נטוורקינג אילוסטרציה (איור: שאטרסטוק)
אילוסטרציה. המשחק החדש בעולם העסקים הוא ניהול שותפויות | איור: שאטרסטוק

בפורום הכלכלי העולמי חקרו ובדקו מה תהיינה המיומנויות הנדרשות ביותר בשנים הקרובות לעולם העבודה, ופרסמו דוח המפרט אותן. בין השאר, מוזכרות שם חשיבה אנליטית וחדשנות; למידה אקטיבית ואסטרטגיות למידה; פתרון בעיות מורכבות; חשיבה ביקורתית; יצירתיות ויזמות ועוד. בנוסף דובר שם על מנהיגות רשתית.

מהי מנהיגות רשתית? כל מי שרוצה להשפיע, בין אם הוא בתפקיד ניהולי ובין אם הוא בתפקיד מקצועי – חי בתוך רשתות חברתיות, אמיתיות ודיגיטליות. גם כשאנחנו לא מודעים לכך, החלטות בתחום הקריירה וקשרים עסקיים וחברתיים מושפעים היום באופן ישיר מרשתות חברתיות, באופן הולך וגובר.

גם במקום העבודה התקשורת הפכה למעשה למבוססת רשת. בוב קרוס, ממובילי תחום ONA (ניתוח רשתות ארגוניות) מצא כי 80% מהתקשורת הארגונית נעשית בתוך רשתות וירטואליות. רוב היומיום שלנו נסוב סביב מיילים, פגישות, וואטסאפים, זום, וובקס, טימס, סלאק, מאנדיי ועוד. כולן רשתות תקשורת.

יחד עם זאת, לא אצל כל המנהלים חלחלה עדיין ההבנה שעלינו ללמוד לנהל ולהתנהל ברשת. לא דין תקשורת המתנהלת בוואטסאפ לתקשורת המתנהלת במישורים הפיזיים. הטון נעדר מן המילים, הסגנון עשוי להשתנות, ואי הבנות רבות עלולות להתרחש.

גם במקום העבודה התקשורת הפכה למעשה למבוססת רשת. בוב קרוס, ממובילי תחום ONA (ניתוח רשתות ארגוניות) מצא כי 80% מהתקשורת הארגונית נעשית בתוך רשתות וירטואליות. רוב היומיום שלנו נסוב סביב מיילים, פגישות, וואטסאפים, זום, וובקס, טימס, סלאק, מאנדיי ועוד

אנו חייבים להבין שהדרישות מהמנהלים השתנו. מה שהיה פעם הכי חשוב: ניהול קשרים, יכולת השפעה, ניהול משק מטבעות חליפין – הותמר בחשיבות המפגש של האופי האנושי עם פלטפורמות טכנולוגיות. זו זירה חדשה שבה עולות שאלות חדשות. מי מתקשר עם מי? האם התקשורת נעשית בקבוצה או כאוסף של יחידים? מי נמצא בקשר עם הלקוח או הלקוח הפוטנציאלי? מי או מה משפיע בצורה אפקטיבית על החלטות המנכ"ל? למי בסביבה העסקית יש את הקשרים הנכונים שעשויים לקרב לתפקיד החלומות, ללקוח פוטנציאלי, למכרז?

היכולת להתבונן על רשת קשרים, פנימית או חיצונית, היא אחת מעשר המיומנויות החשובות ביותר למנהיגי העתיד על פי נביאי עולם העבודה החדש.

מה זה בעצם אומר להיות מנהיג רשתי?

מנהיג רשתי הוא מנהיג שמשתמש בארגז מיומנויות השפעה באופן טבעי הרבה יותר מאשר במיומנויות שליטה. מנהיג אשר באופן עקיף מייצר סביבת עבודה המבוססת על אוטונומיה, העצמה, אמון, שקיפות ושיתוף פעולה. התפקיד הראשון של המנהיג הרשתי הוא לסייע לאחרים להפוך להיות מנהיגים רשתיים, לפתח כל הזמן את הרשת שלהם בתוך הארגון ומחוצה לו.

התפקיד הראשון של המנהיג הרשתי הוא לסייע לאחרים להפוך להיות מנהיגים רשתיים, לפתח כל הזמן את הרשת שלהם בתוך הארגון ומחוצה לו. ארגז המיומנויות המוגדרות למנהיג כזה מכיל בתוכו שקיפות, פתיחות, השפעה, סקרנות, חדשנות וגם תקשורת בלתי אמצעית עם אחרים

ארגז המיומנויות המוגדרות למנהיג כזה מכיל בתוכו שקיפות, פתיחות, השפעה, סקרנות, חדשנות, תקשורת בלתי אמצעית עם אחרים, יכולת ללמוד מתוך ניסוי וטעיה ושימת דגש על שיטות ופלטפורמות דיגיטליות.
המנהיגות ברשת עוסקת בנושאים הבאים:

1. עבודה משותפת - על מנת לוודא שיש זרימה של משאבים, מידע ותמיכה לכל חלקי הרשת.
2. זיהוי מועסקים או קבוצות שאין להם גישה למשאבים והם נדחקים לשוליים.
3. קידום שיתוף פעולה - על מנת לייצר חדשנות ולקדם אג'נדות ראויות.
4. יצירת מרחב למידה ותמיכה בעמיתים באמצעות קהילות המאפשרות שכלול מיומנויות, תובנות ופריצות דרך.
5. סיוע בבניית רשתות חיצוניות וניהולן האפקטיבי.

אפשר לסכם את ההבדלים בין ניהול מסורתי לניהול רשתי באופן הבא: זה לא מה אתה יודע, זה את מי אתה מכיר. זה כמה אתה שולט במידע שעיקרו מי יודע מה ומי יכול לסייע לך בקידום המשימות העומדות לרשותך בזמן אמת ובכל רגע נתון.

מאיפה מתחילים?

הרשתות הדיגיטליות מנהלות את חיינו בתוך הארגון ומחוצה לו. מנהיג חכם אינו יכול להחליט שהוא לא נוטל חלק במשחק. אם אינך יכול להילחם בזה, הצטרף לזה.

1. הצטרפות: ראשית יש להתחבר לרשתות פנימיות וחיצוניות. ברשתות הקיימות תמצאו מנהלים מהארגון שלכם, קולגות מארגונים אחרים, חברים, ספקים ומובילי דעה. התחברות אליהם תגדיל את הרשת שלך במהירות.
2. הקפדה על בולטות ושקיפות בגובה העיניים: תגובה, סיוע, העברת ידע או פירגון יהפכו את הכניסה למשחק לקלה ומהר מאוד תראה שאתה אפילו נהנה ממנו.
3. שמירה על חיבור קבוע ודינאמי: הישאר מעורב כל הזמן בכל פלטפורמה שבחרת לשחק בתוכה. הפוך את הרשתות לחלק מהיומיום שלך. השתמש ברשתות ליצירת ערך עבורך ועבור הקבוצה שלך. צור למידה ותנועה דינאמית לטובת המטרות.
4. אתה כבר שם? אל תשב סתם: עבור ממצב של חבר ברשת לאחד ממוביליה. צור שיתוף בתוצאות הרשתיות עבור הארגון שלך – עבודה פרודוקטיבית, חדשנות, זיהוי הזדמנויות חדשות
5. שימוש חכם ומתוחכם: השתמש ברשת על מנת ללמוד ולשפר את עבודתך ועבודת שותפיך לדרך – צור אופטימיזציות באמצעות ניהול הרשתות החברתיות והתקשורת הפנים ארגונית. שכלל ושפר כל הזמן את הרשתות שבהן אתה נמצא וצור כל הזמן רשתות חדשות.

המשחק החדש בעולם העסקים הוא ניהול שותפויות. העולם מורכב מכדי להתמודד איתו לבד. המציאות מתרחשת בעולם תלת ממד, אולם המציאות הוירטואלית איננה פחות "מציאות". אנחנו היברידים. כדאי להבין שזה המשחק, ללמוד את חוקי המשחק ולנצח במגרש האימונים החדש.

פרשנות ניל"י גולדפיין ושרון רנדליך (צילום: אלה פאוסט, יח"צ)
ניל"י גולדפיין ושרון רנדליך | צילום: אלה פאוסט, יח"צ

הכותבות: ניל"י גולדפיין היא משנה למנכ"ל קבוצת נירם גיתן NGG; שרון רנדליך מייסדת ומנכ"לית משותפת סטפ-אהד