עומר רימוך ו איתמר ג'ובני PayEm (צילום: אור קפלן, יחצ)
איתמר ג'ובני (משמאל) וסמנכ"ל הטכנולוגיה עומר רימוך. "ליהנות משני העולמות" | צילום: אור קפלן, יחצ

חברת אמריקן אקספרס מתמודדת מול חברות כרטיסי אשראי וירטואליים שנוגסות נתח ועוד נתח מהשוק שלה. הבוקר היא מודיעה על הנשק הסודי שלה בתחרות: חברת הפינטק הישראלית פייאם (PayEm). העסקה בין שתי החברות תאפשר לאמקס לתת תשובה שעד כה לא הייתה לה, בשוק המתהווה של ענקיות כרטיסי אשראי חכמים, חברות כמו BREX, Divvy ו-Ramp. מדובר בחברות ענק בשוויים של עשרות מיליארדי דולרים שפעילותן פגעה בהיקף פעולתה של אמקס. עבור החברה הישראלית מדובר בהזדמנות לגזור עמלות משוק של מאות מיליוני עסקאות בשנה.

לדברי איתמר ג'ובני, "זה יעניין לקוחות של אמקס, שעד היום לא עברו לפלטפורמות אחרות כי הם אוהבים את המותג ואת הצעת הערך של אמקס, אבל הם עדיין מעוניינים ביכולות המתקדמות"

לא מדובר כאן בכרטיסי האשראי שרובנו מחזיקים בארנק אלא באמצעי תשלום של עסקים, רבים מהם תאגידים גדולים, שמשמשים כדי לאפשר לעובדים לבצע רכש עבור החברה. אמקס היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה בארה"ב עם נתח שוק שמוערך ב-60% מ-Furtune 500. פעילות הקורפורייט שלה מאפשרת ללקוחות קבלת אשראי, שימוש בכרטיסי אשראי, ניצול הצעות מחיר מוזלות ברכישת נסיעות ותוכנית rewards אטרקטיבית.

עם זאת, האינטגרציה עם פייאם תאפשר לאמקס לפתח יכולת טכנולוגית מתקדמת שמאפשרת לייצר כרטיסים וירטואליים, שבאמצעותם הלקוח יכול לפקח ולשלוט בהוצאות המבוצעות, להנפיק כרטיס וירטואלי עם הגבלות תשלום, ליצור כרטיס תשלום עבור פעולת רכש מסוימת, לייצר אוטומציה של החזר הוצאות לעובדים שנעשו בכרטיסי האשראי האלה ושילוב כל הנתונים מכרטיסי האשראי במערכות הניהול של החברה. זה הרקע לעסקה עם פאיים.

כרטיסי אשראי של אמריקן אקספרס (צילום: shutterstock)
אמריקן אקספרס. נתח שוק של כ-60% בארה"ב | צילום: shutterstock

לפי הודעה שמפרסמת הבוקר פייאם, היא תבצע אינטגרציה עם אמריקן אקספרס שתאפשר לבעלי כרטיסי אשראי עסקיים יכולת ליצור ולהפיץ כרטיסים וירטואליים לפי דרישה עבור עובדים, פרילנסרים, מועמדים ומשתמשים אחרים לטובת תשלומים והוצאות עסקיות בפלטפורמה של פייאם ובאמצעות חשבון אמריקן אקספרס הקיים שלהם.

מנכ"ל החברה איתמר ג'ובני: "שיתוף הפעולה עם אמקס מאוד משמעותי, זה לא עוד שחקן אשראי. אמקס היא כמו אמזון בעולמות הקמעונאות. היא מחזיקה בנתח שוק גדול מאוד ובשבילנו זה שיתוף פעולה מאוד משמעותי. הוא מאפשר ללקוחות ליהנות משני העולמות: מעבודה עם חברת אמקס על קו האשראי, תנאי האשראי, התגמולים ותוכניות הנסיעות שלה, ומצד שני מיכולת להשתמש במערכת ניהול מתקדמת. זה יעניין לקוחות של אמקס, שעד היום לא עברו לפלטפורמות אחרות כי הם אוהבים את המותג ואת הצעת הערך של אמקס, אבל הם עדיין מעוניינים ביכולות המתקדמות".

מיליוני דולרים בשנה

קשה להעריך את היקף ההכנסות שיצמחו לפייאם בעקבות העסקה, אבל הוא עשוי להגיע למיליוני דולרים בשנה. המודל העסקי מבוסס על חלוקת הכנסות בין אמקס לבין פאיים כשהאחרונה תקבל חלק קטן מהכנסותיה של אמקס. בשוק שבו זורמות מאות מיליוני עסקאות בשנה והעמלה הנגבית מגיעה לכ-2.5% מכל עסקה, גם השבריר שמקבלת פאיים עשוי להסתכם בהרבה כסף בקופה.

מה אתם מציעים ללקוחות אמקס על הפלטפורמה שלכם?
"בניגוד לחברות אמריקאיות ואירופאיות בתחום שמתמקצעות רק בכרטיסי אשראי, פייאם בנתה בשנה האחרונה שורה של מוצרים, למשל מוצר תשלום ספקים בעולמות של העברות בנקאיות, מוצר רכש שמייצר חוויית משתמש מאוד טובה גם לעובד וגם לארגון, וגם מוצרי תשלומים בהעברות בנקאיות ובכרטיסי אשראי. כעת אמקס הופכים להיות כמו ערוץ הפצה שלנו שבאמצעותו נוכל לתת גם שירותי כרטיסי אשראי וגם למכור מוצרים אחרים שלנו ואנחנו מקבלים גישה לעוד המון עסקים וארגונים אמריקאיים".

ההאטה בשווקים העולמיים הביאה לצמצום דרסטי בהוצאות של חברות. הרגשתם את זה בשימוש במוצרים שלכם?
"להפך. בגלל מצב השוק, החברות היום מחפשות פתרונות שיאפשרו להן לשלוט בצורה יותר טובה על הוצאות החברה. אז יש ROI מאוד גבוה בהשקעה במערכת, שמאפשרת לך בקרה ושליטה ושקיפות לגבי כל מי מוציא כספים בחברה. זה היה נכון גם במשבר של 2008, אז חברות שניהלו הוצאות ראו צמיחה מאוד גדולה".

איך זה מתבטא בהכנסות אצלכם?
"אנחנו רואים צמיחה מאוד גבוהה בכל המדדים שלנו: גם בגודל עסקה ממוצעת - ראינו צמיחה של פי 2 ולפעמים פי 3 ברבעון, גם בכיווץ של סייקל המכירה שלנו, שמביא לכך שלוקח לנו כמה ימים כדי למכור. וגם באופן כללי ההכנסות שלנו, למשל משירותי תוכנה, צמחו פי 4 בשנה האחרונה. אנחנו בצמיחה מאוד מואצת ושיתוף הפעולה החדש ייתן לנו דחיפה מאוד משמעותית".

בתחילת השנה ביצעה פייאם גיוס הרחבה לסבב A במתכונת SAFE בהיקף 20 מיליון דולר, וכמו כן גייסה אשראי בהיקף 200 מיליון דולר, שמשמש לפעילות כרטיסי האשראי שהיא מפעילה. עד כה גייסה פייאם 47 מיליון דולר ובין המשקיעים שלה בנק UFJ מיצובישי, קרן Collaborative Fund, פיטנגו, NFX, גלילות קפיטל, Local Globe, fresh fund ועוד. כעת אומר ג'ובני שהוא לא רואה גיוס נוסף באופק, וכי החברה ממומנת היטב בשלב זה.