מנהלים בומרים יקרים,
בשבוע שעבר דיברנו על כל הדרכים שבהן אתם עלול לפספס את העובדים הצעירים שלכם. השבוע נדבר על המילה הכי מעצבנת של 2021: Agile, ומדוע כדאי בכל זאת לאמץ אותה.
נתחיל מצפירת הרגעה: אתם לא לבד. Agile מעצבנת מנהלים טובים ורבים. Agile (והתרגום העברי הבלתי אפשרי, "זמישות" – שילוב של זריזות וגמישות) הגיעה במקור מעולם הפיתוח וניהול הפרויקטים, ומשמעותה שינוי מהיר והערכה מחודשת - תוך כדי תנועה. שימוש ב-Agile משמעותו "מה שמוכן יוצא", ספרינטים קצרים של כמה שבועות, שבסופם נבחנת גרסה מצומצמת של המוצר. זאת, בניגוד לנהוג בעבר, שבו העבודה היתה על גרסאות גדולות, אחרי חודשים ושנים של פיתוח.
ואולם היום הכל הוא Agile - כל מה שמבטא גמישות או הסתגלות מהירה לנסיבות משתנות הוא, סליחה על הצרפתית, אג'ילי. המגמה בשיאה במיוחד בעולם ההייטק: לפי Google Trends קיים שימוש עצום במילה בקליפורניה, בייחוד באזור עמק הסיליקון, ומשם מכה גלים בשאר העולם. כלומר, כולם משתמשים בה ומתעצבנים ממנה במקביל.
כי מה לעשות שזה מעצבן ומתסכל לגלות שהחיים עצמם, כמו גם חיי העבודה, הפכו לרצף של נסיבות משתנות שמאלצות קבלת החלטות מתמדת (ומי כמונו חווים זאת במציאות גל הקורונה הנוכחי). אולם מעבר למגיפה, מסתבר שיש קבוצת אוכלוסייה שלמה שהאג'יליות איננה טרנד עבורם אלא מרכיב מכונן בזהותם – ואלו הם בני הדור הצעיר, שחלקם הם העובדים שלכם.
כי מה לעשות שזה מעצבן ומתסכל לגלות שהחיים עצמם, כמו גם חיי העבודה, הפכו לרצף של נסיבות משתנות שמאלצות קבלת החלטות מתמדת (ומי כמונו חווים זאת במציאות גל הקורונה הנוכחי)
אחד ממאפייניו המובהקים ביותר של בני דור זה הוא ה"אג'יליות" והפלואידיות שלהם. למעשה הם חיים באופן נזיל, משתנה באופן מתמיד, ומאופיין ב"גם וגם" ולא בבחירה דיכוטומית. כך, הם חיים גם במציאות הווירטואלית וגם במציאות הממשית (ופחות חווים את ההבחנה ביניהן), מג'נגלים תדיר במיומנות בין מגוון מסכים ומטלות, וידועים בקבלתם ובאימוצם של מגוון מגדרים וזהויות מיניות ותרבותיות נזילות. ונחשו מה? העובדים הצעירים שלכם מצפים לכך גם בעולם העבודה.
הנה כמה טיפים שלנו לאיך לעשות את זה.
Multi-tasking בקצב הטיק טוק
עם טווח קשב ממוצע ומתועד של שמונה שניות, הדור הצעיר יכול לקלוט מידע חדש במהירות ואוהב שינויים דינמיים. בנוסף, העובדים הצעירים שוחרים למידה מתמדת: סקר מקיף בארה"ב הראה שמרבית העובדים הצעירים מעוניינים לרכוש מיומנויות עבודה חדשות, ו- 55% אף מנסים לעשות זאת בעצמם, ללא הדרכה מהחברה או מהבוס שלהם. האג'יליות הזאת יכולה להוות יתרון עצום עבור חברות הייטק, המשחקות בשדה עתיר משתנים וחייבות להישאר בחזית המגמות בתעשייה.
העובדים שלכם מצפים אם כך, להיות מעורבים בעבודות שכוללות משימות, אתגרים ועולמות תוכן מגוונים באופן מקבילי ושוטף ובקצב מהיר. חשוב לפיכך למנהלים לטפח עבורם סביבת עבודה דינמית ומאתגרת אינטלקטואלית, כמו גם לעודד הכשרה מתמדת ויצירת תכניות מנטורינג אקטיביות.
טכנולוגיה שהיא "Fire" - עדכנית, מדהימה ומיוחדת
העובדים שלך מצפים לעסוק בטכנולוגיה חדשנית ולחוות ממשק משתמש עדכני לצורך עבודתם. ככל שהאג'יליות הטכנולוגית בחברה גבוהה יותר, כך עולה שביעות הרצון שלהם וערכם העצמי בעיניהם ובעיני חבריהם (מה שיכול להפוך אותם לשגרירים נלהבים של החברה ברשתות החברתיות).
ניהול שטוח
כזה המתאפיין בפחות היררכיות ובהרבה יותר גמישות, ומתמקד בשיתופי פעולה ויזמיות של העובדים. נבהלתם? חשבו אפילו עוד יותר שטוח! הדור הצעיר הופך להיות ידוע כדור היזמי ביותר בכל הזמנים, עם מחקרים בארה"ב המעידים על יותר מ-60% מהם שכבר התחילו או שמעוניינים לעסוק בעבודה יזמית. אלו מהם שעובדים בארגונים מצפים לפיכך לקבל אפשרות ליזמות במסגרת תפקידם ומרגישים מתוסכלים במידה והדבר אינו מתאפשר.
לפיכך, כדאי מאד להימנע מ- micro-management שהיא דרך בטוחה להרוג יצירתיות ולהוביל לשחיקה עבור העובדים והמנהלים. אימוץ הרעיון המוביל בשנים האחרונות של intrapreneurship – יזמות פנים ארגונית, באמצעות ניהול מרחוק, עידוד ותגמול יוזמות ורעיונות עצמאיים ויצירת ערוצים לסיעורי מוחות בין עובדים מצוותים שונים. זו יכולה לעודד מנהיגות ולתת לעובדים את החופש לחקור את הצדדים היזמיים שלהם בתוך החברה.
פידבק מיידי
הצעירים חיים כאמור בעולם מיידי של אפליקציות, מסרים ומשחקים. בהתאם לכך, מחקרים (גם שלנו) העלו שהם מצפים למשובים תכופים על משימות ועל פרויקטים: כ-66% מהעובדים הצעירים הצהירו שהם צריכים משוב מהממונה עליהם לפחות כל כמה שבועות כדי להישאר בעבודתם (זאת בניגוד לאחוזים פחותים משמעותית של עובדים יותר מבוגרים). לפיכך, שיחות פידבק שנתיות, רבעוניות או חודשיות אינן מספיקות עוד בהתחשב במהירות שבה מושלמים כיום פרויקטים בחברות. יצירת תרבות שבה קצב המשוב תואם את התנודות של השוק היא חובה כדי להשאיר את העובדים מעודכנים, מעורבים וברמת תפקוד גבוהה. העובדים מצפים לכך שגם הפידבקים עצמם יהיו אג'ילים: קצרים, תמציתיים ומערבים פלטפורמות הייטקיות עם התייחסות אישית.
אם כך, נראה שצו השעה הוא להיות Agile. מילה מעצבנת או לא – זוהי המציאות, אז בואו ננסה להסתגל אליה, ורצוי שבזמישות האפשרית..
הכותבים: ענת נרקיס ושי גורן, מומחים למיתוג מעסיק shay@pmg.org.il