Google AI (צילום: JRdes, Shutterstock)
גוגל. האם ההשקה תעבור חלק? | צילום: JRdes, Shutterstock

התחרות בין מיקרוסופט וגוגל על הובלת עולם הג'נרטיב AI עולה השבוע מדרגה. אחרי ששתי החברות הציגו צ'אטבוט דמויי ChatGPT בחודש שעבר, השבוע הגיע תורם של הכלים המשרדיים: Word, אקסל ופאוור פוינט של מיקרוסופט ומקביליהם ב-Google Workspace. כמו בסיבוב הקודם, מיקרוסופט מתכננת להציג את הכלים החדשים ביום חמישי השבוע וגוגל מיהרה והציגה את הכלים החדשים שלה כבר אתמול.

כל זה קרה אחרי שאתמול הציגה חברת OpenAI, מפתחת ChatGPT, את מודל השפה החדש שלה, GPT4, וחשפה שהוא כבר נמצא בשימוש של Bing AI של מיקרוסופט ושל כמה אפליקציות נוספות. היכולות של GPT4 מובילות על כל מודל שפה אחר שזמין כיום לציבור. זה נותן יתרון למיקרוסופט אבל OpenAI שומרת את היכולות העיקריות למשתמשים שלה באמצעות השירות בתשלום ChatGPT Plus והלקוחות העסקיים באמצעות ה-API שלה. וכל זה מטלטל עוד יותר את השוק הרותח ממילא בחודשים האחרונים, ועתיד להזרים עוד מיליארדי דולרים בנוסף למיליארדים שכבר זרמו.

בשעה שמלחמת הצ'אטבוטים צוברת תאוצה, עכשיו אנחנו בזירה שונה - זירת ה-AI לכתיבת טקסטים. אולי זו הסיבה שמילה אחת לא נשמעה בהכרזה של גוגל על כלי ה-AI הגנרטיבית החדשים שלה – המילה Bard.

ההכרזה ההיא, שבה מיקרוסופט וגוגל התחרו באותו שבוע מי תציג ראשונה צ'אטבוט, התבררה כטעות. Bing AI תפסה תאוצה עם מיליון משתמשים בעוד Bard אינה זמינה לציבור. עכשיו גוגל חוזרת לאזור הנוחות שלה ומציגה כלים לתיקון ולשיפור טקסטים שיתחרו מול הכלים של מיקרוסופט

ההכרזה ההיא מתחילת פברואר, שבה מיקרוסופט וגוגל התחרו באותו שבוע מי תציג ראשונה צ'אטבוט דמוי ChatGPT, מתבררת כטעות, כש-Bing AI של מיקרוסופט תופסת תאוצה עם מיליון משתמשים בעוד Bard אינה זמינה כלל לציבור. אז עכשיו גוגל חוזרת לאזורי הנוחות שלה ומציגה כלים לתיקון ולשיפור טקסטים בתוך פלטפורמות Gmail ו-Docs, שיתחרו מול הכלים שתציג מיקרוסופט השבוע.

מהזווית הישראלית, הבעיה היא שהכלים החדשים של שתי החברות הולכים הראש של AI21 הישראלית. זו הציגה בינואר את כלי יצירת הטקסטים Spices, בהמשך ל-Wordtune שמשמש לליטוש טקסטים קיימים. AI21 היתה ראשונה עם יכולות כמו עיבוי טקסטים, שילוב דוגמאות היסטוריות וציטוטים או העלאת טיעונים נגדיים. עכשיו גם גוגל ומיקרוסופט מצטרפות למשחק.

ובכל זאת יש כמה הבדלים. מה שגוגל הציגה הם כלים שכותבים טקסט על בסיס הנחיות טקסט (prompts), מילים בודדות, בעוד שב-AI21 הכלי משתלב במהלך הכתיבה השוטפת ומהווה מעין שותף לכתיבה. כתיבת טקסט יש מאין על בסיס כמה מילים היא הקסם החדש, אבל במקרים רבים היא מחייבת עריכה נוספת ולא בהכרח חוסכת זמן.

AI21 מייסדים (צילום: רועי שור, יח"צ)
מייסדי AI21. מקדימה את גוגל ומיקרוסופט עם כלים ותכונות שטרם הוצגו על ידן | צילום: רועי שור, יח"צ

האם חברת הסטארט אפ הישראלית תצליח להתמודד מול שתי הענקיות עתירות המזומנים? נכון להיום היא מקדימה אותן עם כלים ותכונות שטרם הוצגו על ידן כמו תוסף לדפדפן שעובד עם כל האפליקציות, כלים למובייל, ויכולת לעבוד באפליקציות מסרים מיידיים כמו וואטסאפ וטלגרם ובפלטפורמת סלאק. לתחרות הגוברת יש גם יתרונות - היא מגדילה את השוק ומביאה לקוחות חדשים. אם AI21 תמשיך להציג חדשנות בקצב מהיר היא עשויה להישאר גורם רלוונטי בשוק ומי יודע, אולי להירכש על ידי אחת הענקיות האחרות.

לעזור להתמודד עם הדף הריק

ההכרזה של גוגל אתמול מזכירה את ההכרזה על Bard: בשני המקרים מדובר בכלים שעדיין אינם זמינים לכלל המשתמשים: בשלב ראשון הם ייבדקו על ידי קבוצה סגורה של משתמשים, מה שישמש לאימון ה-AI ורק לאחר מכן הם יפתחו לציבור הרחב.

בגוגל אומרים שהמטרה העיקרית היא לעזור למשתמשים להתמודד עם הדף הריק, בלי לדעת איך להתחיל לכתוב את הטקסט. בהדגמה של החברה אפשר לראות רעיונות מעניינים שמאפשרים לקבל מה-AI עזרה בניסוח אימיילים, תשובות אוטומטיות, שילוב וידאו ותמונות, קבלת תובנות על בסיס נתונים גולמיים ועוד.

זוכרים את כפתור I Feel Lucky בחיפוש גוגל? אז עכשיו יהיה לכם כזה, אם תרצו לכתוב אימייל מנוסח בשובבות. אם תרצו משהו מנוסח בצורה יותר רשמית, גם זו אפשרות שתעמוד לרשותכם. אפשר לתת ל-AI רשימה של נקודות או נושא כללי, ולקבל הצעות לטקסטים מותאמים. עבור לקוחות עסקיים גוגל מוסיפה יכולות בקרה שיגבילו את הטקסטים לתחומים מוגדרים.

לקוחות עסקיים ומפתחי AI יקבלו גישה ל-PaLM API, כלי שיאפשר לגשת למודלי השפה של גוגל. כלי נוסף יהיה MakerSuite, שיסייע לפתח מוצרים מבוססי מודלי השפה של גוגל. והנה מגיע החלק המעניין: כלי בשם Generative AI App Builder, שמאפשר ליצור צ'אטבוט AI משולב חיפוש גוגל. האם אנחנו מבחינים כאן ב-Bard מציץ מאחור?

עד שמיקרוסופט תציג את הכלים שלה, אנחנו נותרים עם שתי שאלות לגבי גוגל:
האחת – האם מדובר בטכנולוגיה בשלה מספיק, שתשפר את היעילות של המשתמשים באופן משמעותי ותגרום להם לעבור לשימוש בכלים החדשים של גוגל? בינתיים יש כבר בשוק לא מעט חלופות לכלים לייצור טקסטים גנרטיביים, כולל אלה של AI21, והמשתמשים העסקיים יצטרכו סיבה טובה כדי לעבור לגוגל.

השנייה – האם ה-AI של גוגל יהיה מרענן ויצירתי מחד, אבל גם מרוסן מאידך. גוגל כבר שבעה מרורים מתשובות עובדתיות לא נכונות שנתן Bard, משיחות צ'אטבוט שהתדרדרו לטקסטים מביכים וממפתחי AI שטענו שהבינה המלאכותית פיתחה מודעות עצמית. ספק אם היא יכולה להרשות לעצמה עוד פשלות.