שמעתם על הכלי החדש שמצייר ברגע באמצעות בינה מלאכותית? כתבו למשל "גמל במדבר" והתוכנה צייר לכם את הגמל היפה ביותר שראיתם, על רקע המדבר. אולם, על הדרך, מסתבר שהטכנולוגיה החדשה הזאת נוטה שלא לצייר נשים כשכותבים לה מילים הקשורות בבעלי תפקידים בכירים. ארגון ויצו אתגר לאחרונה את הכלי, וביקש לצייר דמויות של CEO או DOCTOR – והציורים שיצאו היו של גברים בלבד.
תחום הבינה המלאכותית צמח בשנים האחרונות באופן אקספוננציאלי. תקראו לזה המהפכה התעשייתית הרביעית או כל דבר אחר, אבל היום ברור שהבינה המלאכותית תיקח חלק משמעותי בעיצוב חיינו בעתיד הלא כל כך רחוק ובבניית הסדר החברתי החדש.
לא צריך להרחיק בדמיון יותר מדי כדי לדמיין את העולם הזה. כבר היום אלגוריתמים הם שותפים מרכזיים בקבלת החלטות בעולם האמיתי. תאמינו או לא, הם עוזרים לרופאים לרפא סרטן בבתי חולים, לעזור לרשויות להחליט את מי כדאי יותר לשחרר מהכלא, מי כדאי שיתראיין למקום עבודה מסוים או אפילו יקבל הלוואה מהבנק, ולכן באמת קשה שלא להגזים בחשיבות של האלגוריתם החכם בעולם העתידי שאנחנו יוצרים.
העניין הוא, שהאדריכלים שבונים את העולם העתידי הזה הם בעיקר גברים והם אינם מייצגים נאמנה את האוכלוסייה שלמענה העולם הזה נבנה - גברים ונשים. לפי נתונים של הפורום הכלכלי העולמי, רק 26% ממפתחי הבינה המלאכותית בעולם הן נשים ורק בין 10%-15% ממפתחי למידת המכונה הן נשים. במציאות הזו, מיעוטים ימשיכו להיות שקופים ופערים מגדריים ימשיכו להתחזק.
לפי נתונים של הפורום הכלכלי העולמי, רק 26% ממפתחי הבינה המלאכותית בעולם הן נשים ורק בין 10%-15% ממפתחי למידת המכונה הן נשים. במציאות הזו, מיעוטים ימשיכו להיות שקופים ופערים מגדריים ימשיכו להתחזק
רוב מוחלט של גברים מפתחים את הטכנולוגיה שתעצב את חיינו בעתיד, דבר שמביא גם לפערי מגדר משמעותיים בשירותים טכנולוגיים שניתנים כבר היום מאחר וישנה הטיה גם בדאטה שבאמצעותה מאמנים את הבינה המלאכותית ולמידת המכונה להבין את העולם ולהסיק מסקנות לגביו.
שיח פמיניסטי במעטפת גברית
מחקר של MIT למשל מצא שטכנולוגיית זיהוי הפנים טובה יותר בזיהוי פנים של גברים לבנים מאשר זה של נשים כהות עור, שהאלגוריתמים של מנועי השיווק מציגים בצורה לא פרופורציונאלית תפקידים מדעיים לגברים ושהעוזרת החכמה של גוגל מצליחה לזהות דיבור גברי ב-70% דיוק יותר מאשר קול נשי. אז בפעם הבאה שאת מנסה לדבר עם העוזר הדיגיטלי של גוגל, נסי להנמיך קצת את טון הדיבור ותגלי כיצד הדיוק משתפר פלאים.
אז נכון שלא מדובר בתופעה חדשה שבה נשים נפגעות מהעובדה שהעולם נבנה ע״י גברים עבור גברים. נשים נפגעות מעולם שתוכנן ע״ גברים מאז שחר ההיסטוריה. מטמפרטורת המזגן הסטנדרטית במשרד שנקבעה בהתאם למטבוליזם גברי ולכן קרה ב-5 מעלות בערך לנשים (לא נשים, אתן לא מדמיינות את זה) ועד לרכבים שתוכננו מבחינה בטיחות באמצעות בובות של גברים, גדולות וחסונות משנות ה-50 ועד ממש לתחילת שנות ה-2000, דבר שגרם לכך שלאורך ההיסטוריה לנשים היה סיכון של כ-47% יותר מגברים להיפצע קשה בתאונה.
מחקר של MIT מצא שהעוזרת החכמה של גוגל מצליחה לזהות דיבור גברי ב-70% דיוק יותר מאשר קול נשי. אז בפעם הבאה שאת מנסה לדבר עם העוזר הדיגיטלי של גוגל, נסי להנמיך קצת את טון הדיבור ותגלי כיצד הדיוק משתפר פלאים
למרות התקווה שהדיגיטציה תביא עמה את בשורת השוויון, אין ספק שהיא מביאה איתה סיכון אמיתי לחיזוק הפערים החברתיים והמגדריים. הדבר מקבל משנה תוקף כשאנו מבינים שאנו עומדים בפתחו של עולם המושתת על בינה מלאכותית. אנו נמצאים היום בעיצומה של מהפכה חברתית וטכנולוגית יוצאת דופן, והאפשרות להשפיע על העתיד גדולה היום יותר מתמיד.
חלק משמעותי מהפתרון לחוסר השוויון הטכנולוגי בין נשים לגברים נמצא בידיהן של חברות הטכנולוגיה הגדולות. חברות צריכות ראשית להכיר בעיוות המגדרי שפיתוח בינה מלאכותית יוצר ולקדם פרקטיות שיאפשרו לנשים רבות יותר להצטרף למעגל היוקרתי של מפתחי הבינה המלאכותית ולמידת המכונה.
מנהלים ומנהלות יקרים, שלבו יותר נשים בוועדות קבלה, ערכו ראיונות ומבחנים שלא מוטים לטובת גברים ופתחו פרקטיות לקידומן של נשים בתפקידים טכנולוגים בתוך ארגונים. בנוסף, המנהיגות הטכנולוגית בישראל ובעולם יכולה וצריכה להוביל מהפכה בכל הנוגע לחשיבה על כללי אתיקה בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בעתיד שיהיה מונע כולו באמצעות בינה מלאכותית. דיון כה חשוב צריך וחשוב שיתקיים בחברה ששואפת לשוויון והכלה של מיעוטים וקבוצות חלשות.
אבל גם לנו הנשים יש תפקיד משמעותי בתהליך הזה. שלחו את הבנות שלכן ללמוד טכנולוגיה, הילחמו בהסללה החברתית של נשים לתפקידים ״רכים״ יותר ועזרו להם לקחת חלק בעיצוב העולם העתידי, עבורן ועבור הנשים שיבואו אחריהן. הדוח האחרון של הפורום הכלכלי העולמי מציין שבקצב שבו הפערים המגדריים נסגרים בעולם ייקח עוד כ-132 שנה כדי להגיע לשוויון החברתי וכלכלי בין נשים וגברים. אני לא יודעת כמה זמן עוד נשאר לכן, אבל כדאי שנתחיל לעבוד במרץ כדי שלא נצטרך בשלב כלשהו פשוט לצייר שפם.
הכותבת היא יעל הר אבן, משנה למנכ״ל אורקל ישראל