Collezione Genesi של דולצ'ה וגבאנה (צילום: UNXD/Dolce & Gabbana)
ה-Collezione Genesi של דולצ'ה וגבאנה. כל פריט נמכר עם תאום דיגיטלי | צילום: UNXD/Dolce & Gabbana

כדאי להמתין קצת לפני שמספידים את תופעת ה-NFT. זה נכון שמחירי הקופים המשועממים (Bored Apes) ירדו לשפל של שמונה חודשים וכמותם לא מעט יצירות NFT שנסחרו במחירים מסחררים, אבל ההייפ סביב ה-NFT ממאן להיעלם. בשבוע שבו נועה קירל משיקה קולקציית NFT עם קטעים מוזיקליים שטרם חשפה ובית"ר ירושלים מוכרת את זכויות ה-NFT שלה לחברה שוודית בתקווה שזה מה שיציל אותה מהתפרקות, אפשר לחוש באוויר שמשהו פה עוד רחוק ממיצוי.

NFT, כולם כבר יודעים, הוא אסימון בלתי המיר או במילים פשוטות אישור בעלות על נכס דיגיטלי. כמו רישום בטאבו של נכס נדל"ן, אבל בבלוקצ'יין. בעולם החדש של מטאוורס ו-Web3 יהיו הרבה נכסים דיגיטליים כמו נעליים וירטואליות של נייקי או אפילו מראה הפנים שלנו. בינתיים מתלהבים מזה אמנים שמוכרים ציורים עם NFT, יזמים שמייצרים תמונות באמצעות AI ובעיקר אנשי קריפטו שהוכיחו שהציבור קונה הכל אם רק עוטפים את זה עם מספיק יחסי ציבור.

המושג בעלות על נכס דיגיטלי אינו פשוט כמו שהוא נראה. אין לנו ספק שאנחנו הבעלים של תיבת הדואר בכניסה לבית שלנו, אבל האם אנחנו הבעלים של כתובת המייל שלנו? אין גם ספק שהספר על המדף בבית שייך לנו, אבל האם הספר שרכשנו מאמזון ונמצא על הקינדל הוא באמת שלנו? למעשה, ההסכמה הרווחת היא שכיום אין לנו זכויות בעלות בדיגיטל, אפילו לא על הפוסטים שאנחנו מעלים לרשתות החברתיות. עובדה – מישהו אחר מרוויח מהם כסף, לא אנחנו.

ההבטחה הגדולה של ה-Web3 היא בשינוי שהוא מבשר, כשהשליטה והבעלות עוברות מהפלטפורמות למשתמשים. קהילות DAO, כלכלת היוצרים, אומנות ב-NFT – אלה סנוניות ראשונות לעידן שאיש לא יודע איך ייראה בסוף. אבל העיקרון המקשר ברור: היכולת להוכיח בעלות באופן דיגיטלי שאינו תלוי במדינות, בבנקים או במוסדות מאובקים אחרים.

ד"ר מילי פרי, יו"ר מרכז הבלוקצ'יין בלשכה לטכנולוגיות מידע: "קישור הנכסים הפיזיים לעולם הדיגיטלי נועד להנגיש אותם. זה כאילו עוטפים את הנכס ב-NFT כדי שירוץ על התשתית של הבלוקצ'יין, 'מאנפטים' אותו וכך יוצרים את הייצוג הדיגיטלי"

בחודשים האחרונים תופס תאוצה דווקא פן אחר של עולם ה-NFT, שעשוי לטלטל את העולם הרבה יותר מהקופים המשועממים. הסחר באומנות דיגיטלית הוא בסך הכל מימוש אחד של טכנולוגיית ה-NFT. עכשיו מימוש חדש זוכה להתעניינות: NFT כהוכחת בעלות על נכס פיזי. המונח החדש הוא פיגיטלי (phygital) – שילוב של פיזי ודיגיטלי.

מדובר בעולמות מתנגשים: ה-NFT גולש למציאות והעולם הפיזי מקבל אחיזה וירטואלית. זה נראה אולי כסתירה של כל הרעיון מאחורי NFT: אם קניתי נעלי אדידס הן הרי בבעלותי, אז בשביל מה אני צריך NFT שיוכיח את זה? אבל מתברר שהציבור אוהב את החיבור בין מוצר פיזי ותאומו הדיגיטלי. לפי סקר של חברת Scalefast, כרבע מהצרכנים שמגלים עניין ברכישת NFT יהיו אפילו יותר נלהבים אם הוא ילווה במוצר פיזי.

חברות שנענו לביקוש גילו שהלקוחות אוהבים את זה: למשל פריטי לבוש עם קוד QR שתפור אליהם, שמאפשר לקבל את ה-NFT התאום. חברות תקליטים מוכרות NFT שמאפשר לממש אלבומי ויניל, בתי קפה מכרו NFT שמאפשר לקבל עוגיות.

אפשר לפגוש את אחת הדוגמאות המעניינות של המגמה החדשה כאן אצלנו, ליד ירושלים. בית התכשיטים Yvel, זה שהתפרסם בזכות לקוחות כמו ביונסה, ריהאנה, אופרה וינפרי וסקרלט ג'והנסון, מציע עכשיו לציבור NFT מגובה במטבעות זהב 24 קראט מעוטרים באבני חן ויהלומים. כמו הקופים המשועממים, כל מטבע זהב מעוצב בצורה שונה ואפשר להוסיף לו כיתוב מותאם אישית. שלא כמו היצירות הדיגיטליות, הערך של ה-NFT מובטח באמצעות הערך של התכשיט. הוא יכול לזנק למעלה אבל לא לרדת מתחת ל-10,000 דולר, שזה מחיר התכשיט.

אליעז גבאי, מנכ"ל Yvel (צילום: Yvel, יח"צ)
אליעז גבאי, מנכ"ל Yvel. מציעים NFT מגובה במטבעות זהב 24 קראט מעוטרים באבני חן ויהלומים | צילום: Yvel, יח"צ

אליעז גבאי, מנכ"ל Yvel, מודה שגם מבחינתו מדובר בהתנסות חדשה והוא לומד תוך כדי עשייה. המיזם מכונה INFS - פלטפורמת מסחר חדשה, שתאפשר למנף את טכנולוגיית ה-NFT כדי לסחור בנכסים פיזיים. מטבעות הזהב הם רק צעד ראשון. חלק מהתמורה על רכישת ה-NFT הזה הוא שותפות ב-25% מרווחי הפלטפורמה עצמה.

גבאי אומר שהטלטלות שעוברות על ענף הקריפטו מעוררות חששות בקרב לקוחות ומשקיעים, שמפחדים שהרכישות שלהם מאבדו מערכם. לדבריו הפלטפורמה החדשה נותנת לכך מענה של מסחר יציב, שמסוגל להתמודד עם השינויים הרבים. מדובר בקהל יעד של משקיעים כשירים בלבד, מה שמעיד על הסיכון הגלום בהשקעה, אבל הסיכון מגודר ובכל רגע ניתן לקבל את האחזקה הפיזית במטבע או לפדות אותו באמצעות קבלת תכשיטים בשווי 10,000 דולר.

בשלב הרכישה של ה-NFT התכשיט יישמר כגיבוי לרכישה ב-Yvel. פלטפורמת INFS תעקוב אחר הבעלות על התכשיט, ערך השוק שלו והחלפת הידיים אם הוא יימכר. אם הבעלים שלו ירצה לממש את האחזקה ולקבל אותו לידיו, הוא יוסר מהפלטפורמה. "הפלטפורמה החדשה מגשימה את החזון שלנו לפתח כלים פיננסיים שיוכלו לשרת משקיעים בכל פרוייקט או חברה" אומר גבאי.

ד"ר מילי פרי, יו"ר מרכז הבלוקצ'יין בלשכה לטכנולוגיות מידע, אומרת שהחיבור בין הפיזי לדיגיטלי הוא מגמה שהולכת ומתרחבת: "זה טרנד שלא יעבור מהעולם והוא רק ילך ויגבר. אנחנו נרצה להכניס נכסים פיזיים לתוך העולם הדיגיטלי בשביל להקל על המסחר. בתחום האומנות ה-NFT קצת בשפל אבל זה לא נורא, כי בינתיים בונים הרבה שימושים נוספים".

פרי: "זה טרנד שלא יעבור מהעולם והוא רק ילך ויגבר. אנחנו נרצה להכניס נכסים פיזיים לתוך העולם הדיגיטלי בשביל להקל על המסחר. בתחום האומנות ה-NFT קצת בשפל אבל זה לא נורא, כי בינתיים בונים הרבה שימושים נוספים"

אחד התחומים החדשים והמפתיעים הוא שימוש ב-NFT לצורך הבטחת עסקאות נדל"ן ובעלות על נכסי נדל"ן. כך למשל חברת נדל"ן אמריקאית החלה בהעלאה למכירה של בניינים בארה"ב בה הזכות להשתתף במכירה נרכשת כ-NFT. בניין בפלורידה נמכר בתחילת השנה והבעלות של הרוכש הובטחה במסמך NFT. משרדי רישום המקרקעין (טאבו) של בריטניה ושל שוודיה מנהלים שורה של ניסויים ברישום נכסים בבלוקצ'יין ואילו קולומביה כבר העבירה את רישום המקרקעין לבלוקצ'יין.

"קישור הנכסים הפיזיים לעולם הדיגיטלי נועד להנגיש אותם", אומרת פרי. "זה כאילו עוטפים את הנכס ב-NFT כדי שירוץ על התשתית של הבלוקצ'יין, 'מאנפטים' אותו וכך יוצרים את הייצוג הדיגיטלי". היא מצביעה על מגמה חדשה נוספת: פיצול בעלות על נכס בין הרבה קונים, למשל נדל"ן שנמכר למאות או אלפי רוכשים ב-NFT, שכל אחד מהם נהנה משיעור יחסי מההכנסות מהנכס: "הקונים רוכשים חלקיק מהנכס (fractional ownership), חתיכת פיקאסו, וכך יש הרבה בעלים לדירה או לציור. זה יוצר שוק חדש של נזילות וכלכלה מתקדמת בעיקר על ידי נזילות".

מותגי האופנה מיהרו לאמץ את רעיון השילוב בין הדיגיטלי לפיזי עוד לפני שהתופעה קיבלה שם. קחו לדוגמה את סדרת Collezione Genesi של דולצ'ה וגבאנה, תשעה פריטים פיזיים והתאומים הדיגיטליים שלהם, שהוצאו למכירה לפני כשנה ושברו את כל השיאים עם תג מחיר שהגיע ל-5.7 מיליון דולר. מותגים כמו טיפאני, פראדה, לואי ויטון, רולקס ועוד רבים מוציאים עכשיו לשוק קולקציות יוקרתיות במחירים שערורייתיים וכל אחד מהם מלווה ב-NFT צמוד. בני המזל שהצליחו לשים את היד על המוצרים האלה נהנים מהיכולת לסחור בהם דיגיטלית בפלטפורמות המסחר וגם לענוד או ללבוש אותם.

לפעמים נדמה שה-NFT נולד עבור מותגים, וכולם מגלים את הכוח השיווקי שלו. אלפא רומיאו למשל מתכוונת להציע למכירה NFT מקביל לרכב הפנאי החדש שלה "טונאלה", שיאפשר גם מעקב אחר הבעלות על המכונית. מותגי הנעליים נייקי, אדידס, אנדר ארמור ואחרים מוציאים סדרות יוקרתיות של נעליים ולצידן תאום דיגיטלי ב-NFT. האם מדובר בהתלהבות מהטכנולוגיה או מההייפ? קשה לדעת. עם כל הרצון להוכיח בעלות אותנטית על קפוצ'ון של ניק גראהם, קשה להשתחרר מהתחושה שבסוף כל זה לא נועד אלא כדי לאפשר למותגים לטרגט פרסומות לצרכנים, מועדון לקוחות גרסת NFT.

מילי פרי, מומחית קריפטו (צילום: ירדן רוקח, יחצ)
ד"ר מילי פרי, יו"ר מרכז הבלוקצ'יין בלשכה לטכנולוגיות מידע. "יש עדיין הרבה שאלות" | צילום: ירדן רוקח, יחצ

פרי אומרת שאחת הבעיות שמחכות לפתרון טוב היא איך להטביע את ה-NFT בעולם הפיזי, איך למשל להצמיד NFT אותנטי לגרפיטי של בנקסי. חברת Boyo הישראלית פיתחה כמה פתרונות בתחום הזה, למשל תגים עם קוד QR שהם בלתי ניתנים להסרה. פתרונות אחרים כוללים תגי RFID או הטבעת נתוני NFT באמצעות אבקת יהלומים.

אם תיק הלואי ויטון שקניתי נגנב, מה קורה ל-NFT שלו? האם יש לו עדיין ערך?
"אתה צודק לגמרי. יש עדיין הרבה שאלות. הטכנולוגיה הזו מנכיחה שאלות שקודם לא חשבנו עליהן. אבל גם אם יש עוד הרבה דברים לא פתורים עם המזהים האלה, זה טרנד שלדעתי רק ילך ויגבר".