בשבוע שעבר הודיעה "אמדוקס" כי תעביר את 29 אלף עובדיה למודל של חופשה ללא הגבלה. הרעיון אכן נועז ושובר פרדיגמות. הביצוע שלו מותנה בשינוי תומך בתרבות הארגונית, שיאפשר למועסקים לממש את ימי החופשה הפוטנציאליים שלהם. אמדוקס הבהירה כי היא מודעת לקשיים הטמונים בהטבה, והזמן יאמר את שלו בנושא הספציפי הזה. המהלך חידד כיצד המאבק על הטאלנט מעלה ניסיונות חוזרים, אמיתיים או יחצניים, של חברות מובילות. אלו מבקשות לצאת מקופסת שווי השוק שלהן בבורסת המועמדים, ולהתמודד באמת ובתמים בתחרות על ליבו של הטאלנט.
כפי שהסברנו כאן בטור הקודם, מהלכים יחצניים וריקים מתוכן לא יישאו פרי. חברות רבות מעוניינות לשמר טאלנט ולגייס מועמדים ראויים. ברצונן להיערך לעתיד ולמשוך א.נשים שישמשו קרש קפיצה לחלון ההזדמנויות ולהשאת הערך למחזיקי העניין של הפירמה. לכן עליהן להיצמד לכמה עקרונות ברורים:
1. נראטיב מבוסס ערך: לחברות כדאי ללמוד לספר את הסיפור שלהן בטרמינולוגיה של השאת ערך. לשתף את חברי הארגון ביצירת הנראטיב ולתרגם אותו לשפה פשוטה וקולחת, כזו שכל אחת ואחד עשוי להבין ולהתלהב ממנו. למשל עדיף לשדר לאנשי הארגון שאנחנו לא "מפתחים אפליקציה שמייעלת את העבודה של צוותים משותפים", אלא "חוסכים זמן, תסכול ומשאבים לא.נשים עסוקים".
2. בידול בין קהלי היעד: קהלי היעד של הסיפור הארגוני אינם יכולים להיות רק כלי בידי השיווק. את הסיפור מומלץ לספר בווריאציות שונות ללקוחות, לספקים, למועסקים בכל רמות ההירארכיה, לבני המשפחות ולחברי הקהילה בה דר הארגון.
לחברות כדאי ללמוד לספר את הסיפור שלהן בטרמינולוגיה של השאת ערך. לשתף את חברי הארגון ביצירת הנראטיב ולתרגם אותו לשפה פשוטה וקולחת, כזו שכל אחת ואחד עשוי להבין ולהתלהב ממנו.
3. הדגשת המשמעות ולא רק הטכנולוגיה: אף שבמקרים רבים מפתה להתייחס לטכנולוגיה הבדיונית שלנו, או לבידול מול המתחרים (אצלנו לעומת אצלם), זה לא "קצה הזנב" הרצוי. עדיף לדבר במשמעות ולא בטכנולוגיה. למשל בחברה בה קיימת טכנולוגיה מתקדמת מאוד למדפסות תלת ממד, כדאי לדבר על הערך לרופאים מנתחים שיוכלו לסמלץ ניתוח לב של עובר בבטן אימו, ולא על המדפסות המשוגעות שמכניסים שרטוט בצידן האחד ומן השני יצא מוצר. הערך הוא בשירות המיטיב לאנושות ולא ביצירתיות או בחדשנות הטכנולוגית. הטכנולוגיה היא אמצעי ולא מטרה.
4. אל תחכו שזה יקרה: יש לכם סיפור טוב? חפשו לו במות. גם כאילו שנראות מוזרות, או זניחות: ערבים במתנ"ס בקהילה ממנה מגיעים מירב המועסקים, בתי הספר או גני ילדים ביישוב שבה החברה פועלת, בני משפחות של מועסקים או תוכניות בוקר בטלוויזיה. כשאומרים שלסיפור יש רגליים – מתכוונים לזה. שליטה על הסיפור שרץ בסביבה שלנו נותנת רוח גבית מצוינת למוניטין כמעסיק.
5. אל תזניחו את השימור: התייחסו למועסקים הנוכחיים שלכם ולמעגלים הקרובים אליהם בכבוד ובהערכה. מי שמתייחס למגויסים פוטנציאליים או למועסקים חדשים בכבוד רב יותר מאשר לאלו שעובדים בארגון שנים – יגלה שאחוזי התחלופה שלו גבוהים כל כך, שכבר לא משתלם לו לתת מענקי קליטה.
6. ממונה ישיר.ה: הממונה ישיר.ה עדיין עושה את כל ההבדל. טוב, את רובו. במחקרים עדכניים הנוגעים בסיבות לקבלת הצעות עבודה מככבים עניין, השפעה והתפתחות תעסוקתית. לעומת זאת, במחקרים הבודקים סיבות עזיבה – מככבים לרעה מזה עשורים הממונה הישיר ויחס לוקה. השקעה במנהלים בכל הרמות ההירארכיות; הכשרתם במיומנויות כוח (מה שכונה בעבר "מיומנויות רכות") – שווה כמו השקעה בטכנולוגיה חדשה. לצערנו ברוב המקומות השקעה בטכנולוגיה נמדדת בהרבה אפסים אחרי הנקודה ואילו במיומנויות - הרבה פחות. נסו לאזן בין התשומות והיווכחו בכוחה של ההשקעה בניהול ובמנהיגות.
במחקרים עדכניים הנוגעים בסיבות לקבלת הצעות עבודה מככבים עניין, השפעה והתפתחות תעסוקתית. לעומת זאת, במחקרים הבודקים סיבות עזיבה – מככבים לרעה מזה עשורים הממונה הישיר ויחס לוקה
7. שמרו על תרבות ארגונית של פרגון, שותפות והערכה: כל מה שקשור בהטמעת תרבות ארגונית חיובית ומעצימה – שווה כל אגורה. וזה עולה הרבה פחות מפרסומת מושקעת עם הכוכב המצחיק התורן. התייחסות למועסקים כאל שותפים בעשייה ובהישג, שימוש ברשתות תקשורת פנימיות ועדכון שלהן בזמן אמת באופן אותנטי ואמין, ערבים לאוזן יותר ממוסיקה (אבל מוסיקה טובה באירועי חברה תהיה תמיד בעלת ערך מוסף. כתוספת. לא במקום המנה העיקרית).
8. שמרו על אותנטיות: במהלך 2020 נדרש מנכ"ל Airbnb, בריאן צ'סקי, לפטר רבים ממועסקיו, עקב ירידה חדה בהכנסות. המכתב שכתב לאנשיו והקליפ בו בכה כשהקריא אותו הפכו לוויראליים ברשת. לא כי מישהו נהנה לראות מנכ"ל בוכה, אלא כי א.נשים התחברו לתקשורת האותנטית. שיתוף בכישלונות וחלוקת רווחים בהצלחות מייצרים מוניטין של חברה שבאמת אכפת לה. בחברה טכנולוגית גדולה קיים מטבע לשון מוכר, "הכסף מדבר". משמעות האמירה: אם ההנהלה שמה כסף על רעיון או מוצר – היא מתכוונת ברצינות. ואם לא, כנראה שדבר ההנהלה הוא מן הפה אל החוץ – ואין טעם לקחת אותה ברצינות. כך שלא משנה כיצד תשמרו על אותנטיות, העיקר שהעובדים יאמינו בכוונות שלכם.
9. גיוון ושייכות: ועדיין, אכן חסר טאלנט. בכל מקום. שווה להשקיע באמת ובתמים בהגדרות גמישות וחדשניות של תיאורי תפקיד, חלוקת מטלות אג'ילית, גיוס נשים, מיעוטים, גילים שונים, תרבויות שונות וטיפוח כבד ראש של סביבה מכילה ומגדילה. זה משתלם גם עבורכם היות שאוקיינוס הגיוס גדל ומכחיל והחברה הופכת טובה יותר.
10. תוכו כברו: בעולם של דיסני כבר שנים קיימת אטרקציה שנקראתIt’s a small world after all . השוק הישראלי קטן מאוד והוא קשור בעבותות של עשיה ותקשורת עם כל העולם. העולם הפך להיות שקוף לחלוטין ולא ניתן לרמות את הקהל שלכם. האמת צפה. כל דבר שארגון אומר: בשילוט החוצות באיילון, במאמרים בעיתונות כלכלית, או בשיח מנכ"ל במסיבת סיכום שנה, נבחן במציאות.
ומילה לסיכום, כאשר המסר העובר במיתוג מעסיק הולם את הנעשה בחברה הוא אמין וכוחו ישולש; כאשר המסר היוצא לאוויר העולם מהוקצע ומהודק על ידי מיטב חברות הפרסום, אולם תוכנו והתדר שלו אינם הולמים את התנהגות הארגון הלכה למעשה – הסדקים נפערים בקצב של 1:3, ותחת בניית אמון ומיגנוט מועמדים, הם ירחיקו גם את מי שנמצא בתוך הארגון ויגרמו לו להיעדר מחוברות, תסכול ואף עזיבה.
הכותבת היא משנה למנכ"ל קבוצת נירם גיתן NGG, מומחית למנהיגות וניהול בעולם של הפרעה