טים סוויני  (צילום: SeongJoon , Bloomberg via Getty)
מנכ"ל אפיק גיימז, טים סוויני. "היסודות לעתיד בעצם נבנים ממש עכשיו" | צילום: SeongJoon , Bloomberg via Getty

מכל הצורות הבסיסיות הקיימות של המטאוורס, רק מעטות - אם בכלל - הצליחו להגיע למימוש מלא ומיטבי כמו פורטנייט של אפּיק גיימס (Epic Games). פורטנייט צמח באופן אורגני וטבעי ממשחק לכדי מטאוורס: אנשים התחילו להישאר בעולם התלת-ממדי של פורטנייט אחרי שסיימו לשחק, פשוט כדי לבלות עם חברים. אפּיק, שהבינה את זה ואת הפוטנציאל העסקי, החלה לארח אירועים וירטואליים ייעודיים לשחקני פורטנייט, כמו הופעות והקרנות מוקדמות של סרטים.

אבל זו רק ההתחלה. מוקדם יותר החודש, הוציאה אפּיק את הגרסה האחרונה של מנוע המשחקים שלה, Unreal Engine 5, שכולל כלים חדשים ליצירת אובייקטים בתלת-ממד, מפורטים במיוחד, עם אפקטים טבעיים ומשחקי תאורה שמופעלים אוטומטית. יש בגרסה הזו דגש על יצירת סביבות פוטו-ריאליסטיות בקנה מידה גדול, עם צליל ריאליסטי ובני אדם דיגיטליים שנראים מציאותיים. לדעת כותב שורות אלה, Unreal Engine הוא הכנה לקראת בניית חוויות מטאוורס אמיתית, כפי שאנחנו מדמיינים אותה במיטבה.

בחודש מרץ נסענו למטה אפּיק בעיר קארי שבצפון קרולינה, לשוחח עם המנכ"ל טים סוויני על הכלים החדשים הללו ועל המטאוורס של העתיד.

האם אנחנו מתקרבים לשלב שבו הגרפיקה כל כך מתקדמת, עד שהעולמות הדיגיטליים יזלגו מעולם המשחקים לסימולציות מציאותיות? לדברים שבדרך כלל אנחנו עושים בעצמנו?
"זה בדיוק מה שקורה, ומה שמאפשר את התופעות שעליהן דיברו בשנות ה-90, של 'התלכדות'. זוכר את זה? כמו CD-ROM ומולטימדיה? הרעיון שהעלו אז היה שיהיו אותם סוגים של יכולות מדיה לרוחב התחום, בסרטים ומשחקים, שיתלכדו לתעשייה אחת שנהנית מהטוב שבשני העולמות.

"זה לקח 25 שנה, אבל בעצם הגענו לשם עכשיו, והתלכדות מתרחשת, כי אתה יכול להשתמש באותו סוג של גרפיקה בנאמנות גבוהה בתפאורה של סרט ובמשחק וידיאו, ובהמחשה אדריכלית ועיצוב מכוניות - אתה יכול ממש לבנות את כל האובייקטים התלת-ממדיים האלה; שהם גם תאום וירטואלי לכל אובייקט בעולם, או כל אובייקט בחברה שלך או בסרט שלך. ואז אתה יכול להשתמש באותם נכסים בעצם לרוחב הרבה פורמטים שונים של מדיה".

הנה מה שאמרת ב-CNBC לפני שנתיים, ב-2020: "אנחנו רוצים לאפשר לכל מפתח להביא את התוכן שלו לפורטנייט ושכל מותג יוכל לפרסם את הנוכחות שלו בפורטנייט, ולאפשר לו לגדול לתוך מערכת אקולוגית שממשיכה להתפתח מעצמה". זה היה לפני שנתיים, הרבה לפני הקיבעון הנוכחי של התעשייה בנוגע למטאוורס. ונשמע כאילו אתה מדבר על סוג פתוח של מטאוורס, שבו יש למפתחים ויוצרים יותר שליטה.
"פורטנייט קריאטייב הוא ארגז כלים שכל אחד יכול להשתמש בו כדי לבנות אי פורטנייט משלו. כיום, בערך חצי מזמן המשחק של משתמשי פורטנייט הוא בתוכן שנוצר על ידי אחרים, והחצי השני הוא תוכן של אפּיק. וזאת רק ממש ההתחלה. בהמשך השנה נוציא את ה-Unreal Editor לפורטנייט; היכולות המלאות שראית ב-Unreal Engine נפתחו כדי שכל אחד יוכל לבנות תוכן משחקי באיכות גבוהה מאוד. והחזון הוא לשלב אותו בפורטנייט בלי שיצטרך לעבור דרכנו; זה פתוח לכולם".

"כיום, בערך חצי מזמן המשחק של משתמשי פורטנייט הוא בתוכן שנוצר על ידי אחרים, והחצי השני הוא תוכן של אפּיק. וזאת רק ממש ההתחלה. אנחנו גם בונים כלכלה שתתמוך ביוצרים שבונים עסקים סביב היצירה שלהם"

"היעד שלנו הוא להפוך את זה לאאוטלט מדרגה ראשונה כדי להגיע ללקוחות, ממש כמו שמסתכלים על חנות אפליקציות וקונסולות בנייד וב-Steam כדרך להגיע למשתמשים. עכשיו אנשים מסתכלים על פורטנייט וגם על Roblox בתור דרכים להגיע למשתמשים. במקביל, אנחנו גם בונים כלכלה שתתמוך ביוצרים שממש בונים עסקים סביב היצירה שלהם ומרוויחים סכומים גדלים והולכים ומהפעילות המסחרית שבאה מאנשים שמשחקים בתכנים שלהם".

הרשת כיום נשלטת בידי כמה פלטפורמות וחנויות אפליקציות גדולות, שגובות אחוזים גבוהים כדי להגיע למשתמשים. הפלטפורמות והמשקיעים שלהן הוציאו הרבה כסף כדי לבנות את הטכנולוגיות הללו, והתעשרו. האם יהיו שם התמריצים הכספיים לבניית רשת פחות ריכוזית?
"האמת שבמקביל הן שורפות את העולם, וממשלות ובתי משפט רודפים אחריהן בכל העולם כדי לעצור את ההרגלים הרעים שלהן. אם לדבר בגדול על שומרי סף (בכניסה למשחקים) או מדיה חברתית, יש מונופולים של חנויות אפליקציות. אבל החדשות הטובות הן שכל החברות – מפתחי אפליקציות, מותגים – שלוקחים חלק במערכת האקולוגית הזו, מבינים את זה. קלטו את הטריק. עשו עליהם תרגיל לפני 10 או 15 שנה. פיתו אותם פנימה, ועכשיו חלקים גדולים מהעסק שלהם לכודים בתוך גנים מוקפים חומה.

הרשת היום נשלטת בידי כמה פלטפורמות וחנויות אפליקציות גדולות. "האמת שבמקביל הן שורפות את העולם, וממשלות ובתי משפט רודפים אחריהן בכל העולם כדי לעצור את ההרגלים הרעים שלהן. החדשות הטובות הן שכל המערכת כבר קלטה את הטאיק"

"בכל פעם שאנחנו מדברים עם חברות צד-שלישי, מותגים עולמיים, על להביא נוכחות של מותג גדול לפורטנייט, מעניין אותן רק איך הן יוכלו להגיע ללקוחות ולבנות מערכת יחסים ישירה עם לקוחות, בעצמן. הן לא יהיו מוכנות לקבל שום שומרי סף. אז כל המותגים מדברים עם כל פלטפורמות המטאוורס-לעתיד: פורטנייט או רובלוקס או מיינקרפט, או שיותר בגדול אפשר להתחיל להסתכל על PUBG Mobile, GTA Online; בטוח שהן יגרמו לנו להישאר ישרים וגם יוודאו שהן לא יתמכו בחברה אחרת שתכניס את עצמה כבעל בית ביניהן לבין הלקוחות שלהן".

GTA online (אילוסטרציה: Miguel Lagoa, shutterstock)
GTA. "אף חברה לא תתמוך בחברה אחרת שתכניס את עצמה כבעל בית ביניה לבין הלקוחות שלה" | אילוסטרציה: Miguel Lagoa, shutterstock

אז מה דרוש כדי לבנות מטאוורס שלא נשלט על ידי "בעל בית" כזה?
"אני חושב שאנחנו יכולים לבנות את הגרסה הפתוחה הזאת של המטאוורס במהלך העשור הקרוב על יסוד מערכות פתוחות, סטנדרטים פתוחים, וחברות שיסכימו לעבור יחד על בסיס כבוד למערכת היחסים ההדדית עם הלקוח. תוכל להיכנס עם חשבון ממערכת אקולוגית אחת ולשחק באחרת, וכולם פשוט יכבדו את מערכות היחסים האלה. ויש תחרות בריאה בכל פן של המערכת האקולוגית.

"זה מה שהיה בעולם בימיה הראשונים של הרשת. אבל זה נהרס על ידי הגנים שמוקפים חומה ותהליכי המונופוליזציה שלהם. כרגע, אין כלכלה של חנויות אפליקציות תחרותיות. אין כלכלה של פרסום תחרותי ברשת. ובטח אפשר למצוא עוד תריסר כלכלות שהן לא תחרותיות כי הן נשלטות על ידי שירותים כבולים שבהם המונופול כובל את השימוש בקטגוריה אחת של שירותיו לשימוש בשירותיו האחרים, וככה אתה נאלץ לקחת את כל החבילה או לעזוב לגמרי.

"זו ההתמקדות הגדולה של מאמצי רשויות ההגבלים העסקיים ברחבי העולם; להבטיח שכל שחקן יוכל להתחרות באופן הוגן בשוק שלו בלי מונופול כובל. זה מה שיפתח את הנתיב למטאוורס פתוח. בלי זה, גם אם תבנה את המטאוורס הפתוח, אפל וגוגל עדיין יכתיבו בסוף את כל התנאים לאחרים".

כשאתה מסתכל דרך עדשה כזאת על דיון ההגבלים העסקיים הנוכחי - עדשה של האופן שבו עוצמה עלולה להיות ריכוזית או לא - במטאוורס עתידי זה גורם לסיכונים להיראות הרבה יותר גבוהים.
"אני חושב שהעניין הוא לא רק הנושא הכלכלי המרכזי והכלכלה העולמית, אני גם חושב שאי אפשר שיהיה עולם חופשי אם אין לך חופש באינטרנט וחופש בפלטפורמות. אם יש שני תאגידים ששולטים בכל השיח העולמי ומתרפסים בפני ממשלות, במיוחד ממשלות דכאניות; לפעול כסוכנים מטעמן ולרגל אחרי משתמשים ומקורות דעה והתנגדות, אז אני חושב שהעולם שאליו נגיע הוא לא זה שהיינו רוצים לחיות בו.

"אני חושב שזה יהיה מקום די נוראי. אז, אני חושב שיש כאן עניין חברתי ממדרגה ראשונה שלא ניתן לאף אחד ממגה-תאגידי הענק האלה לשלוט במסחר המקוון, בשיח ולשלוט במטאוורס. באמת".

"העולם הופך למקום די נוראי כשאפל וגוגל שולטים בשיח העולמי, שוללים את החופש באינטרנט ובפלטפורמות ומתרפסים בפני ממשלות דכאוניות. יש כאן עניין חברתי, לא ניתן לאף אחד ממגה-תאגידי הענק האלה לשלוט במסחר המקוון, בשיח ולשלוט במטאוורס"

האם יידרש סוג כזה של פתיחות ושיתוף פעולה בין חברות כדי ליצור את המטאוורס שאנשים ירצו?
"כן, המטאוורס הוא צומת למערכת האקולוגית של כולם, קצת כמו בראשית ימי האינטרנט. בתחילת שנות ה-80 היו הרבה אוניברסיטאות מחקר וחברות שונות עם רשתות מקומיות משלהן. כולן נפרדות זו מזו, ומישהו הבין, תשמעו, אפשר להעביר כמה כבלים בין כולם ברחבי המדינה, ומזה בא האינטרנט. ואז הבינו: צריך לחבר את מערכות הדואר האלקטרוני שלנו. ואז בשלב מסוים מישהו המציא את מערכת הכתובות שבה אם היית מועסק ב-X ושמך היה X, זו כתובת המייל שלך. הם הכניסו את ה-@ לכתובות אימייל.

"היכולת לחבר את כל המערכות האקולוגיות השונות יחד לכדי אינטרנט של מערכות אקולוגיות, או מטאוורס של מערכות אקולוגיות, היא אחד השלבים הקריטיים. אנחנו לא רוצים שתריסר חברות יילחמו זו בזו כדי ליצור את המונופול האחד ששולט בכולן, ואחת מנצחת ועכשיו כולם נעולים בתחום הקניין שלהם".

"אנחנו רוצים לעבוד עם כל החברות כדי לעזור לבנות מערכת פתוחה אחת שתקום במהלך העשור הבא. אנחנו רוצים שכל שנה יהיה עוד ממנה. זה לא יופיע בבת אחת כמו קסם, כי זה מסובך להפליא"

"אנחנו רוצים לעבוד עם כל החברות כדי לעזור לבנות מערכת פתוחה אחת שתקום במהלך העשור הבא. אנחנו רוצים שכל שנה יהיה עוד ממנה. זה לא יופיע בבת אחת כמו קסם, כי זה מסובך להפליא. אנחנו רוצים להתקרב מדי שנה יותר ויותר לאידיאל המחובר הזה, שבו כל חברה יכולה להשתתף".

התקנים והפרוטוקולים שהזכרת הם שהפכו את האינטרנט למה שהוא. אבל זה היה מזמן. האם יש לנו רצון לעבור שוב את התהליך הזה וליצור סטנדרטים ופרוטוקולים עבור המטאוורס?
"אפּיק כן רוצה. אנחנו עושים יותר ויותר מזה כל הזמן. אני חושב ש-Roblox היא גם חברה ממש טובה. הנה, אחרי הנפקה והתמודדות עם ציפיות עצומות של משקיעים, הם לקחו את שפת הסקריפט שלהם שמפעילה את כל Roblox ושחררו אותה, ברישיון מתיר, בקוד פתוח, כך שכל מפתח משחקים יכול להחליט להשתמש בזה. זה מהלך די מדהים בכיוון של פתיחות.

"למשל, מיקרוסופט מאמצת את לינוקס ולוקחת על עצמה מחויבויות ארוכות טווח קבל-שותפים-ועולם לגבי הפתיחות של Microsoft Store שלהם, וגם מתחייבת לא להשתמש בשיטות כובלות שבהן משתמשת אפל. אני חושב שאפשר למצוא מערך לא רע של חברות שכולן מוכנות לעבוד על זה ביחד. ואני חושב שגם לגבי החברות שכרגע לא מוכנות, הן יעברו שינוי דורי והדור הבא של המנהיגות עשוי להיות בעל תפיסה שונה לחלוטין על העולם. כך שהעתיד ורוד.

"המערכת האקולוגית הגדולה יותר הזאת, המטאוורס, תיווצר מהרבה דברים שונים שיתחברו עם הזמן. אחד מהם הולך להיות קבוצות ענק של שחקנים וחברים שלהם, שמיוצגים בגרפים חברתיים. לאפּיק יש קבוצה עם 600 מיליוני חשבונות ו-4.7 מיליארדי קשרים חברתיים"

"המערכת האקולוגית הגדולה יותר הזאת, המטאוורס, תיווצר מהרבה דברים שונים שיתחברו עם הזמן. אחד מהם הולך להיות קבוצות ענק של שחקנים וחברים שלהם, שמיוצגים בגרפים חברתיים. לאפּיק יש קבוצה עם 600 מיליוני חשבונות ו-4.7 מיליארדי קשרים חברתיים. למיקרוסופט יש קבוצת ענק עם Xbox Live, ולפלייסטיישן יש קבוצה, וגם לנינטנדו וגם ל-Steam. אנחנו באמת רוצים לעבוד עם שותפים נוספים כדי לחבר את כולם יחד".

מייקרוסופט (צילום: DW labs Incorporated, shutterstock)
מיקרוסופט מאמצת את לינוקס. "אפשר למצוא מערך לא רע של חברות שכולן מוכנות לעבוד יחדיו" | צילום: DW labs Incorporated, shutterstock

אנחנו מדברים על התרחקות מדומיננטיות בפלטפורמה לכיוון אוטונומיה של יוצר, ובמובן זה אנחנו מדברים על ביזור. מכיוון שהביזור הוא הבסיס לקריפטו ולבלוקצ'יין, האם אתה חושב שטכנולוגיות כאלה עשויות למלא תפקיד במטאוורס?
"יש כמה רעיונות ועקרונות נהדרים שעובדים. הרעיון של כלכלה דיגיטלית שלא מוחזקת על ידי שום חברה אחת, מבוזרת ופתוחה לכל המשתתפים ויש בה עמלות עסקה נמוכות להפליא, זו שאיפה מדהימה. אני תומך ברעיון של בעלות אוניברסלית; הרעיון שאם קנית אווטאר במקום אחד, יהיה לך אותו בכל מקום אחר שבו הוא תואם מבחינה רעיונית. זה רעיון מדהים. אני חושב שנעשית שם הרבה עבודת ביסוס טכנולוגי מעניינת להפליא".

"תחום ההוכחה באפס ידיעה; הרעיון שאתה יכול לאמת שמשהו קרה מבלי לקבל פרטים אישיים לגביו; זה מה שמניע כמה ממטבעות הקריפטו להגן על פרטיות תוך כדי הפעלת מערכת מבוזרת, אני חושב שזה הולך להיות עמוד השדרה של חלק גדול מהמאה הבאה בטכנולוגיה".

"מראים לך מוצרים דיגיטליים שאתה לא יכול לעשות איתם כלום חוץ מלומר שאתה בעלים שלהם. אתה יכול להוכיח קריפטוגרפית שזה שלך, אבל למי אכפת?"

"אבל, למרבה הצער כרגע זה כרוך בהרבה ספקולציות והרבה הונאות גמורות, והרבה פרויקטים הם הונאות מלכתחילה כי הדבר שהם שואפים אליו לא מגיע אפילו לגרסה סבירה של המטרות המוצהרות".

"לדוגמה, כלכלות האווטאר של הבלוקצ'יין, יש מספר חברות ששואפות ליצור אווטרים ששייכים שלך באופן אוניברסלי, אבל לא מצאתי שאף אחת מהן, אף אחת, באמת עשתה מאמץ לטפח אימוץ בפועל של אווטרים כאלה במשחקים או מערכות אקולוגיות. רק רוצים לבנות את זה ולמכור לאנשים אווטרים, אבל בפועל הם חסרי תועלת לחלוטין".

"אני מאמין בכל לבי שתהיה כלכלה של טריליוני דולרים סביב מוצרים דיגיטליים בעתיד. אבל אני חושב שכל כך הרבה מהמאמץ של מטבע הקריפטו, במיוחד הנגיעה במרחב המשחקים, לא מטפל בבעיית השימושיות. מראים לך מוצרים דיגיטליים שאתה לא יכול לעשות איתם כלום חוץ מלומר שאתה בעלים שלהם. אתה יכול להוכיח קריפטוגרפית שזה שלך, אבל למי אכפת?"

אוואטר של הבלוקצ'יין (צילום: Rokas Tenys, shutterstock)
NFT. "מוכרים לאנשים אווטרים, אבל בפועל הם חסרי תועלת לחלוטין" | צילום: Rokas Tenys, shutterstock

האם יש מקום גם ל-AR וגם ל-VR במטאוורס?
"לדעתי שניהם היבטים חשובים להפליא במטאוורס. יהיו בו ביטויים דיגיטליים טהורים, מקומות שלא קיימים בעולם האמיתי. רוצה לטוס לתחנת חלל או כוכב אחר? זה יהיה דיגיטלי בלבד. ויהיו גם ביטויים בעולם האמיתי, שמשלבים שכבות-על וירטואליות, כמו שעושה פוקימון גו. תארו לעצמכם שכל העולם הוא כוורת של פעילויות שונות. בחלק מהמקומות מתרוצצים פוקימונים. במקומות אחרים יש נכסים של משחקים אחרים. ופרוטוקולים שימנעו בלבול לגבי מה צריך להיות שם בכל רגע. וזה הולך להיות עצום".

"כל יצרן של מוצרי אופנה מכל סוג היה רוצה שבעתיד, כשתקנה בגדים פיזיים, הם יהיו גם שלך במטאוורס. וכשאתה במטאוורס, תראה בגד מגניב ותקנה אותו ותחזיק בו גם דיגיטלית וגם פיזית, וזו תהיה דרך טובה יותר למצוא בגדים חדשים"

"ואני חושב שאפשר להרוויח הרבה קסם בהתלכדות של שני החלקים של זה, כך שלפעמים אתה בעולם הפיזי עם שיפורים וירטואליים ולפעמים אתה בעולם וירטואלי טהור. והכלכלה הולכת להיות מקושרת ברמה גבוהה. כל יצרן של מוצרי אופנה מכל סוג היה רוצה שבעתיד, כשתקנה בגדים פיזיים, הם יהיו גם שלך במטאוורס. וכשאתה במטאוורס, תראה בגד מגניב ותקנה אותו ותחזיק בו גם דיגיטלית וגם פיזית, וזו תהיה דרך טובה יותר למצוא בגדים חדשים. לא כזה כיף להסתכל על תמונות ברזולוציה נמוכה ב-Amazon.com לעומת לראות איך זה זורם במערכת שמדמה את הפיזיקה של הבד ושל הדמות שלך".

היה נהדר. יש משהו נוסף שתרצה להוסיף?
"בעיני זה ממש מעניין. אנחנו מוציאים את המנוע הזה (Unreal Engine 5) עם הרבה קוד והרבה כלים, אבל באמת מרגש לבדוק איזה שינוי הוא יעשה בעולם; מה באמת יקרה כתוצאה מכך ואיך זה ישתלב בתמונה הגדולה יותר. חבל שיש כזה הייפ סביב המטאוורס עכשיו".

"חבל שיש כזה הייפ סביב המטאוורס עכשיו. יש את כל הדיבורים המוגזמים והבלוקצ'יין וכל זה, אבל אתה מחבר את מספרי המשתמשים וגילינו שיש כ-600 מיליוני אנשים שמשחקים בסוגים שונים של חוויות מטאוורס חברתיות עם החברים שלהם"

"יש את כל הדיבורים המוגזמים והבלוקצ'יין וכל זה, אבל אתה מחבר את מספרי המשתמשים וגילינו שיש כ-600 מיליוני אנשים שמשחקים בסוגים שונים של חוויות מטאוורס חברתיות עם החברים שלהם".

זה מרשים ומלמד. אני רק מקווה שאנשים לא יתלהבו יותר מדי מדיבורי ה-Web3 ואז יתאכזבו כשלא הכול יתממש בבת אחת.
"אני חושב שזה כמו שידור חוזר של 1999, ושהולך להיות חשבון נפש כלשהו מול המציאות לגבי חברות שבונות דברים שלא לגמרי עובדים או שלגמרי לא עובדים. אבל זה גם סוג של רנסנס. כשהיסודות לעתיד בעצם נבנים ממש עכשיו".

תרגום: יואב כ"ץ

.Copyright 2022 Fast Company, Inc. Distributed by Tribune Content Agency, LLC

https://www.fastcompany.com/90741893/epic-games-ceo-tim-sweeney-talks-the-metaverse-crypto-and-antitrust