יזמות, אילוסטרציה (איור: שאטרסטוק)
יזמות, אילוסטרציה. בתקופות משבר סטארט אפים צריכים להגיע מוכנים מתמיד לגיוס | איור: שאטרסטוק

זה לא סוד ששוק ההון השתנה בחודשים האחרונים. משקיעים מחפשים השקעות בטוחות יותר וליזמים קשה יותר לגייס. סטארט אפים צריכים לעבוד קשה יותר ולשאול את עצמם מה הסכומים שיוכלו לבקש בכל שלב, מה הדרישות שיצטרכו לעמוד בהן בכדי לקבל את הסכומים הללו, ולתכנן את ה-"bigger plan" שיהפוך אותם מכמה יזמים וחזון לחברה מצליחה שעומדת ביעדים.

בשביל לענות על השאלות הללו צריך להסתכל בתפר שבין קרנות ההון סיכון לחברות ההזנק ולהבין את החיבור בין מסלול חייה של חברה לסבבי הגיוס השונים. ישנן דרכים רבות לגייס הון, ובכתבה זו נעסוק בגיוס מול קרנות הון סיכון ונסקור את סבבי הגיוס:

שלב טרום-גיוס ההון (pre-seed)

זהו השלב הראשוני בו היזמים והיזמות מגבשים את הרעיון והקונספט, מקימים את הצוות המוביל הראשוני, מכינים תוכנית עסקית ובוחנים את התכנות הרעיון.

בשלב הזה גיוס ההון יגיע מחברים, משפחה או מהכסף הפרטי של המייסדים עצמם (גיוס זה גם מוכר באותיות FFF – friends, family, fools) . לפעמים ייכנסו לתמונה אנג'לים, חממות או קרנות ספציפיות להשקעות בשלבים מוקדמים. ההון המגויס בשלב זה מוקדש להגעה להדגמת קונספט למוצר ובדרך כלל עומד על פחות ממיליון דולר.

שלב גיוס הון הראשוני (SEED)

בשלב גיוס ההון הראשוני לחברה יש כבר אב-טיפוס (Prototype) או תוכנית למוצר בר-קיימא (MVP) שבעזרתו אפשר להבין את תכונות המוצר, היכולות והפוטנציאל שבו. זהו השלב שבו החברה מפתחת את המוצר הראשוני שלה, מגייסת עובדים נוספים ומבצעת חקר שוק.

מההיבט המימוני בשלב זה קיימות הרבה קרנות הקרויות קרנות "early stage" המעוניינות להשקיע בחברות סטארט אפ בתחילת דרכן תמורת מניות מהחברה. ניתן גם לגייס השקעות דרך מימון המונים ואנג'לים. בשלב זה החברה בדרך כלל מגייסת בין 500 אלף דולר ל-2 מיליון דולר ומעריכה את שוויה בין 3-6 מיליון דולר.

סבב גיוס ראשון (Series A)

בסבב הזה על החברה להמשיך את הפיתוח ולהציג מודל עסקי רלוונטי כולל ותוכנית עסקית המייצרת רווחים לטווח הארוך.

בסבב גיוס זה בדרך כלל תפנה חברת הסטארט אפ לקרנות הון סיכון שמשקיעות בחברות early stage. זהו השלב שבו החברה בדרך כלל מגייסת בין 2 ל-10 מיליון דולר. והיא מעריכה את שוויה בין 15-10 מיליון דולר.
מכיוון שחברת הסטארט אפ עוד לא הוכיחה את עצמה בסבב הגיוס הראשוני והסיכון בהשקעה זו גבוה יחסית - משקיעים בשלבים אלו יקבלו מניות זולות יחסית מהחברה.

סבב גיוס שני (Series B)

בסבב הגיוס השני החברה מגייסת כספים עבור שדרוג והרחבת היקף הפעילות שלה. סכום הגיוס יעמוד בדרך כלל על 7 מיליון דולר ומעלה.

כדי להראות הוכחת היתכנות ואת יכולותיה של החברה, בסבב הגיוס השני על החברה להציג הישגים שעמדה בהן במודל העסקי שהגדירה (milestones). בשלב זה ערכה של החברה עומד לדוגמה על שווי שמעל ל-30 מיליון דולר. המניות של החברה יימכרו במחיר גבוה יותר בסיבוב זה, מאחר והשקעה בסבב זה נחשבת פחות מסוכנת באופן יחסי לאור ההישגים אליה הגיעה.

סבב גיוס שלישי (Series C)

בסבב הגיוס השלישי החברה מגייסת כספים על מנת להגדיל את יכולת הצמיחה שלה. החברה מעוניינת להגדיל את שוק המכירות שלה ואף להגיע לכדי הנפקה (IPO). המניות שלה בעלות ערך רב מאחר והיא הוכיחה את יכולותיה והראתה תוצאות ועמידה ביעדים.

בסבב גיוס זה בדרך כלל תפנה החברה לקרנות הון סיכון בשלבי ה-late stage, ולקרנות גידור ובנקים. גיוס ההון בשלב זה בדרך כלל יהיה מעל על 20 מיליון דולר, ושווי החברה יעמוד לדוגמה על מעל ל-100 מיליון דולר.

 

לצד דברים אלו, חשוב לציין שזוהי התמונה הכללית ושתמיד ישנם יוצאי דופן. השוק דינאמי ומשתנה, ומדובר בדוגמאות לטווח סכומי הגיוס ושווי החברות, ולא בחברה ספציפית. הדינאמיות יכולה לנבוע גם מסוג הרעיון והחברה, למשל חברה אשר נמצאת ב-Series A ומבקשת סכומים גבוהים יותר ממה שקרנות early stage יכולות להציע לה, ועל כן תמצא את עצמה מגייסת ופונה לקרנות בשלבי ה-late stage.

החודשים האחרונים מראים כי השוק נהיה מורכב יותר, הערך, השווי, הדרישות של הקרנות והסכומים לגיוס מקרנות הון סיכון משתנים. יחד עם זאת חשוב לזכור שעדיין נדרש מקרנות להשקיע את הכסף שברשותן. הן עדיין מחפשות להשקיע בסטארט אפים מבטיחים בעלי ידע ומשמעת פיננסית גבוהה, אשר מבינים את ההתנהלות הרחבה ומה הסכומים שהם יכולים לבקש לצד מה נדרש מהם בתמורה.

*האמור בכתבה אינו מהווה יעוץ מקצועי או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל המסתמך על תכני האתר מבלי להיוועץ בבעל הרישיון המתאים עושה זאת על אחריותו בלבד

נעמה ויינטראוב (צילום: דודו בוקר, יחצ)
צילום: דודו בוקר, יחצ

הכותבת: נעמה ויינטראוב, סמנכ"לית בחברות המד-טק Xcardia Innovation ו-Renal Innovation. יזמת אימפקט לגיל השלישי ומייסדת המיזם החברתי "בניחותא". פסיכולוגית. חברה ב-VC Academy וב-We@HealthTech.