אילון מאסק (צילום: Britta Pedersen Pool, Getty Images)
אילון מאסק. כשהוא אומר 'שחרור ערך' למה בדיוק הוא מתכוון? | צילום: Britta Pedersen Pool, Getty Images

44 מיליארד הדולר שמשלם מאסק על טוויטר הם לא רק אחת הרכישות הגדולות בהיסטוריית הטק, אלא גם סכום נדיב למדי: 38% מעל למחיר המניה ב-1 באפריל, היום שבו דווח לראשונה כי מאסק התחיל לאסוף מניות של החברה. הדעות לגבי עתידה המוסרי של טוויטר בבעלות מאסק חלוקות - האם הקוד הפתוח וההורדת בפיקוח יצילו את החברה או יהרסו אותה (שיעול, יהרסו, שיעול) - אבל נראה שהדעה המקובלת היא שברמה הפיננסית מאסק הולך להזניק את טוויטר לגבהים חדשים.

מאסק עומד היום בראש טסלה, חברה ששווה טריליון דולר ביום ממוצע, ו-SpaceX, שעושה מהפכה בתחום החלל. אבל יש לו גם את חברת התשתיות The Boring Company והוא מייסד משותף של Neuralink ושל OpenAI. וכן, הוא לפרקים האיש העשיר בעולם. בוודאי שאין מוכשר ממנו לסייע לחברה מקרטעת לשפר רווחים, לא? אז זהו, שלא בטוח. עכשיו כשהרכישה נסגרה (אך טרם הושלמה) מתחילות לעלות שאלות לגבי התוכנית הכלכלית של מאסק לרשת החברתית, ואת התשובות קשה למצוא.

כשנשאל על כך בכנס TED לפני כשבוע נתן מאסק תשובה חד משמעית: "I don’t care about the economics at all". בציוץ שירה לאחר סגירת העסקה פירט מאסק שורה של שינויים שהוא מבקש לבצע בחברה: שינוי האלגוריתם לקוד פתוח, חיסול הבוטים ואישור זהות לכל המשתמשים.

מה אין כאן? תוכנית עסקית.

"מאסק הולך לגלות שהרכישה הייתה החלק הקל בתוכנית", אמר לבלומברג דן אייבס, אנליסט Wedbush Securities. "החלק הקשה יהיה לבצע שינוי. זה מרוץ חימוש של מדיה חברתית ומודל הפרסום [של טוויטר] נשרך מאחור. ה-engagement נעדר חיוניות. חופש הביטוי זה דבר אחד, אבל מאסק הימר 20% מההון שלו על טוויטר ואף אחד אחר לא רוצה לקנות אותה".

ואייבס רחוק מלהיות היחיד שמעלה את התהיה הזו. אוולין דואק תהתה באטלנטיק האם החזון של מאסק לטוויטר אינו בעצם חזרה לימיה הראשונים של הפלטפורמה, והעריכה כי הוא הולך לגלות התעסקות בלתי זוהרת בעליל במודרציה של תכנים שלא ציפה לה.

"למאסק יש ניסיון מועט מאוד בתחום הפרסום הדיגיטלי והתוכנית העסקית שלו לא ברורה", כתבו ב-Information, וציטטו מקור בכיר בתעשיית הפרסום, שהזהיר שאם מאסק יחליט להקל את המודרציה על התכנים המפרסמים יברחו. בנוסף, ציינו בכתבה, כי מאסק משתלט על החברה בפתחו של מה שנראה כמו מיתון, מה שבוודאי לא יעזור להגדיל הכנסות מפרסומות.

מאסק מספק רמיזות עדינות שהפתרון שלו לכל זה הוא מנוי בתשלום לרשת החברתית, וזו כבר בעיה חדשה לגמרי. קשה להצביע היום על דוגמה מוצלחת לרשת חברתית שמיישמת מודל כזה. ניוזלטרים מקצועיים זה דבר אחד וציוצים זה דבר אחר. מה גם שאם מאסק אכן ישחרר את רסן הפיקוח על התוכן וטוויטר תחזור לימי הביריונות העליזים שלה, ספק מי וכמה מהמשתמשים ירצו לשלם עבורה.

"מאסק ירצה להגדיל את מספר המשתמשים ולעשות מוניטיזציה", אמר לבלומברג ג׳ין מנסטר מ-Loup Ventures, "אבל האתגר של טוויטר הוא שיש לך בסיס משתמשים מאוד מעורב שלא מייצר הכנסות. כשמאסק מדבר על ׳שחרור ערך׳ האם הוא מתכוון לחופש הביטוי או לעשיית כסף?".