למידה עמוקה (אילוסטרציה) (צילום: שאטרסטוק)
אילוסטרציה. הבינה המלאכותית עושה את אותן הפעולות אך באופן טוב בהרבה | צילום: שאטרסטוק

בימיי הראשונים כמנהל קמפניים של פרסום ממומן, אי שם ב-2006 בחברת גיימיניג מובילה, ישבתי כעו"ד שלא רצה להיות עו"ד לצד וטרינרית שלא רצתה להיות וטרינרית, מהנדסת חשמל וכלכלנית שגם לא רצו לשמש בתפקידם. נבחרנו כולנו לתפקיד לאור יכולות אנליזה ולוגיקה והוכשרנו תוך כדי עבודה. כמונו ישבו שם כמה עשרות אנשים, בנו וייעלו קמפיינים, ניתחו אקסלים, בנו שאילתות ב-SQL וספרו את ה-ROI שיצרו לחברה. עשור מאוחר יותר כשהקמתי את StoreYa יחד עם אייל רייך ופאשה זאפט, ניסה פאשה לשכנע אותי שמחשב ויכולות הבינה המלאכותית יעשו את אותן הפעולות – רק באופן טוב בהרבה, ושבאמצעות מיכון הפרסום הדיגיטלי אפשר להשיג תוצאות טובות יותר לתחום האיקומרס. סלדתי מהרעיון כמה שנים עד שפאשה הצליח לשכנע אותי שהרובוט כבר מנצח את האדם.

האם לא משנה עד כמה אתה חכם – המחשב ינצח אותך? מחשב המצויד במערכת בינה מלאכותית מקיף כל כמות נתונים ובניגוד לרוב בני האדם שעשויים לרדת ביכולותיהן ואף לאבד את הצפון ככל שהמידע יגדל, המערכת מתייעלת ככל שזה גדל. מחשב שכזה אינו מוגבל בימים ושעות פעילות ומסוגל לבצע את ניתוחיו וחיתוכיו בזמן אמת. המחשב יודע להקיש ממקרה אחד לשני על פני מיליוני פעולות ובכך להעניק לכל פעולה יתרון על פני אלה שקדמו לה. את כל אלה מסוגל המחשב להעניק למספר אינסופי לכאורה של לקוחות חדשים. אז כיצד מחשב כזה יכול לשפר ביצועי חנות מקוונת בעשרות אחוזים? מה עושה המחשב כבר היום בתחום הגדלת מכירות איקומרס באמצעות פרסום ממומן וכיצד הוא משתמש בבינה המלאכותית לצורך כך?

כשזמן שווה כסף ולעובד או לצוות שלם יש קיבולת מסוימת של עבודה שיש באפשרותם לספק – טכנולוגיה היא שם המשחק ובראשה יורשת העצר, הבינה המלאכותית. המחשב יודע היום להתממשק לחנות המקוונת ולשאוב ממנה את קטלוג המוצרים שלה. המחשב עורך את הקטלוג שנכתב בהתאמה לחווית קניה של לקוח בחנות מקוונת, ומתאים לפלטפורמות הפרסום השונות – גוגל, פייסבוק, אינסטגרם, מיקרוסופט (לשעבר בינג). המחשב גם ירד רמה נוספת ויתאים את קטלוג המוצרים לכל מתודת פרסום – שופינג, יוטיוב, רימרקטינג וכו'. תיאור מוצר ארוך ומדוייק עשוי להתאים לעמוד מוצר בחנות המקוונת אך לא להתאים לבורסות הפרסום המקוונות של הפלטפורמות לעיל שזקוקות לצורה מזוקקת יותר של תיאור על מנת לדעת מתי ולמי לחשוף מודעה למוצר הספציפי. גם כותרת קצרה מדי כמו 'טי-שירט שחורה' לא תהיה יעילה. כאן המחשב יוכל להוסיף אוטומטית פרטים נוספים ומידות שהוא אוסף על אודות המוצר – הכל במטרה להציג את המוצר ללקוחות הפוטנציאליים הרלוונטיים ביותר.

המחשב יודע היום להתממשק לחנות המקוונת ולשאוב ממנה את קטלוג המוצרים שלה. המחשב עורך את הקטלוג שנכתב בהתאמה לחווית קניה של לקוח בחנות מקוונת, ומתאים לפלטפורמות הפרסום השונות

פעולות נוספות שיבצע מחשב בשלב הקמת חשבונות פרסום מקוונים יהיו לבחון את ההיסטוריה של החנות ואת ההיסטוריה של חנויות דומות באותה הנישה וליישם מסקנות מההיסטוריה: להציע תקציב ויעדי מטרה (בידים) ולחלקם נכונה בין הפלטפורמות השונות, הקמפיינים השונים והמכשירים השונים (מחשבים, טאבלטים, טלפונים חכמים). המחשב יציע בזמן אמת ללקוח הפוטנציאלי מודעה של המוצר הרלוונטי ביותר לאותו הלקוח לפי מאות פרמטרים שונים מהעבר וההווה של הלקוח, החנות והנישה של החנות. המודעה תוביל את הלקוח לעמוד הרלוונטי ביותר בחנות שמציג את המוצר או קטגורית המוצרים הרלוונטיים ללקוח באותו הרגע.

מיליוני פיסות מידע כמפת דרכים

בעזרת יכולות טכנולוגיות גמישות ורחבות, מערכת בינה מלאכותית תדע לתמחר את עלות רכישת לקוח חדש בנישה מסוימת ולהציע בידים לבורסות הפרסום בהתאם. היא גם תדע לנייד את התקציבים והבידים בין הפלטפורמות אם היסטורית בנישה המסוימת לקוח נחשף כמה פעמים למודעה בפלטפורמה א' ואז מחפש את המוצר ורוכש אותו בפלטפורמה ב'. ככל שיותר לקוחות ינהלו את הפרסום שלהם על גבי המערכת – כך יהיו לה יותר מקורות מידע לייעל את התמחור וכך בעל החנות שהצטרף אליה יזכה כבר מיומו הראשון לביצועים טובים בהרבה מבעל החנות שהצטרף לפני שנה משום שאלפי לקוחות ומיליוני פיסות מידע עברו במערכת.

ככל שיותר לקוחות ינהלו את הפרסום שלהם על גבי המערכת – כך יהיו לה יותר מקורות מידע לייעל את התמחור וכך בעל החנות שהצטרף אליה יזכה כבר מיומו הראשון לביצועים טובים בהרבה מבעל החנות שהצטרף לפני שנה משום שאלפי לקוחות ומיליוני פיסות מידע עברו במערכת

נתבל במספרים. בניסוי שערכה StoreYa עם ענקית סליקה עולמית ואשר נפרס על פני שנתיים ימים – התבקשה StoreYa להקים ולנהל את חשבונות הפרסום הדיגיטליים של עשרות בעלי חנויות בשלל מדינות לרבות ישראל באמצעות מערכת הבינה המלאכותית שפיתחה. בעלי החנויות התבקשו לחשוף בפני ענקית הסליקה את ביצועי הפרסום שלהם לפני ובמהלך העבודה עם StoreYa. התוצאה – החזר ההשקעה מהפרסום גדל ב- 45%. כדי לסבר את האוזן ולנטרל חשש שמדובר בעבודה ידנית – ב-StoreYa מנוהלים מאות אלפי קמפייני פרסום בו זמנית. מחקר של IBM מראה, כי 80% מלקוחות הקצה מעידים על עצמם כי הם מצפים לפרסום מותאם אישית כמו זה שרק מערכת בינה מלאכותית יודעת לייצר. מחקר של דלויט מעיד, כי 73% מהעסקים שאימצו מערכת בינה מלאכותית מגדירים אותה כיום כקריטית לעסק שלהם.

למה גורמת הטוענת לכתר? הבינה המלאכותית מאפשרת את מיכון התהליך כולו – החל בקליטת לקוחות חדשים, המשך בבניה של חשבונות הפרסום המותאמים לצרכיהם, עובר באופטימיזציה וכלה בדיווח התוצאות. כאשר כל השלבים הללו קורים ללא מגע יד אדם – הרובוט כבר היום מנצח את האדם.

יריב דרור עיגול פרשנות (צילום: רועי קאשי, יח"צ)
צילום: רועי קאשי, יח"צ

הכותב: יריב דרור הוא מנכ"ל ומייסד משותף של StoreYa.com