SVB (צילום: Justin Sullivan, getty images)
משרדי SVB בתל-אביב | צילום: Justin Sullivan, getty images

חוסר אמון במערכת הבנקאית וחשש מגיוסים בשווי יורד (דאון ראונד) הם רק חלק מהתחושות בקרב יזמים בימים שאחרי קריסת בנק SVB. בסקר של Startup Snapshot שנערך בשיתוף Intel Ignite, תוכנית היזמות של Zell ו-Consiglieri, נשאלו 112 יזמים ויזמיות, שני שליש מהם ישראלים, מה הלקחים והתחושות שלהם בעקבות קריסת "הבנק של ההייטק".

מרבית הנשאלים אמרו שלא צפו את הקריסה. לשאלה אם עברה בהם המחשבה ש-SVB פגיע, 43% ענו שמעולם לא חשבו על כך, 40% ענו שלא ממש, 9% אמרו שברמה מסוימת ורק 8% ענו שבהחלט חשבו כך. עם זאת, לא מעט מהם חושבים היום (הסקר נערך בין 12 ל-14 במרץ) שעובדי הבנק עצמו היו מודעים לסיכון. לשאלה האם הם חושבים שהבנקאים של SVB היו מודעים לרמת הסיכון איתה הם מתמודדים, 31% ענו שכן, 40% ענו אולי, 16% אמרו לא בטוח ורק 14% ענו בשלילה.

 

בעקבות התגובה המהירה של הרגולטור האמריקאי לקריסה, הובטח ללקוחות SVB שיקבלו את כספם בחזרה. עם זאת תשובות היזמים מעידות שהם צופים השלכות נוספות על התנהלות האקוסיסטם. 47% מהם אמרו שהם סבורים שבששת החודשים הבאים המשקיעים יהיו זהירים הרבה יותר. 26% צפו שיהיו יותר דאון ראונדים, 20% אמרו שהסטארט אפים הם שיהיו זהירים יותר, ו-8% ענו שכעת כשההון בטוח הם דווקא אופטימיים.

הרוב יעברו לבנק מבוסס יותר

שאלה נוספת היא אם הם יעבירו את שירותי הבנקאות שלהם לבנק מבוסס יותר: 35% ענו בחיוב, 33% ענו שישקלו זאת, 17% אמרו שהם לא בטוחים ו-15% אמרו שלא. היזמים נשאלו גם אם הם יהיו מוכנים להשתמש בשירותיו של בנק גדול ומבוסס שאינו מתמחה במתן שירותים להייטק, וכאן נרשמו פערים בין מי שנפגעו מהקריסה ומי שלא. יזמים שנפגעו מקריסת SVB ענו ברובם הגדול שהתמחות בהייטק פחות חשובה להם: 53% ענו שיעבירו את כספם לבנק גדול שאינו מתמחה בתחום, 32% ענו שייתכן שיעשו זאת, 10% לא בטוחים ורק 5% שללו זאת לגמרי. לעומת זאת, בקרב מי שלא הושפעו מהקריסה רק 27% ענו שיעבירו את כספם לבנק ללא התמחות בתחום, 34% אמרו שייתכן שיעשו זאת, 20% לא בטוחים ו-19% לא ישתמשו בבנק כזה.

לקח נוסף של הפרשה הוא פיזור ההון במקום להסתמך על בנק אחד. 59% אמרו שיפזרו את כספם, 34% שוקלים בחיוב ורק 7% לא יעשו זאת. 82% יחלקו את כספם בין מספר בנקים, 30% במספר מדינות, 14% יחלקו את הכסף למספר מטבעות.

30% מהחברות שענו לסקר הן כאלה שגייסו בין 5 ל-15 מיליון דולר: 26% פחות ממיליון, 22% בין מיליון ל-5 מיליון, והשאר מעל 15 מיליון דולר ועד 70 מיליון.