אישה מציגה נתונים לאנשים בחדר (צילום: fizkes, shutterstock)
יזמית מציגה בפני משקיעים. "אתם עומדים לשלוף ארנב מהכיס, תהיו עליזים אך בטעם" | צילום: fizkes, shutterstock

מצגת משקיעים נועדה לפתוח דלת למיזם שמטרתו לבקש מימון ממשקיעים. המעמד מעט מלחיץ, מדובר בישיבה קצרה (20 דק'-שעה) שתכריע האם הרעיון שלך יזכה להשקעה ותקציב או שלא. להלן עשרת הדיברות למצגת משקיעים, העיתוי בו יזמים ומנהלים נופלים פעם אחר פעם. 

1. לא באנו להציג מצגת
באנו לשכנע, והדרך הטובה ביותר לשכנע היא לספר סיפור. משקיע שלא יבין את הסיפור לא יהפוך למשקיע שלך. לכן, חשוב שהסיפור יהיה פשוט, קל לעיכול, קצר, סוחף, מדבק וויז'ואלי ככל האפשר. תוכלו להוסיף תמונה בראש המצגת, היא תוכל לעזור במשימה אבל זכרו שהיא רק אמצעי ולא תהיה זו שתוביל את הרעיון.

2. אל תבזבזו את הזהב
בתחילתה של כל הצגה, המשקיעים יעניקו לכם לפחות 30 שניות של הקשבה רצופה, זה יהיה נכס הזהב שלכם. אל תבזבזו את הזמן היקר הזה בהצגה עצמית וקבוצתית. אלא אם כן אילון מאסק הוא אחד המייסדים.

3. נתונים הם סימני קריאה! לא טפט
למספרים יש אימפקט גדול. שימוש בנתונים וגרפים מוכיחים את הטענות שלנו, התייחסו אליהם כסימני קריאה והשתמשו בהם בקמצנות.

4. אל תנסו להצחיק
חוש הומור היא מתת אל שניתנה רק למעטים. אם ניחנתם בחוש הומור השתמשו בו, לא בטוחים שיש לכם?מצגת משקיעים היא לא המקום המומלץ להתחיל את קריירת הסטנד אפ שלכם.

5. אותנטיות
בצילומים של "מה זה השטויות האלה" עדי אשכנזי עמדה על הבמה וקרעה את הקהל מצחוק. בשורה האחרונה באולם ישבו צוות הכותבים והקשיבו, ברגע שבדיחה לא עבדה הם עשו Cut והחליפו את הבדיחה. לאחר  השינויים, כשזה שודר בטלוויזיה, זה היה נראה אותנטי כאילו עדי עלתה לבמה והתבדחה בפעם הראשונה. ה"אותנטיות" הושגה ע"י ליטוש כל בדיחה לממדים של יהלום.

6. התייחסו לעין חיצונית כמשקיע הראשון שלכם
"כשבמאי רואה כיצד הקהל מגיב לסרט שלו זה כמו שצייר לוקח שני צעדים אחורה ובפעם הראשונה רואה את התמונה הגדולה" (אמיל קנבל ז"ל, המורה האגדי שלי לקולנוע). העזרו בעין חיצונית במהלך הפרויקט ויפה שעה אחת קודם. היא תעניק מבט רענן על הסיפור שנכון לספר ותאפשר לכם לראות את התמונה כולה.

7. תביאו USB
יזם הגיע למצגת המשקיעים השנתית מרוט אחרי 24 שעות טיסה עם לפטופ בלי בטריה ובלי אפשרות להציג את המצגת. ליזם קראו דב מורן ובאותו הרגע נולד במוחו הרעיון ל-USBShit happens, והסטטיסטיקה אומרת שהסיכוי שזה יקרה דווקא לכם במצגת גדול! בקיצור, אל תשכחו, תביאו USB.

8. אל תלקו את עצמכם
דמיינו, המיזם שלכם מתנוסס על עטיפה של חפיסת לגו חדשה. כשחושפים את תוכן החפיסה מגלים לבנים קטנות של לגו. מצגת המשקיעים היא רק עוד לבנה בדרך להגשמת החזון שלך, תלמדו ממנה.

9. דעו בפני מי אתם עומדים
גברים או נשים, מנהלים בכירים או זוטרים, צעירים או מבוגרים, זכרו שידע מוקדם יאפשר התאמה של הסיפור לקהל היעד. חשבו על יאיר לפיד בקמפיין בחירות: ביום אחד הוא נוסע לבקר חיילים בצפון, סטונדטים בחיפה, ראיון בערוץ 2, מקנח בשווארמה עם פעילי מפלגה, המסר שהוא יעביר הוא אותו המסר. הסיפור יהיה שונה. 

10. בואו שמחים
מחקרים מוכיחים: שמחה מדבקת. כולנו אוהבים מיזמים שמחים (גם המשקיעים שלכם). השמחה והתשוקה היא הרוטב הסודי שיעזור לסגור את העסקה. תרשו לעצמכם לשמוח, להתרגש, להתלהב - אתם עומדים לשלוף ארנב מהכיס שלמשקיעים תהיה הזכות להשקיע בו.

אסף חמץ  (צילום: ולדימיר אסקין, יחצ)
אסף חמץ | צילום: ולדימיר אסקין, יחצ

הכותב הוא הבעלים של נאנוק (nanook.co.il)- מסבירה רעיונות גדולים בסרטים קצרים מ-2006 ומלווה יזמים ומנהלים להעביר מסר חד ומשכנע בפני משקיעים, לקוחות ועובדים