החודש הודיעה מיקרוסופט כי היא מתכוונת לרכוש את ענקית הגיימינג אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard) תחת תג מחיר המוערך בכ-70 מיליארד דולר. אם העסקה תושלם, היא תהיה הרכישה היקרה ביותר בתולדות מיקרוסופט, יקרה ביותר מפי 2 מהרכישה השנייה בגודלה - חברת לינקדאין (LinkedIn). העסקה תהפוך את מיקרוסופט לחברת הגיימינג השלישית בגודלה בעולם מבחינת הכנסה. בהודעה, מיקרוסופט הסבירה כי מטרת הרכישה היא להאיץ את הגדילה של מייקרוסופט בעסקי הגיימינג ולספק את אבני הבניין הדרושות לבניית המטאוורס (Metaverse).
מעבר לזכויות היוצרים על האמנות שמרכיבה את המשחקים של אקטיוויז'ן-בליזארד, והמותגים שיצרה שזכו להפוך לסימני מסחר - לחברה יש פורטפוליו פטנטים מכובד המשקף את הטכנולוגיה באמצעותה מיקרוסופט מתכוונת לבסס דומיננטיות
מעבר לזכויות היוצרים על האמנות שמרכיבה את המשחקים של אקטיוויז'ן-בליזארד, והמותגים שיצרה שזכו להפוך לסימני מסחר - לחברה יש פורטפוליו פטנטים מכובד המשקף את הטכנולוגיה באמצעותה מיקרוסופט מתכוונת לבסס דומיננטיות בעולם ההולך ונרקם. אקטיוויזן-בליזארד עומדת מאחורי כמה מלהיטי הקאלט הגדולים ביותר בעולם הגיימינג כמו Call of duty, World of Warcraft, ו-Diablo, כל אחד מהם מדגמן באופן מרהיב יקום וירטואלי עשיר ומלא המאפשר לשחקן ליצור אווטאר שיכול לנוע במרחב לצד כמות מסיבית של אווטארים אחרים במקביל (MMORPGs - massively multiplayer online role-playing games).
יותר מ-400 משפחות פטנטים
מלבד העיסוק במטאוורס, פורטפוליו הפטנטים של אקטיוויז'ן-בליזארד מגוון וכולל יותר מ-400 משפחות פטנטים, העוסקות במגוון רחב של טכנולוגיות מחשב. בקשות הפטנט משקפות טכנולוגיות נחשקות, שכן הן מופיעות במעל 9,000 בקשות פטנט מתחרות באותו שדה טכנולוגי. למעשה, ביותר מ-300 מקרים מצאו את עצמן בקשות לפטנט של חברת ייקרוסופט נחסמות בהליכי בחינה על ידי אלו של אקטיוויז'ן-בליזארד, מה שיכול לתת מעט רקע לעסקה בין החברות.
הפטנט המצוטט ביותר בפורטפוליו של אקטיוויז'ן נושא את הכותרת "מערכת ושיטה ליצירת רשת חברתית המבוססת פעילות סביב חפצים וירטואליים". פטנט זה צוטט ביותר מ-900 הליכי בחינה של בקשות פטנט מתחרות. על אף הפופולריות שלו, תוקפו הוא כשנתיים נוספות בלבד, מה שאומר שהטכנולוגיה שמשתקפת בו בקרוב תהפוך לנחלת הכלל, וככל הנראה לא היא שמעניינת את מייקרוסופט.
ביותר מ-300 מקרים מצאו את עצמן בקשות לפטנט של חברת מייקרוסופט נחסמות בהליכי בחינה על ידי אלו של אקטיוויז'ן בליזארד, מה שיכול לתת מעט רקע לעסקה בין החברות
פטנט נוסף שבולט בפורטפוליו נושא את הכותרת "מערכות ושיטות לתגמול משתתפים בסביבה וירטואלית". Play to Earn? אולי. בכל מקרה הפטנט כנראה מביא בשורה לתחום, שכן הוא הפטנט השני המצוטט ביותר של אקטיוויז'ן. הפטנט הוגש לראשונה בשנת 2007, ועל כן הוא בתוקף עד שנת 2027 לפחות, מה שמקנה למייקרוסופט לפחות כמה שנים להנות ממונופול על הטכנולוגיה המשתקפת בו.
הפטנט תובע שלושה היקפי הגנה שונים העוסקים כולם בתגמול כספי אוטומטי למשתמשים במשחקים ווירטואליים, תוך הערכת פרמטרים כגון כמות הזמן שהמשתמש בילה במשחק, רמת הפעילות שלו בצ'אט, כמות האנשים שהזמין לשחק עמו, משך הזמן שבילה רחוק מהמקלדת ועוד.
גם בבקשות הפטנט האחרונות שהוגשו על ידי אקטיוויז'ן ניתן לזהות טכנולוגיות תומכות מטאוורס וביניהן שיטות ומערכות לדימוי תנועות אדם, צילום דמויות במשחק מחשב, חלוקת פרסים, הגדלת מעורבות משתמש, סריקת חפצים למציאות רבודה, משחק מבוסס IOT, ועוד.
בעלת הפטנטים הגדולה בקטגוריה
במפת חום של החברות שכללו את המילה Metaverse בבקשות הפטנט שלהן (לעיל, מתוך PatBase.com) עולה כי מיקרוסופט ואקטיוויז'ן מחזיקות יחד את מספר בקשות הפטנט הגדול ביותר בעולם בקטגוריה. כלומר, אם מייקרוסופט תרכוש את אקטיוויז'ן בליזארד (Activision publishing), היא תהפוך לבעלת הפטנטים הגדולה בקטגוריה.
במפת חום של החברות שכללו את המילה Metaverse בבקשות הפטנט שלהן (מתוך PatBase.com) עולה כי מיקרוסופט ואקטיוויז'ן מחזיקות יחד את מספר בקשות הפטנט הגדול ביותר בעולם בקטגוריה. מיקרוסופט תהיה הבעלים של כולם
כמות בקשות הפטנט המוגשות הכוללות, ברמת הכותרת, את המילים מטאוורס, עולם וירטואלי, מרחב וירטואלי, או סביבה וירטואלית, עולה בקצב מאיץ ב-25 שנה האחרונות. למעשה, משנת 2016 ועד למועד כתיבת שורות אלו, כמות בקשות הפטנט בקטגוריה יותר מהכפילה את עצמה.
חברות מסחריות משקיעות מיליארדים כדי לבסס נוכחות משמעותית בעולם המטאוורס. Adidas ו-Under Armor כבר השיקו קולקציות אופנה מצליחות לקישוט האווטארים של המשתמשים, שנרכשו במלואן תוך שעות, בעוד ש-Nike מתכננת לבנות מטאוורס שלם רק משלה. Samsung כבר קנתה נדל"ן במטאוורס קיים, ובנתה בו חנות וירטואלית שהיא העתק של חנות הדגל של החברה (837) בניו יורק. בחנות הווירטואלית סמסונג ערכה מסיבת השקה גדולה בהשתתפות המוני אווטארים. Facebook החליפה את שמה ל"Meta" והשיקה מחשב חדש אשר כל תכליתו לתמוך בתשתיות המטאוורס שהיא מתכננת. כל אלו ושמות גדולים נוספים כמו Disney, Netflix, ו-Alibaba מסתערים על השוק העולה כמו על יבשת חדשה, ומרתק יהיה לראות לאן הרוח תנשב מכיוון המשתמשים.
ימים יגידו אם מיקרוסופט באמת תהפוך להיות שחקן משמעותי בעולם המטאוורס כמו שהיא מצפה, ואם רכישת אקטיוויז'ן היא זאת שתסייע לה בכך. מה שבטוח הוא ששווה לעקוב אחרי העולם ההולך ונבנה הזה ומודיעין עסקי מאספקלריית עולם הפטנטים הוא דרך מצוינת לעשות זאת.
עו"פ (עורך פטנטים) טל לוסטיג הוא עורך פטנטים בקבוצת ריינהולד כהן, המתמחה בקניין רוחני