unity&אירון סורס   (צילום: unity)
צילום: unity

במופע הסטנדאפ האחרון של אלי וונג בנטפליקס היא עוקצת ש"כל הסטנדאפיסטים מתחתנים עם דוגמניות, אבל כל הסטנדאפיסטיות מתחתנות עם שפים", כאשר הסאבטקסט הוא, כמובן, שהנשים במקצוע חכמות יותר מהגברים: הן מוכנות לחתונה קצת פחות זוהרת אם המשמעות היא חיים נוחים יותר.

גם המיזוג של יוניטי ואיירון סורס, שהוכרז היום, מזכיר חתונה מפתיעה שכזו, של שתי דמויות מוכרות, רק מתחומים קצת שונים. אחת גדולה אבל השניה ענקית (יוניטי גדולה כמעט פי 6 מאיירון סורס). אחת מוכרת למביני עניין ומקצוענים, השנייה היא שם שהולך ונהיה מוכר ביותר ויותר בתים. כמו בנישואים טובים, יש לקוות, השתיים משלימות אחת את השניה בדיוק איפה שצריך. איירון סורס נכנסת תחת המטריה היוקרתית של אחת החברות המעניינות ביותר בתחום הגיימינג (ולא רק), אבל עבור יוניטי איירון סורס פותרת - או לפחות מתחילה לפתור - כמה בעיות לא מחמיאות.

יוניטי, השוודית במקור, עשתה את אחד הפיבוטים הגאוניים ביותר של השנים האחרונות: לאחר ששיחררה משחק כושל למק ב-2005, החברה התמקדה במקום זאת דווקא בהפצת הכלים אותם ייצרה בשביל הפיתוח שלו. באותן שנים, שבריר שניה לפני מהפכת האייפון, אמנם היו מנועי משחק - כלומר, סביבות פיתוח והפקה של משחקים - אבל חלקם עברו מדור לדור בתוך החברות שלא ששו להתחלק בטכנולוגיות שלהן, או הושכרו לשימוש עבור סכומי כסף משמעותיים.

יוניטי היו במקום הנכון ובעיקר בזמן הנכון: המפתחים שנהרו בשנים הקרובות למשקי המובייל יצרו, מתוקף הפלטפורמה, משחקים קטנים, ולעיתים תכופות בצוותי פיתוח קטנים. הצוותים האלו השתמשו ביוניטי באופן כמעט בלעדי

לא מעט חברות, גם קטנות יחסים, עדיין שרפו המון זמן ותקציבים על פיתוח מנועים משל עצמן. עם זאת, ב-2005 זה גם עדיין פחות או יותר הלם את הצרכים של התעשייה: משחקי מובייל עדיין היו תופעה זניחה יחסית, משחקי האינדי טרם פרחו. משחקים יצאו, בגדול, למחשב האישי ולקונסולות. הפקות משחקים קטנות היו דבר שכמעט ולא נודע, להוציא כמה מנועים חינמיים לחובבנים אמיצים.

יוניטי היו במקום הנכון ובעיקר בזמן הנכון: המפתחים שנהרו בשנים הקרובות לעשות משחקים במובייל יצרו, מתוקף הפלטפורמה, משחקים קטנים, ולעיתים תכופות בצוותי פיתוח קטנים. הצוותים האלו השתמשו ביוניטי באופן כמעט בלעדי; פשוט לא היה להם טעם להשתמש בשום דבר אחר. כיום, גם משחקים רבים במחשב ובקונסולות מיוצרים ביוניטי, בעיקר משחקי אינדי אבל ממש לא רק.

הנהלת איירון סורס (צילום: יחצ)
איירון סורס. רווחית ופותרת ליוניטי בעיות | צילום: יחצ

המצב בשוק כרגע הוא פחות או יותר של דואופול, בין יוניטי לבין מנוע אנריל (של חברת אפיק גיימס). לכל אחד משני המנועים האלו החוזקות הייחודיות שלו - יוניטי יותר טובה למובייל ויש לה יכולות דו-מימד ותלת-מימד כאחד, אנריל היא מפלצת תלת-מימד עם יכולות גרפיות מרהיבות, והחפיפה בין קהלי היעד שלהן היא חלקית בלבד. אבל הן גם משפיעות אחת על השניה: אפיק, שהתעקשה למכור את אנריל בסכומי כסף גבוהים למשתמשים שלה, נאלצה להתגמש וכעת, כמו יוניטי, היא גובה כסף רק ממפתחים שהמשחקים שלהם נעשים רווחיים. יוניטי, לעומת זאת, מנסה להרחיב את היכולות הגרפיות שלה ולזנב באנריל גם במגרש הפוטו-ריאליסטי - לצורך זה, למשל, היא רכשה בשנה שעברה את חברת האפקטים הויזואליים WETA של הבמאי פיטר ג'קסון.

אלא שרכישת WETA, שהושלמה בדצמבר האחרון על ידי יוניטי, הייתה פחות או יותר החדשות הטובות האחרונות שהתקבלו בחבקה לכמה חודשים טובים. על יוניטי עוברת שנה לא פשוטה כלל, זאת אחרי שנחשבה בשעתו להפקה מוצלחת במיוחד. המניה שלה התרסקה בשנה האחרונה בכמעט 80% וכיום היא נסחרת בבערך מחצית מהמחיר בו הונפקה (מה שמלמד גם על כמה גבוה - גבוה מדי - טיפסה בין לבין). לפני שבועיים היא פיטרה כ-200 עובדים, שבועות לאחר שהמנכ"ל התחייב שלא יהיו קיצוצים בחברה.

אלא שיוניטי היא עדיין גדולה מכדי להיכשל. ככל שהיא נעשית יותר דומיננטית ביותר תהליכי פיתוח ביותר חברות, כך הגמילה ממנה הולכת ונעשית יותר קשה. עבור חברה שהתרגלה לייצר משחק ביוניטי, המשמעות של לעבור לייצר משחק בסביבת פיתוח אחרת היא הכשרה מחודשת של כל העובדים בכל הפעולות.

יוניטי היא חברה שאפתנית שהרחיבה את בסיס המשתמשים שלה באגרסיביות בזכות נטייה לנגוס ביותר ממה שהיא בהכרח יכולה לבלוע - אסטרטגיה שהוכיחה את עצמה

בגלל זה גם אם מחר יופיע בשוק מנוע שלם ומוגמר שהוא יותר טוב מיוניטי בכל המדדים (וזה לא יקרה בבת אחת, כי מנועי משחק הם יצירות מורכבות ומתפתחות, וגם יוניטי הולכת, משתנה ומתעדכנת דרמטית עם כל גרסה וגרסה) - יקח זמן רב מאוד עד שהתעשייה תהיה מוכנה לעבור למתחרה. לצורך ההמחשה, תחשבו כמה זמן כבר לוקחת הנסיגה האיטית של המשתמשים מרשת חברתית אחת מתיישנת, ותכפילו בקושי של ללמוד שפת תכנות חדשה. זה כמה זמן יקח לאנשים להיגמל מיוניטי.

אז איפה זה פוגש את איירון סורס? לעומת ההבטחות הגדולות לעתיד של יוניטי, שהצליחה להכנס דרך המשחקים שלה כמעט לכל בית אבל הוצאות התפעול האדירות שלה משנה לשנה הפכו אותה לחברה ששורפת מזומנים מרבעון לרבעון, איירון סורס רווחית - והיא רווחית עכשיו.

איירון סורס מייצרת, בגדול, פלטפורמה למונטיזציה: היא נותנת למפתחי אפליקציות (ובהם, כמובן, מפתחי משחקים - שכאמור, בעולמות המובייל עובדים עם יוניטי בצורה כמעט אקסקלוסיבית) כלים לניתוח התנהגות משתמשים, רכישת משתמשים, וכמובן כל מה שקשור לפרסומות באפליקציות ובמשחקים: כלים לניהול, טירגוט, רכישת והצגת פרסומות. וככל שתעשיית המובייל צומחת, הנדל"ן הפרסומי הזה רק הולך ונעשה יותר יוקרתי. כל תעשיית משחקי ההייפר-קז'ואל (המשחקים הקטנים והחינמיים שמאכלסים דרך קבע את צמרת טבלאות ההורדות החינמיות בחנויות האפליקציות) חיה מהנדל"ן הזה, למשל.

עד לפני מספר שעות, יוניטי גם הייתה מתחרה ישירה של איירון סורס בשדה כלי ניהול הפרסום למשתמשים. גם לה היו כלים מקבילים אותם היא הציעה למפתחי המשחקים, אלא ששלה הגיעו לשוק מאוחר מדי ובמצב בעייתי

עד לפני מספר שעות, יוניטי גם הייתה מתחרה ישירה של איירון סורס בשדה הזה. גם לה היו כלים מקבילים אותם היא הציעה למפתחי המשחקים, אלא ששלה הגיעו לשוק מאוחר מדי ובמצב בעייתי. מוקדם יותר השנה, יוניטי הודתה בפני שכלי אופטימיזציית הפרסומות שהיא הציעה סבל מבאגים דרמטיים ועיבוד הדאטה שלו היה שגוי, מה שגרם להרבה אנשים, מפרסמים ויצרני משחקים ואפליקציות כאחד, להפסיד כסף – עד לרמה שבשבועות האחרונים הוגשו כנגד יוניטי מספר תביעות ייצוגיות בשם בעלי המניות סביב המחדל הזה. המיזוג עם איירון סורס אמור בראש ובראשונה להרחיב ולשדרג משמעותית את ארגז הכלים של יוניטי בתחום הזה.

במובן מסוים, אפשר לומר שהמיזוג הזה הוא בדיוק ההיפך מהרכישה של WETA. אם הרכישה של WETA מייצגת את מה שיוניטי מעוניינת להעניק למפתחים שעובדים בה בעתיד, הרי שהמיזוג עם איירון סורס עוסק קודם כל במה שהיא יכולה לתת למשתמשים שלה כבר מחר.

יוניטי היא חברה שאפתנית שהרחיבה את בסיס המשתמשים שלה באגרסיביות בזכות נטייה לנגוס ביותר ממה שהיא בהכרח יכולה לבלוע - אסטרטגיה שהוכיחה את עצמה בתעשייה מהירה וצמאה לחידושים כמו גיימינג, ולאחרונה גם עם פזילה משמעותית לעולמות כמו אדריכלות, תעשיית הרכב ו-AR. אבל המיזוג עם איירון סורס מראה שהיא גם זוכרת שבסיס המשתמשים החזק שלה הוא עדיין, בסופו של דבר, משחקים במובייל - ושאם היא רוצה להתחיל לאזן את קצב שריפת המזומנים שלה, הבייס יהיה המקום הטוב ביותר להתחיל בו.