אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
אילוסטרציה. הדרך להשגת אג'יליות דורשת דווקא התמדה ותכנון | צילום: Shutterstock

אנחנו חיים בעולם גלובלי, דינאמי ותחרותי, המאופיין בקצב שינויים רצחני. עולם בהפרעה, בו טכנולוגיות והעדפות צרכנים משתנות בקצב הולך ועולה. האקוסיסטם הכאוטי מביא מנכ"לים להאיץ בארגונים בראשם הם עומדים להיות אג'ילים, כלומר להעלות את רמת מהירות התגובה לאירועים המשתנים בסביבתם. אף שמנהלים רבים מאמינים שאג'יליות קריטית להצלחה בעסקים - רק מעטים מאמינים כי לחברות שלהם אכן יש את היכולת הנחשקת הזו.

בסדרה של שלושה מחקרים שהתפרסמו בין השנים 2019 ל-2022, חקרו ד"ר אסרף החתום מטה ושותפים מישראל ומהעולם, את המניעים והתוצאות של פיתוח אג'יליות ארגונית לצורך השפעה על השורות התחתונות בעסקים בינלאומיים. הממצאים שופכים אור חדש על הנושא, ומסייעים להבין טוב יותר מה מומלץ לעשות על מנת לפתח יכולת כזו.

תכנון אסטרטגי או גמישות?

המחקר הראשון פורסם בכתב העת International Marketing Review ואישש את תחושת הבטן של מנהלים שיכולת אג'ילית היא אכן קריטית להצלחה עסקית. אולם משנבדקה השאלה "מה תורם יותר לפיתוח אג'יליות בארגון - תכנון אסטרטגי או גמישות בקבלת החלטות?" התקבלו תוצאות מפתיעות. באופן פרדוקסלי נמצא שאג'יליות מתאפשרת דווקא כשלחברה יש תוכנית אסטרטגית. נשמע מוזר, אולם מנהלים שהשתתפו במחקר ציינו שעם כל הכבוד לביקורת על תכנון אסטרטגי בעולם כאוטי - הוא עדיין נחוץ ומשמש שלד חזק ויציב. כזה שמאפשר לשרירי הארגון לנוע בתנועה דינאמית.

באופן פרדוקסלי נמצא שאג'יליות מתאפשרת דווקא כשלחברה יש תוכנית אסטרטגית. ממצא זה סותר את הסברות לפיהן תם עידן התכנון האסטרטגי, על אף ההספדים הפופולריים

ממצא זה סותר את הסברות לפיהן תם עידן התכנון האסטרטגי, על אף ההספדים הפופולריים. לכן, חברות ישראליות המחויבות לפיתוח פעילות שיווק בינלאומית מצליחה - יטעו אם ייגשו לאתגר ללא תכנון אסטרטגי מפורט, המשמש תשתית ומסגרת לרצף הפעולות שבוודאי ישתנו תוך כדי תנועה. ההמלצה היא להשקיע כ-60% מהזמן והמשאבים בתכנון והטמעת אסטרטגיה וכ-40% מהזמן ומהמשאבים במנגנוני הגמשת מכלולים, לטובת התאמה לשינויים ולנסיבות באקוסיסטם.

תובנה ניהולית: תכנון אסטרטגי מדוקדק משמש כשלד לפיתוח יכולת אג'יליות ארגונית, השריר הארגוני החשוב.

מיינד סט אג'ילי ומשאבים אג'יליים

המחקר השני פורסם ב-2022 בכתב העת היוקרתי International Business Review. החוקרים ביקשו לבחון האם דפוס חשיבה אג'ילי, המעודד חשיבה חדשנית ולא שמרנית, תורם לביצועים בינלאומיים ישירות, או שההשפעה מתווכת באמצעות יכולות כגון ניהול משאבים פנויים ומידת היישומיות של אסטרטגיות השיווק. התוצאות מלמדות אותנו כי סוף מעשה במחשבה תחילה. הלך הרוח, המיינד סט שלנו, משפיע עוד לפני שפוצחים במלאכת התכנון. ראש פתוח הוא תנאי הכרחי ליישום אפקטיבי של מהלכי שיווק. התוצאות של מיינד סט אג'ילי הן ביצועים גבוהים בשווקים בינלאומיים.

ההמלצה היא להשקיע כ-60% מהזמן והמשאבים בתכנון והטמעת אסטרטגיה וכ-40% מהזמן ומהמשאבים במנגנוני הגמשת מכלולים, לטובת התאמה לשינויים

אם כן, אסטרטגיה טובה וראש פתוח הם תנאי בסיסי, אולם על מנת להיות אג'יליים ברמה גבוהה יותר, יש להבין כי הארגון נדרש להחזיק משאבים בלתי מנוצלים כרזרבה זמינה שתוכל לשמש, בעת הצורך, ליישום מהיר של מהלכים חדשים. מסקנות אלו חשובות שכן הן נוגדות את החשיבה המקובלת כיום, המקדשת יעילות לטווח הקצר.

הממצאים מדגימים כי לא מספיק לדבר על אג'יליות - צריך גם להתכונן אליה. בהתאם, מומלץ לארגונים המעוניינים לתרגם את המיינדסט האג'ילי לביצועים, להחזיק ברשותם משאבים שאינם בשימוש באופן שיאפשר לנצלם בהתראה קצרה על מנת לתמוך ביוזמות חדשות.

בשיחה עם יו"ר האיגוד הישראלי לטיפול רפואי נמרץ, ד"ר ירון בר-לביא, עלה שתובנה זו היא לחם חוקם של מחלקות טיפול נמרץ בבתי החולים, ששואפות להחזיק תפוסה של 85% במחלקה בעוד שכ-15% מהמשאבים נותרים פנויים (מיטות ואנשי צוות) על מנת לאפשר לבית החולים להגיב בזריזות למצבי חירום.

תובנה ניהולית: 100% יעילות שקולה ל-0% יכולת אג'ילית. מומלץ לאמץ מיינדסט אג'ילי לצד שמירה של משאבים רזרביים, מוכנים לפעולה.

קבלת החלטות יסודית ואיטית או ספונטנית ומהירה?

המחקר השלישי התקבל לפרסום בכתב העת European Journal of International Management בשנת 2022. המחקר התמקד בשאלה: "איזה סגנון קבלת החלטות יוביל לאג'יליות גבוהה יותר: ספונטני ומהיר או מתודולוגי שתובע זמן?". הממצאים הראו שהאפקט של סגנון קבלת החלטות יסודי ואיטי השפיע פי שלושה יותר מאשר סגנון קבלת ההחלטות הספונטני. אם כן איטיות דווקא עשויה להוביל להאצה הנחשקת, בדיוק בזמן ובכיוון המתאימים. מנהלים יכולים לחשוב על עצמם כעל מוסיקאים מקצועיים שאינם נוטים לנגן קטעים חדשים במהירות. הם יתחילו באימון איטי, שיטתי, תיבה אחר תיבה, ויחדדו את הטכניקה שלהם עד שיצברו את היכולת – והביטחון, לבצע יצירות מורכבות מול קהל.

הלך הרוח, המיינדסט שלנו, משפיע עוד לפני שפוצחים במלאכת התכנון. ראש פתוח הוא תנאי הכרחי ליישום אפקטיבי של מהלכי שיווק. התוצאות של מיינדסט אג'ילי הן ביצועים גבוהים בשווקים בינלאומיים

דב פרוהמן, לשעבר מנכ"ל אינטל ישראל, מאמין בקבלת החלטות שנראות מטורפות, אולם מדגיש שמנהיגות כזו אין פירושה החלטות ספונטניות. בספרו "מנהיגות בדרך הקשה" הוא מסביר עד כמה היה חשוב לו לשקול החלטות מנקודות השקפה שונות ובמיוחד להציף את דעות המנהלים שלא הסכימו איתו – תהליך שלוקח זמן.

תובנה ניהולית: כדאי להיזהר ממלכודת ההאצה. אם רוצים לפתח יכולת תגובה מהירה ואפקטיבית מומלץ להיערך ביסודיות לתרחישים וחלופות פעולה.

חמש תובנות למנהלים

1. אג'יליות היא אכן קריטית כיום יותר מאי פעם וחובה לפתח אותה.
2. אין להמעיט בחשיבות התכנון האסטרטגי. הוא מספק הכוונה ומשמש שלד הכרחי לתנועה מהירה.
3. האיזון האופטימאלי להשגת אג'יליות הוא יחס של 2:1 בין תכנון אסטרטגי לזמישות, לטובת התכנון האסטרטגי.
3. 100% יעילות שווה 0% אג'יליות, ולכן מומלץ להחזיק משאבים זמינים לשימוש מיידי.
4. אם רוצים להגיב באופן אג'ילי כדאי להיערך באופן יסודי ולבדוק חלופות לפעולה אל מול כל תרחיש.

מספרים כי נפוליאון מיהר יום אחד לישיבת פרלמנט דחופה והרכב שהסיע אותו בכרכרה נלחץ והאיץ בסוסים עד כדי סכנה. אמר לו נפוליאון: "לאט לאט, כי אני ממהר".

ניל"י גולדפיין וד"ר יואל אסרף (צילום: יח"צ)
ניל"י גולדפיין וד"ר יואל אסרף | צילום: יח"צ

הכותבים: ניל"י גולדפיין, משנה למנכ"ל קבוצת נירם גיתן NGG וד"ר יואל אסרף, ראש תוכנית ה-MBA, המרכז האקדמי רופין