מניית Meta נחתכה השבוע בלמעלה מ-20 אחוז אחרי תוצאות רבעוניות מאכזבות, וגם מניית Paypal התרסקה, אבל המניה שירדה באופן החד ביותר היא זו של ג'ימי גארופולו. Jimmy G, כפי שמכנים בסן פרנסיסקו את הקווטרבק של קבוצת הפוטבול המקומית, נשא על כתפיו תקוות של מיליוני תושבים בסיליקון ואלי וסביבתו, שהחודשים האחרונים הסבו להם בעיקר סיבות לאכזבה ולדאגה. כשעל הכף הופעה היסטורית בסופרבול והזדמנות נדירה לזכות באליפות הנחשקת, התייצבו ג'ימי וחבריו למשחק חוץ בלוס אנג'לס, באיצטדיון הנושא את שמו של יוניקורן טכנולוגי מבטיח – SoFi – חברת פינטק בתחום ההלוואות האישיות. SoFi היתה מחלוצות טרנד ה-SPAC (ההנפקה באמצעות מיזוג לשלד) תחת חסותו של "מלך הספאקים" צ'אמאת' פאליהאפיטיה, ונסחרה בשיאה בשווי של מעל 20 מיליארד דולר. הסכם החסות שהעניק לה את הזכות להעניק את שמה לאיצטדיון הפוטבול החדש, שנפתח בקיץ 2020 הוערך ב-600 מיליון דולר: 30 מיליון בכל שנה, עד שנת 2040. המניה ירדה מאז, כמו גם קרנו של צ'אמאת', אבל איצטדיון SoFi החדש והמפואר נבחר לארח את הסופרבול השנה.

נחזור עוד רגע לג'ימי G, אבל הנה קצת רקע עבור אלה שמבחינתם "כדורגל משחקים 90 דקות" ו"הכדור הוא עגול". עונת הפוטבול האמריקאי היא הקצרה מבין אלה של שאר משחקי הכדור בארה"ב. בעוד שב-NBA שיחקה מילווקי, אלופת העונה האחרונה, 95 משחקים (בעונה מקוצרת), ואלופת ליגת הבייסבול מאטלנטה נזקקה ל-177 משחקים כדי לזכות בוורלד-סירייס, הרי שאלופת ה-NFL מטמפה-ביי שיחקה בעונה שעברה 20 משחקים בלבד. ענף הספורט האינטנסיבי ומרובה-הפציעות, שגם כך נתון לביקורת מתגברת על הסכנות שהוא מציב לשחקנים, לא היה שורד עונות ארוכות יותר. הקווטרבק של האלופה, טום בריידי - לדעת רבים שחקן הפוטבול הטוב בהיסטוריה, עם שבע טבעות אליפות ורשימה אינסופית של שיאים אישיים וקבוצתיים - הודיע השבוע על פרישה ממשחק פעיל, אחרי קריירה ארוכה במיוחד של 22 שנים. בריידי תלה את מדי הקווטרבק בגיל 44, בסיומה של קריירה שבאופן מפתיע לא היתה משופעת בפציעות, כשבאמתחתו 363 משחקי ליגה בהם פתח. זהו שיא בלתי נתפס, עם ממוצע של 16 משחקים לעונה. פרישתו לוותה בעשרות אלפי ציוצים בטוויטר עם תמונת התיש, רמז להיותו של בריידי ה-GOAT – ראשי התיבות של "הגדול בכל הזמנים". הוא חלק השבוע את התואר עם תיש אחר, רפאל נדאל, שזכה בגראנד סלאם ה-21 שלו. בכל ענף ספורט מופיע כל כמה שנים תיש אחר, אבל בריידי – כמו נדאל – הגיע למעמד אחרי שנים רבות בטופ.

טום בריידי (צילום: Steve Jacobson, shutterstock)
טום בריידי. תמונות התיש ברשתות החברתיות רמזו שהוא ה-GOAT, הטוב ביותר בכל בזמנים | צילום: Steve Jacobson, shutterstock

כידוע, הסופרבול אינו רק אירוע ספורט גדול אלא גם – ואולי בעיקר – מאורע כלכלי וטכנולוגי משמעותי בלוח השנה, והאינטרסים הכלכליים אינם חשובים פחות מאלה הספורטיביים. עשרות חברות משקיעות מאות מיליוני דולרים כל שנה כדי לפרסם את מוצריהן ושירותיהן בפלייאוף ובמשחק הגמר

לא, זה לא מדור הספורט, ואין צורך להפגין בקיאות גבוהה בשמות ונתונים סטטיסטיים כדי לדעת שבלוח השנה האמריקני, הסופרבול הוא אירוע הספורט הגדול והחשוב ביותר שאיננו טורניר או סדרה, אלא משחק בודד. בסוף השבוע של וולנטיינז, חג האהבה המצויין כאן בשבוע השני של פברואר, ייפגשו בלוס אנג'לס הראמז המקומיים והפייבוריטים, מול האורחים מסינסינטי, אוהיו. הבאנגלז, קבוצה שלא שיחקה בסופרבול למעלה מ-30 שנה, הפתיעה את הפייבוריטית מקנזס סיטי. אבל לצד שמחת אוהדי שתי הקבוצות נרשמה כנראה אכזבה גדולה מצד ראשי הליגה והמפרסמים, שקיוו לרייטינג גבוה. כידוע, הסופרבול אינו רק אירוע ספורט גדול אלא גם – ואולי בעיקר – מאורע כלכלי וטכנולוגי משמעותי בלוח השנה, והאינטרסים הכלכליים אינם חשובים פחות מאלה הספורטיביים. עשרות חברות משקיעות מאות מיליוני דולרים כל שנה כדי לפרסם את מוצריהן ושירותיהן בפלייאוף ובמשחק הגמר. הגעתן של קבוצות גדולות מבטיחה רייטינג נאה ותמורה גבוהה על ההשקעה.

גם היוניקורנים הישראלים מתפללים לרייטינג

לפני כמה שנים נרשמה היסטוריה כחול-לבן כשחברת סודהסטרים היתה לחברה הישראלית הראשונה שקנתה "ברייק" בסופרבול. מאז חלפו כמה שנים, היוניקורנים השתלטו על השיח, והשנה יהיה ייצוג לשני חדי-קרן תל-אביביים שיזכו לשלם סכום בן 7 ספרות עבור פרסומת של 30 שניות במשדר עתיר הרייטינג. monday.com וגונג בחרו לקנות זמן פרסום במספר אזורים גיאוגרפיים ספציפיים, בהם ממוקמים קהלי היעד שלהן, ובראשם – ניחשתם נכון - סיליקון ואלי. במטות מאנדיי וגונג החזיקו אצבעות לפורטי-ניינרז שהתמודדו מול הראמז על הזכות להופיע בגמר, ולא רק בשל מיקומם של מטות החברות הללו, בסן פרנסיסקו. העפלה של הקבוצה המקומית, הפורטי ניינרז, היתה מעלה משמעותית את הרייטינג של המשדר ואולי גם את מפלס מצב-הרוח של הלקוחות הפוטנציאליים, והופכת את ההשקעה בפרסומת לכדאית הרבה יותר.

ג'ימי גארופולו (צילום:  Ronald Martinez , getty images)
ג'ימי G. אכזבה שמתרגמת עצמה להרבה כסף | צילום: Ronald Martinez , getty images

נחזור למיודענו ג'ימי G, שהניינרז השליכו עליו ועל יד ימין האימתנית שלו את יהבם. הקווטרבק הפותח של סן פרנסיסקו הוא בחור מוכשר אך קפריזי, שהגיע לעיר לפני כחמש שנים. שלא כמו טום בריידי, גראפולו צבר רק 63 משחקים בשמונה עונות, שלוש מהן כמחליף חיוור לקווטרבק הטוב בהיסטוריה של ניו אינגלנד. כמו מנהל צעיר המגיע כעתודה ניהולית לסטארט אפ מבטיח ומוצא את עצמו חסר השפעה וחסר סיכוי להתקדם, בחר גארופולו לעבור מהחוף המזרחי לעמק הסיליקון, והצליח להוביל את הקבוצה המקומית לסופרבול של 2020, רגע לפני שהקורונה נחתה בארה"ב והיכתה את מדדי המניות פחות מחודש אחר כך.

באותו סופרבול צפו מעל מ-100 מיליון איש בפרסומת של חברת Wix, שכבר חמש שנים קודם היתה לסטארט אפ הישראלי הראשון שקנה ברייק במשדר המרכזי (סודהסטרים היתה הכל חוץ מסטארט אפ). בזמן שידור הפרסומת של שירות בניית האתרים היו לאוהדי הניינרז, וביניהם ככל הנראה לקוחות פוטנציאליים רבים של השירות, הרבה סיבות לשמוח - גם על עצם ההגעה לסופרבול וגם על היתרון הגדול שפתחה במהלך המשחק. אבל אותו ערב נגמר בשברון לב, שכמו היה הפתיח לשנתיים מדכאות במיוחד לחובבי הספורט במפרץ סן-פרנסיסקו. הצ'יפס מקנזס סיטי זכו באליפות, והותירו מיליוני צופים קליפורנים עם טעם של החמצה.

לכל ראשון יש מוצאי ראשון

בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז אותו גמר מתסכל, לא פשוט להיות אוהד ספורט בבירת ההיי-טק העולמית: קבוצת הבייסבול המקומית, הג'איינטס, כבר לא זוכה כל שנתיים באליפות כמו לפני עשור; גולדן סטייט וורייורס, קבוצת הכדורסל משופעת הכוכבים, עברה גל פציעות ולא הצליחה להגיע לפלייאוף; קבוצת הפוטבול שמעברו השני של גשר המפרץ, הריידרס, הקדימה את גל הנטישה של קליפורניה ועברה לנבאדה; וגם מההוקי לא הגיעה הישועה. משחקים רבים בוטלו או התקיימו בלי קהל, וכשסוף סוף התאפשרה חזרת האוהדים ליציעים, האינפלציה נתנה את אותותיה גם במחירי הכרטיסים: בערב נתון יכולים מחירי כרטיס ליציעים הפחות-טובים להגיע לכ-200 דולר לאדם. עבור העובד הממוצע בחברת ההיי-טק הממוצעת בוואלי אין בכך כל בעיה – מדובר לכל היותר בשכר של שעת עבודה. עבור מי שגר או עובד מחוץ לבועה, המשמעות היא אחת: את המשחק רואים בבית, אם המסך לא מוחשך בשל מגבלת זכויות שידור. לא פשוט להיות אוהד, על אחת כמה וכמה אוהד שאינו עובד במגזר הטק.

בערב נתון יכולים מחירי כרטיס ליציעים הפחות-טובים להגיע לכ-200 דולר לאדם. עבור העובד הממוצע בחברת ההיי-טק הממוצעת בוואלי אין בכך כל בעיה – מדובר לכל היותר בשכר של שעת עבודה. עבור מי שגר או עובד מחוץ לבועה, המשמעות היא אחת: את המשחק רואים בבית, אם המסך לא מוחשך בשל מגבלת זכויות שידור

קמפיין מאנדיי סופרבול (יח''צ: יחצ)
מתוך הקמפיין של monday.com בסופרבול. היוניקורנים השתלטו על השיח | יח''צ: יחצ

כך קרה שלמשחק החשוב ביותר של העונה, הקרב על ההופעה בסופרבול בין האורחים מסן-פרנסיסקו למארחים מלוס אנג'לס, הגיעו יותר אוהדים של קבוצת החוץ: כשכרטיס בסיסי נמכר במעל 500 דולר, והכרטיס הממוצע עולה מעל 800 דולר, האוהדים המקומיים אינם יכולים לעמוד בעלות הגבוהה. למעשה, כמחצית מרוכשי הכרטיסים נסעו או טסו 400 מייל (כפול מהמרחק מתל אביב לאילת!) כדי לעודד את הניינרז. המפרסמים גם הם החזיקו אצבעות לקבוצה האורחת, שהוליכה ביתרון מבטיח לקראת סיום המשחק. בימים סוערים בשוקי המניות, כולם בוואלי זקוקים לחדשות טובות. אבל השער שנפל ברבע הרביעי, שער שהעלה את הראמז ליתרון מול הניינרז, כאב הרבה יותר מנפילות השערים בשוק. אחרי הכל, השוק יחזור לעלות עוד השנה, אבל הסופרבול הפך להיות חלום רחוק, וג'ימי ג'י כבר לא יגיע אליו במדי הניינרז.

על פי סקר של investing.com שפורסם במהלך ינואר, רוב המשקיעים מאמינים שהעליות בבורסה יתחדשו בקרוב. משקיעי ההון-סיכון, מצידם, מקווים שעד שמחירי המניות יחזרו לעלות, המכפילים בשוק הפרטי - בסבבי השקעה המובלים על ידי קרנות צמיחה ופרייבט אקוויטי - יתאימו את עצמם לנעשה בשוק הציבורי. על נפילות בשוק ניתן להתגבר ואפילו להרוויח מהן אם נכנסים לשוק בתזמון נכון. לעומתן, איבוד כדור של גארופולו בדקת הסיום אינו בר-תיקון: עשרות אלפי האוהדים שהגיעו מרחוק, ומיליונים שצפו בו בטלוויזיה, סיימו את סוף השבוע עם עוד אכזבה. כידוע לכל חייל מארינס, "לכל ראשון יש מוצאי ראשון" – ואכן, ירידות השערים בבורסה המשיכו ביום שני והחריפו במהלך השבוע. את הסופרבול, שיתקיים גם הוא באיצטדיון SoFi, יראו רבים מתושבי מפרץ סן-פרנסיסקו בבית, אבל רבים יותר לא יצפו בו כלל, או לכל היותר יזפזפו. עם כל הכבוד לראמז ולבאנגלז, השנה המופע במחצית (מסיבת היפ-הופ עם אמינם, סנופ דוג, ד"ר דרה, קנדריק למאר ועוד) יהיה עבור רבים מהצופים מעניין יותר מאשר המשחק עצמו. לתושבי סיליקון ואלי, הבבואה של הבועה, התברר שכפי שאפשר להעניק לחברות שוויים גבוהים אבל אי אפשר להכתיב לשוק הציבורי את מכפילי השווי, כך ניתן לקנות במאות מיליונים חסות על איצטדיון (ואפילו קבוצת פוטבול) - אבל אי אפשר לקנות אליפות.

גיא הורביץ (צילום: DTCP, יחצ)
הכותב, גיא הורוביץ, הוא משקיע הון סיכון, שותף מייסד בקרן DTCP | צילום: DTCP, יחצ