחיות או שהפכנו אותן לרווחיות, למשל על ידי ויתור על נכסים שלהן שלא היינו צריכים. אנחנו יושבים בנתניה ולא ברוטשילד, וזה לא עניין של נדל"ן אלא של הלך הרוח בחברה. אנחנו לא מתחרים עם האמזונים והגוגלים על כסף, אנחנו חברה ממוקדת במטרה".

אתם כבר רווחיים?

"אנחנו חברה פרטית, לא מוסרים את הפרטים האלה. אבל אנחנו כבר די מתקרבים. מבין מאות חברות האג-טק שקיימות בישראל היום, אנחנו בין שלוש המובילות מבחינת היקפי מכירות". 

קרופקס הוקמה ב-2016 על ידי יצחק בנטוביץ', כיום מנכ"ל Quris.ai. תומר צח נכנס לתפקיד המנכ"ל ב-2017 והוביל תהליכי הבראה ודיוק המוצר והשוק. ב-2019 גייסה החברה 10 מיליון דולר בסבב B, ובשנים 2020 ו-2022 היא גייסה סיבובי הרחבה B, דבר שמביא את סך ההון המגויס ל-40 מיליון דולר. לדברי החברה, בכל הגיוסים הערכת השווי שלה גדלה.

צח: "אני חושב שכל תעשיית ההייטק לקחה צעד אחורה השנה. לגייס כסף ב-2023 זה לא כמו לגייס ב-2022 ובטח לא כמו ב-2021. זו תקופה אחרת. אני חושב שהחברות היותר טובות יצליחו. וגם שם המנכ"לים יעבדו יותר קשה ממה שעבדו בעבר"

בגיוס ההון ב-2022 צירפה החברה ארבעה משקיעים אסטרטגיים: NEC, Aliaxis, HELM AG ו-Proman. אלה הצטרפו למשקיעים בהם קרן Innovation Endeavors של אריק שמידט (לשעבר מנכ"ל גוגל), OurCrowd Finistere Ventures, ו-Greensoil Investments.

המשקיעים באג-טק זהירים יותר ממשקיעים בתחומים אחרים, שגם ככה נזהרים בהשקעות צמיחה כיום?

"אני חושב שכל תעשיית ההייטק לקחה צעד אחורה השנה. לגייס כסף ב-2023 זה לא כמו לגייס ב-2022 ובטח לא כמו ב-2021. זו תקופה אחרת. אני חושב שהחברות היותר טובות יצליחו. וגם שם המנכ"לים יעבדו יותר קשה ממה שעבדו בעבר. אני חושב שלגייס הון לחברות אג-טק זה יותר קשה מאשר בתחומים אחרים וזה תמיד היה כך". 

 אתם מתכננים גיוס הון נוסף?

"כן. הגיוס האחרון היה סיבוב B  אז הקרוב יהיה סיבוב C מטבע הדברים. מקווה מאוד שייסגר השנה. מדובר בסדר גודל של כ-30 מיליון דולר". 

אתם מנצלים "הזדמנויות בשוק" כמו שנהוג לקרוא להן, ברכישת חברות אחרות?

"אלה חברות רציניות, לא כאלה שעומדות להתפרק. כשעשיתי את הרכישה הראשונה שלי המנכ"ל של החברה הנרכשת ממש נעלב כי הם היו חברה יותר גדולה והוא חשב שהוא אמור לקנות אותי. לקח לי שלושה חודשים להחזיר אותו לשולחן. היום אני במצב שחברות ומתווכים פונים אלי כי הם יודעים שאני יודע לסגור עסקה. פיצ'בוק עשו סקירה של עשר החברות הפעילות ביותר ב-M&A בתחום האג-טק ולצד חברת ג'ון דיר נמצאת שם קרופקס. אז הרבה יותר קל עכשיו ויש לי דיל פלואו איכותי, אורגני". 

אז המטרה היא לגדול באמצעות רכישות?

"מה שמגביל לי את הרכישות זה הכוונה שלא לרכוש מעבר ליכולת שלנו לעשות אינטגרציה בצורה טובה, כדי שלא נהפוך לחברת אחזקות. אבל בישראל יש כמה מאות חברות אג-טק שמה שמשותף להן הוא שהן בממוצע כבר עשר שנים על הכביש ויש להן חצי מיליון דולר מכירות כל אחת. זה מצחיק. חברות שמגיעו לסקיילים של 10-30 מיליון דולר מכירות? אין הרבה כאלה. אז בקצב הזה קרופקס יכולה להיות בתוך שנתיים מהיום חברת האג-טק הכי גדולה בעולם, או לפחות בטופ שלוש. וזו הכוונה".