בוס בומר  (צילום: Shutterstock)
צילום: Shutterstock

ברכות, גייסתם עובדים! עכשיו אתם מנהלים. אבל זה לא אומר שאתם צריכים להפוך לבומרים ולצקצק על "הדור הצעיר" של העובדים שלכם, וכמה מוסר העבודה שלהם לקוי / הם לא יודעים להתחייב / הם דורשים יותר מדי כסף או שלל רטינות מוכרות. כי הבומריות עלולה לחזור אליכם כמו בומרנג. אספנו כאן שלוש תובנות על עולם העבודה החדש, כדי שתבינו טוב יותר את העובדים שלכם.

ה-FOMO מת, הכירו את ה-FOBO
אם עד עכשיו דובר על FOMO - fear Of Missing Out, עכשיו אנחנו בעידן ה- FOBO – Fear Of Better Options. עובדים חיים בתחושה מתמדת של חרדה מכך שבכל מקום עבודה נתון, הם מפסידים אפשרויות אחרות, טובות יותר - של עבודה במקומות נחשבים יותר, מעניינים יותר או מתגמלים יותר. המשמעות של זה היא שחברות ומנהלים חייבים להבין שבדומה למערכות יחסים רומנטיות - ארוכות טווח כמו נישואין, או פוטנציאליות כמו דייטים - גם גיוס ושימור עובדים מחייבים השקעה מתמדת וחיזור, על מנת להשתיק את הקול הקורא לתור אחר אפשרויות חדשות.

מי הבוס האמיתי? בכל מקרה, לא אתם
אם בעבר היה נהוג לומר שאם יש לך עבודה יש לך מזל, הדורות הצעירים מאמינים שלמקום העבודה שלהם יש מזל שיש לו אותם. מעסיקים ברחבי העולם מתוסכלים מגישה זו וכועסים על ה"חוצפה" ו"רגישות היתר" של הצעירים, המונעים משיקולים של דאגה לסביבה ושוויון מגדרי ומיעוטי, ואינם חוששים לבטא את דרישותיהם באופן נחרץ. אולם מה שמפספסים אותם מעסיקים הוא שהעובדים שלהם שייכים לדור שמצוי בתחושת איום קיומית: בניגוד לדורות קודמים, שגדלו על השקפת עולם של צמיחה והתקדמות מתמדת, לראשונה קיים מצב בו בני הדור הנוכחי מבינים שקיומם הפיזי על הפלנטה נמצא בסכנה, שמשאביהם הפיננסיים והתעסוקתיים מצומצמים ביחס להוריהם, ושההשכלה ואף המדע לא בהכרח יוכלו להבטיח להם עתיד טוב יותר (כפי שלימד אותם משבר הקורונה). החשיפה המתמדת לרשתות חברתיות העצימה את מודעותם ואת חששם לבריאותם הנפשית, ולימדה אותם על יכולתם לפעול במשותף להשגת מטרותיהם. זה נותן להם תחושה של כוח, גם ביחסיהם מול מעסיק קיים או פוטנציאלי, ומאפשר להם לדרוש ממנו אותנטיות ומרחב ביטוי אותנטי למגוון הזהויות שלהם.

Show them the money!
בעוד חברות נאבקות על טיפוח Employee Engagement מתוך תפיסות מסורתיות שלפיהן עבודה אמורה לספק עניין ומשמעות, הצעירים מתייחסים לעבודה כמו לעבודה, ומשאירים את הסיפוק והמשמעות לחייהם הפרטיים (כפי שאמר לנו לאחרונה בזעף עובד צעיר בארגון: "עזבו אותי מסיסמאות על משפחה ומטרה - יש לי חיים"). מחקרים בארה"ב גילו כי 2 מתוך 3 בני הדור הצעיר של העובדים מעדיפים עבודה שמציעה שכר גבוה ויציב על פני עבודה שיש בה יותר סיפוק מאשר שכר. גם בישראל ניתן לראות כיצד עובדים צעירים מעוניינים למצות ולמקסם את התנאים המוצעים להם, ולא יהססו להשתית את בחירותיהם על קריטריון זה. נטייה זו נובעת מכך שהצעירים משתייכים לדור הראשון שאינו צפוי לעלות במידת הרווחה הכלכלית על קודמיו ולכך הם חשים שעתידם, כמו גם עתידם הכלכלי של הוריהם בבגרותם, מעורער ואינו בטוח. אז אל תחשבו אוטומטית שכל דרישת שכר מופרזת היא יהירה. אולי היא פשוט קיומית.

 

הכותבים: ענת נרקיס ושי גורן, מומחים למיתוג מעסיק shay@pmg.org.il