טלפון סלולרי (צילום: ROBIN WORRALL, יחצ)
צילום: ROBIN WORRALL, יחצ

השינויים הטכנולוגיים מזמנים איתם איומים והזדמנויות שמאלצים את מפעילי הטלקום לחשב מסלול מחדש. הם פוגשים את המפעילים בישראל בנקודת זמן הכי חלשה שלהם.

אחרי שבמשך שנים הצליחו המפעילים בישראל לשמר מצב קיים, להמתין לשעת כושר כדי לשפר את המאזנים הכלכליים שלהם, הצונאמי הטכנולוגי שבדרך עלול לטלטל את הספינה. זה מאלץ אותם לקבלת החלטות קשות בנוגע לאסטרטגיות לפיהן הם פועלים בהתמודדות עם כניסת טכנולוגיית הדור ה-5 - ואיתה יישומים חדשים - במקביל למעורבות הולכת וגדלה של שחקני הענן בתחומי הטלקום. זהו חיבור בין הענן ההולך ומתקרב לקצה, שפוגש את יישומי הדור ה-5 ומערכת ההולכה שלו.

מפעילי הטלקום נדרשים להחליט כיצד הם מתמודדים עם השכן החדש בשכונה, שהולך ופולש לטריטוריה שלהם. האם לחבק אותו ולהפוך לשותף עסקי, להתייחס אליו כאיום ולהילחם בו - או שמא להתייחס אליו כמודל לחיקוי, ולאמץ את התרבות שלו.

לפיכך, ישנן שלוש דרכי פעולה. הראשונה היא להתייחס לשותף החדש כמודל לחיקוי - המפעילים יהיו חייבים ללמוד ולאמץ את החדשנות הטכנולוגית של שחקני הענן והמודלים העסקיים והתפעוליים שלהם. השנייה היא להתייחס אליו כ"שותף עסקי" - להניע תחומי ביקוש חדשים ולספק את התשתית כשירות עבור ה-IT והתפעול של המפעילים. והדרך השלישית היא להתייחס אליו כאיום - שחקני הענן עלולים לדרוס את עסקי הליבה של המפעילים באמצעות שירותי over-the-top, מה שנקרא "מתחת לרשת", ובכך ישמטו את הקרקע מתחת רגליהם של המפעילים.

בישראל הרווחיות של המפעילים הלכה ונשחקה. הסיבות רבות: "רפורמת כחלון"; המבנה המיושן של הרשתות; עלויות תפעול ותחזוקה גדולות למערכות מתיישנות; פער בין מיומנות העובדים והתמודדות עם עלייה בביקוש 

אם ננסה לתאר את תמונת המצב בה נתונים מפעילי הטלקום וחברות התשתית ניתן לתאר זאת במילים פשוטות, "הגבינה זזה". הרשתות מאבדות ערך - במקביל לעליית הערך של השירותים, בזמן שספקי הענן מתרחבים בכמות ובמגוון השירותים והיישומים שהם מציעים. לכאורה, גם המפעילים וספקי התשתית אמורים להינות מהחגיגה, הרי ככל שהם ירחיבו את שרותי הקישוריות (קרי, הצנרת) לטובת העברת נתונים מתקדמים באמצעות תשתיות דור 5 - הם יוכלו ליהנות מביקוש הולך וגובר לקצבים ורוחבי פס גבוהים.

בישראל הרווחיות של המפעילים הלכה ונשחקה. הסיבות רבות: "רפורמת כחלון"; המבנה המיושן של הרשתות; עלויות תפעול ותחזוקה גדולות למערכות מתיישנות; פער בין מיומנות העובדים אל מול התפתחות טכנולוגית; התמודדות עם עלייה בביקוש הדורשת ניהול; אופטימיזציית רשת ואפקטיביות גבוהות מהנהוג כיום. הפערים הולכים וגדלים עם כניסת הדור ה-5 והצורך לשדרג ולהתאים את הרשתות דורש השקעות שנאמדות במאות מיליוני שקלים. זוהי המציאות אותה יפגשו מפעילי הרשתות בישראל בשנים הקרובות.

מן העבר השני, הארכיטקטורה לפיה פועלים שחקני הענן, היא בדיוק המהות של הענן שמאפשרת מודלי הכנסה חדישים, עם היצע שירותים נרחב והמיומנות לטפל ולהתאים את עצמם למודלים משתנים חדשות לבקרים. זהו המגרש הביתי של שחקני הענן, שבשנתיים האחרונות מגבירים יותר ויותר את המעורבות שלהם בתחום הדור ה-5 .

המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעו מפעילות הסלולר בישראל, מהלכי התייעלות וצמצום מאסיבי בהשקעות הגדילו את הפער הטכנולוגי הנצבר, שמעמיד אותם בהתמודדות מול שחקנים גלובליים (גוגל, אמזון, מיקרוסופט) שמשחקים במגרש המקומי

סביר להניח שהמפעילים לא יוכלו לנצח את שחקני הענן במגרש הביתי שלהם. הם יצטרכו להפנים זאת במוקדם או במאוחר ולאמץ את הגישה לפיה "אם אתה לא יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם". המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעו מפעילות הסלולר בישראל, מהלכי התייעלות וצמצום מאסיבי בהשקעות הגדילו את הפער הטכנולוגי הנצבר שמעמיד אותם בהתמודדות מול שחקנים גלובליים (גוגל, אמזון, מיקרוסופט) שמשחקים במגרש המקומי.

לפיכך, סביר להניח שבעתיד הקרוב נראה בישראל יותר ויותר שיתופי פעולה עסקיים בין המפעילים לשחקני הענן. מגמה עולמית שתכתיב גם את מה שיקרה בישראל ולא מן הנמנע שבעתיד הקרוב נראה שחקני ענן משתלטים ובולעים לתוכם מפעילים סלולריים.

תמונת עיגול אורן גבאי  (צילום: אלן צ'פלסקי, יחצ)
צילום: אלן צ'פלסקי, יחצ

הכותב הוא אורן גבאי, מנכ"ל רשת סלולר בעברו ומשמש כיום יועץ אסטרטגי לקרנות השקעה וחברות תקשורת וטלקום בישראל