וואטסאפ וטלגרם (צילום: AlexandraPopova, ShutterStock)
טלגרם. לשלם על שירותי אינטרנט זה נהדר | צילום: AlexandraPopova, ShutterStock

את טלגרם התקנתי בסוף 2013 - אין ספק, הייתי חלוץ. באותו זמן לאמא שלי היה נוקיה טיפש כטלפון מה שלא איפשר לנו שימוש באפליקציית מסרים, אבל כן היה לה אייפד, וחיפשנו פתרון לחלוק תמונות משפחתיות בקבוצה. וואטסאפ לא תמכה באייפד (ועדיין איננה) ואילו טלגרם עובדת יופי על טאבלטים. מאז ועד היום הצטברו בקבוצה הזו 18,149 תמונות ו-538 סרטוני וידאו. אף ביט של מידע לא אבד מאז נפתחה הקבוצה ב-2014, ואני יכול לחזור לתמונה הראשונה (מכל מכשיר) ולראות אותה כאילו היא נשלחה הרגע. גם זה - די בשונה מוואטסאפ.

טלגרם בשימוש אינטנסיבי אצלי. אני מנוי למספר ערוצי חדשות, מפוליטיקה ועד סייבר. אני מגבה דרך האפליקציה קבצים גדולים - כולל כמה מהדיסקים הישנים שלי (!). טלגרם היא האמצעי שלי להעביר קבצים בין הטלפון למחשב. אני אפילו משתמש בפיצ'רים, כמו תזכורת והודעות מתוזמנות (מה, אצלכם בוואטסאפ אין כזה?). כל זה בלי להזכיר את הפיצ'רים הטריוואלים של תוכנת מסרים מיידים עם אפשרות לערוך ולמחוק הודעות. אבל לא באנו הנה להיכנס לדיון השחוק על טלגרם מול וואטסאפ או על כמה "מוצפנת" האפליקציה הכחולה.

השבוע הפכתי לראשונה לקוח משלם לטלגרם. ביוני החברה הודיעה על 700 מיליון משתמשים והשקת מסלול פרימיום, בעלות 16.90 שקל לחודש. לקוחות פרימיום נהנים מכל מיני טובות הנאה: הם יכולים לשלוח ולשמור קבצים גדולים פי שניים, עד 4 ג'יגה לקובץ, הם נהנים מהורדת קבצים יותר מהירה ויותר ערכות סטיקרים. את מעט הפרסומות שיש בטלגרם (בקבוצות גדולות) לקוחות פרימיום לא רואים. אה, וקיבלתי מין כוכב יוקרתי כזה ליד האייקון שלי באפליקציה.

אף אחד מהפיצ'רים לא ממש רלוונטי עבורי. אז למה הפכת ללקוח משלם? אסביר במשל: לפני שבוע הייתה לי בעיה עם שקע הטעינה בטלפון. הלכתי למעבדה ברחוב והבנאדם תיקן לי את זה בשתי דקות עבודה ותמורת 20 שקל. שמחתי, כי בפעם שעברה הוא לא רצה כסף. אני מעדיף בהרבה את האופציה השנייה.

בטלגרם אני כאמור עושה שימוש אינטנסיבי כבר 8 שנים בלי לשלם גרוש. זה על גבול ה-Abuse - נראה לי אך הוגן לשלם לחברה. אני מקווה שכך אני תורם לאיתנות הפיננסית של החברה ומחזק עולם דיגיטלי של Subscription על פני מודל פרסומות (שגוזר רמת מעקב מסוימת אחרי המשתמשים). לקח זמן עד שלמדנו לשלם על שירותים באינטרנט ואני חושב שזה אפשר התפתחויות נהדרות, מספוטיפיי ועד נטפליקס.

מבחינתי, אפשר להסתכל על זה כמו משהו בין פאנדום, הכרת תודה ותרומה. בעבר כבר תרמתי לאפליקציות שמובססות מודל Donation במקום פרסומות (אפליקציית מזג אוויר ואפליקציית פודקסטים) אבל זו תמיד היתה תרומה נקודתית. נראה לי שטלגרם פרימיום תלווה אותי בשנים הקרובות ואני מקווה שהשקלים שלי יאפשרו לחברה לפתח עוד פיצ'רים מעולים.