טיימס סקוור (צילום: shutterstock)
גם המותגים שמתנוססים על בנייני הטיימס סקוור התחילו מרעיון קטן | צילום: shutterstock

השנה החולפת הייתה ללא ספק שנה של יזמות, אלפי סטארט-אפים קיבלו מימון, רעיונות פורצי דרך הלהיבו את המשקיעים ואת המשתמשים והנפקות בבורסה הפכו לדבר שבשגרה. אלא שלצד כל אלה, יש גם סיפורים אחרים, בלי חיוכים מאוזן לאוזן ושמפניות שנפתחות, של אותם יזמים או אלה שרואים עצמם כיזמים, אבל נאלצים לחזות כיצד רעיון דומה לשלהם מצליח, בעוד המוצר שלהם נותר מיותם.

אבל זו ממש לא סיבה להרים ידיים, אם מחסור בכסף, בניסיון או בזמן יצר מצב שבו מישהו פרץ לשוק לפנינו, עומדת בפנינו האפשרות להבליט את היתרונות שלנו אל מול התחרות. איך מתבלטים ויוצרים בידול בתוך ים של רעיונות טובים ויזמים רעבים? מספר טיפים פשוטים יכולים לסייע בכך:

לא חייבים להיות מקוריים

אזהרת קלישאה שחוקה: אם אין לך מתחרים עם אותו רעיון - כנראה שהרעיון שלך לא טוב מספיק, או שאין בו צורך. אם יש עוד חמישה מיזמים וחברות עם רעיון או מוצר דומה לשלכם, זהו הסימן הראשון שאתם בכיוון הנכון.

רק עכשיו, אחרי שגיליתם כי אתם לא לבד בתחום, מתחיל המרוץ האמיתי: מי יספק את הפתרון הנגיש, המושך והמיוחד ביותר, שישיג את הבכורה בשוק? אז אל תנסו להיות מקוריים בכל מחיר ולא חייבים להמציא את הגלגל, רק צריך שיהיה לכם את הגלגל הכי טוב על הכביש.

בדקו מה אתם מביאים אתכם

לא צריך ללכת רחוק כדי למצוא את הנישה שבה תוכלו להתבלט. במה אתם טובים? מהי התשוקה הטבעית שלכם? איזה עולם מונחים אתם מכירים הכי טוב? שם נמצא הפוטנציאל הרב ביותר עבורכם.

למשל, אם אתם מומחי פיננסים, פנו לפיתוח סטארט אפ בתחום ניהול הכסף והפינטק. אם אתם ספורטאים מקצועיים, כנראה שהמיזם שבו תרגישו הכי טבעי יהיה זה שעוסק בפעילות גופנית או ניטור מדדים. נסו להבין איזה ערך מוסף הניסיון והרזומה שלכם מביאים לשוק, ואם יש צורך להתפתח - צאו והעמיקו את הידע בתחום שבו המיזם שלכם עוסק, נוסף על המטען והניסיון שכבר יש לכם.

הכירו את השוק ואת הקהל

לא צריך להכביר במילים, מחקר שוק הוא חלק אינטגרלי בפיתוחו של כל עסק - טכנולוגי או לא. מחקר כזה צריך לכלול את רשימת המתחרים והפיצ'רים שלהם אל מול המוצר שלכם, ולכוון להבין את הכאבים ואת הבעיות של הקהלים שמרכיבים את השוק הפוטנציאלי. איפה שיש חולשה אצל מתחרה - יש לכם יתרון.

איך עושים את זה? חיתוכי קהלים, מחקרי שוק מעמיקים, איסוף נתונים, ניתוח מגמות השוק וכדומה. התהליכים האלה הם קריטיים ליצירת מוצר שבאמת מספק ערך לקהל, והם קורים עוד הרבה לפני שנכתבת שורת קוד אחת.

פתרו בעיה אמיתית

סטארט אפים קיימים כדי לפתור בעיה. לוחות הזמנים בתחבורה הציבורית מבלבלים? יש אפליקציה שמרכזת את המידע. לימודים הם דבר יקר? מוצרי מידע דיגיטליים נוצרו בדיוק בשביל זה. מיזם שאינו פותר בעיה אמיתית לא ישרוד. בדקו את המוצר שלכם ועברו פיצ'ר אחרי פיצ'ר - האם הם מוכווני פתרונות? האם הם עונים על הכאב והצרכים של המשתמשים? גם כאן יש חשיבות מכרעת להיכרות ישירה עם הקהל ולהבנתו. דרך קהילות הקשורות למוצר שלכם, אנשים מרכזיים בתעשייה וכלים סטטיסטיים, הבינו מהי הבעיה שאותה אתם רוצים לפתור. ולאחר מכן, חזרו ובדקו שהמוצר שלכם ממוקד באותו הפתרון ולא חרג מהייעוד שלו.

השקיעו במיתוג

כשכל המתחרים עבדו קשה, פיתחו מוצרים ראויים ופתחו במרוץ להשתלט על נתחי שוק מתחיל, מה שעשוי להכריע בסוף את הכף הוא המיתוג. גם אם זו אינה פעילות הליבה של מיזם טק, מיתוג המוצר והנגשתו לקהל חשובים כמעט כמו המוצר עצמו.

מוצר מושלם שיוצא לעולם עם מיתוג גרוע עלול להיעלם במהירות, בזמן שמוצרים בינוניים עם מיתוג מנצח יישארו איתנו שנים קדימה. לכן חשוב לעבוד על מיתוג, עוד הרבה לפני ההשקה.

זכרו - מיתוג אינו רק לוגו יפה ואתר אינטרנט מודרני, אלא גם יצירת זהות נבדלת לחברה שלכם, פיתוח קהילה ובאזז סביב המיזם. כשיגיע היום לבחור בין שני מוצרים דומים - הקהל יבחר בזה שעם המותג שלו הוא מזדהה.

הכותב הוא דביר כהן, מנכ"ל חברת StartPlan, המייעצת לסטארט-אפים בתחום הטכנולוגיה