גיא הורוביץ, עמק הסיליקון (עיבוד: סטודיו מאקו, shutterstock)
עיבוד: סטודיו מאקו, shutterstock

ילדי סיליקון ואלי מתחילים לצאת השבוע לחופשת הקיץ. בעוד שהתלמידים בישראל יבלו את חודש יוני בכיתות, כאן כבר מתכוננים הילדים למחנות, לקייטנות ולטיולים. מזג האוויר עדיין נוח, למרות ששינויי האקלים כבר הפכו את הקיץ המקומי לפחות מזמין מבעבר. עד לא מזמן הטענה הרווחת היתה ש"בוואלי לא צריך מזגנים", אבל הקורונה והעבודה מהבית הבהירו לרבים שבעצם הם מכורים למזגן שנשאר במשרד הנטוש.

למרות האתגרים שהציבה העבודה מהבית, הניסיון להחזיר את עובדי ההיי-טק למשרדים נתקל כרגע בקושי מפתיע: הם לא כל כך רוצים לחזור. סקרים שנערכו לאחרונה מצביעים על המשך המגמה שהסתמנה לאורך הקורונה: לא זו בלבד שעובדי מגזר הטכנולוגיה מעדיפים לעבוד מהבית, רובם גם סבורים שהם יעילים יותר כשהם עובדים מרחוק. יעילות היא במקרים רבים עניין סובייקטיבי: המעסיקים מצידם סבורים כי תפוקת העובדים יורדת כשהם אינם במשרד. האימייל הפנימי ששלח השבוע אילון מאסק לכל עובדי טסלה, בו דרש מכל אחד מהם לפחות 40 שעות עבודה שבועיות במשרד, והוסיף ש"אם לא הופעת למשרד, אניח שהתפטרת", אולי היה חריג במידת הבוטות שלו (ואולי בעצם לא, לפחות בסטנדרטים של מאסק) אבל המסר דומה לזה שנשמע ממנכ"לים אחרים: העובדים הפכו מפונקים יותר, וחוסר הנכונות שלהם להגיע למשרד פוגעת בפרודוקטיביות.

האימייל ששלח השבוע אילון מאסק לכל עובדי טסלה, בו דרש לפחות 40 שעות עבודה שבועיות במשרד, אולי היה חריג במידת הבוטות שלו (ואולי בעצם לא, לפחות בסטנדרטים של מאסק) אבל המסר דומה לזה שנשמע ממנכ"לים אחרים

משרדי טסלה (צילום: getty images)
משרדי טסלה, השבוע. מאסק אולי בוטה, אבל מייצג הלך רוח כללי | צילום: getty images

דווקא מאסק היה השבוע פרודוקטיבי למדי, לפחות בכל האמור במשלוח אימיילים לעובדי החברה. יום לאחר ששלח את המסר המאיים בנושא החזרה למשרד, כתב מאסק אימייל נוסף לכל העובדים, תחת הכותרת "עצרו את כל הגיוסים ברחבי העולם", בו הודיע על קיצוץ של 10% בכוח האדם והסתמכות גדולה יותר בעתיד על עובדים לפי-שעה (hourly workers). מאסק הוסיף גם כי יש לו "הרגשה סופר-רעה" לגבי הכלכלה. מניית טסלה הגיבה בירידה של מעל 9%: גם לפני ההודעה כבר היה ברור שטסלה מתקשה לעמוד בביקושים ולא תעמוד בתחזיות המכירות האגרסיבית שלה.

טסלה רחוקה מלהיות החברה החשובה ביותר בסיליקון ואלי (ולמעשה היא גם רחוקה מסיליקון ואלי, לאחר שמאסק העביר את המטה וחלק גדול מפעילות הייצור אל מחוץ לקליפורניה), אבל היא בהחלט ברומטר למצב הרוח בעמק. תגובתו של ג'ו ביידן להודעה של מאסק כללה מלבד מנת הציניות המתבקשת ("בהצלחה בטיול לירח") גם התייחסות להשקעה המשמעותית של פורד ברכבים חשמליים. פורד, ספינת הדגל של תעשיית הרכב האמריקאית, מייצגת כמעט את ההפך המוחלט מסיליקון ואלי - ללא הבלינג והשוויים המנופחים, אך גם ללא החדשנות והתעוזה העסקית, וכמובן ללא הון-סיכון שמאפשר לממן שנים של ניסוי וטעיה.

בעמק הסיליקון מתקיימות למעשה שתי כלכלות נפרדות וכמעט מנותקות אלה מאלה. מצד אחד, העמק הוא מקום מוצאן של כמה מההמצאות הטכנולוגיות המשמעותיות ביותר לאנושות - מהמוליכים-למחצה של פיירצ׳יילד בשנות החמישים ועד הטילים הרב-פעמיים של SpaceX בעשור הנוכחי.

האתר layoffs.fyi שהתעדכן בקצב רצחני בראשית ימי הקורונה חזר להיות פופולרי, והשמות המאכלסים אותו כוללים חלק מהחברות הנוצצות ביותר בוואל

מאידך, בתחומים מסוימים נמצא האיזור בפיגור משמעותי למול חלקים אחרים של ארה"ב ומדינות אחרות בעולם. נכתב כבר רבות (כולל בטור זה) על מצב התשתיות בעמק: הכבישים המתפוררים, שירות הרכבות המוגבל, הכיסוי הסלולרי החלקי והפסקות החשמל שהופכות תכופות יותר בשנים האחרונות. האיזור משופע בשירותים חדשניים, במיוחד כאלה הממומנים בכספי קרנות ההון-סיכון, ואפשר להשיג כאן כמעט הכל באמצעות אפליקציה ייעודית - עד הבית, מעכשיו לעכשיו. פלא שאנשים לא רוצים לחזור לעמוד בפקקים בדרך למשרד?

למגוון השירותים החדשניים המוצעים כאן התווסף לפני יומיים גם הפלא לו המתינו רבים בוואלי בכיליון עיניים: שירותי הסעה אוטונומיים ללא נהג. ועדת השירותים הציבוריים של קליפורניה אישרה ביום חמישי את הפעלת השירות בסן פרנסיסקו, והחברה הראשונה שקיבלה את האישור - קרוז, בבעלות ג׳נרל מוטורס - תוכל להפעיל כבר מהשבוע הקרוב שלושים כלי רכב אוטונומיים בהם לא ישב איש מלבד הנוסע.

רכב של Cruise ברחובות סן פרנסיקו (צילום: בלומברג, getty images)
רכב של קרוז ברחובות סן פרנסיסקו. קיבלו אישור לשלושים כלי רכב אוטונומיים בהם לא ישב איש מלבד הנוסע | צילום: בלומברג, getty images

ההגבלות הראשוניות שהוטלו על השירות קובעות כי הוא יוצע רק באיזורים לא-עמוסים של העיר ורק בין השעות 10 בלילה ל-6 בבוקר - וזאת בין השאר מכיוון שקרוז לא הצליחה להתגבר על באג קטן באלגוריתם של הרכב: הוא אינו יכול לעצור ליד מדרכה להעלאה או הורדה של נוסעים, ולכן הוא עוצר ב"חניה כפולה" בנתיב הנסיעה.

קרוז והמתחרה הגדולה שלה, וויימו - בבעלות אלפבית (חברת האם של גוגל) - כבר מפעילות שירות מוגבל של הסעות ברכבים אוטונומיים במספר ערים ברחבי ארה"ב, ובכלל זה גם בסן-פרנסיסקו, אבל עד השבוע נדרשו כלי הרכב האלה לנסוע רק בנוכחות נהג גיבוי ברכב, מה שהפך את מתן השירות ללא-כדאי כלכלית (וגם פחות אטרקטיבי לנוסע). מההכרזות של אובר לפני כמה שנים, לפיהן היא תציע שירות הסעה ללא נהג באמצעות 75,000 כלי רכב במספר דו-ספרתי של ערים עוד לפני 2022, נותרו רק הכותרות וההפסדים. את חטיבת הרכב האוטונומי מכרה אובר לחברת אורורה, אבל השאיפה לייתר את הנהג עדיין מהווה חלק מהאסטרטגיה ארוכת-הטווח של החברה.

נהגי שירותי ההסעות הם לא היחידים שפרנסתם עלולה להיפגע ככל שטכנולוגיות חדשות יחליפו שירותים מסורתיים, אבל ייתכן שהתהליך ארוך ומוגבל בהיקפו ממה שנטען בעבר. האקונומיסט פרסם לאחרונה מאמר הסותר מאמר ותיק יותר שפורסם בכתב העת, שחזה בזמנו כי 60% מהעובדים בתחום הכנת המזון יוחלפו ברובוטים בשנים הקרובות. גם מחקר בן מספר שנים של מקינזי בנושא, לפיו מעל 70 מיליון משרות בארה"ב יהפכו למיותרות בעשור הקרוב, עודכן לאחרונה כלפי מטה.

מה שנראה היה כמו התחלת הסוף של המשרות הכרוכות בעבודה פיזית או חזרתיות, מגמה שהואצה בתקופת הקורונה, הולך ומתברר כתהליך איטי יותר ודרמטי פחות. למעשה, נתוני התעסוקה בארה"ב מצביעים על שיפור הדרגתי בחודשים האחרונים, והחשש מגלי אבטלה שיכבידו עוד יותר על המשק אינו מתממש בינתיים. אין ספק שבטווח הארוך, השינוי עליו רמז אילון מאסק - המעבר ממשרות מלאות לעבודה לפי שעה - יאלץ גם את המעסיקים וגם את העובדים לשינויים משמעותיים, אבל במציאות הכלכלית הנוכחית כולם מתמקדים בטווח הקצר - ונכון לרגע זה, החששות מפני עליית שיעורי אבטלה בארה"ב אינם נתמכים על ידי הנתונים המגיעים מהשוק.

בחודשי הקיץ צפויים מהנדסים ומנהלים רבים בחברות מעמק הסיליקון - ביניהם כאלה שנמצאים עשרות, מאות ואלפי מיילים הרחק מהמשרדים הנוצצים והריקים שלהם - להזיע על עדכון קורות החיים שלהם

דווקא עובדי ההיי-טק נתונים כרגע לאיום משמעותי יותר על משרותיהם: גל פיטורין שוטף את מגזר הטק בעקבות המשבר בשוק ההון, ולמרות שכרגע מדובר בכמה אלפי עובדים "בלבד", הנחת העבודה בקרב המשקיעים היא כי הגל עלול להפוך בקרוב לצונאמי. האתר layoffs.fyi שהתעדכן בקצב רצחני בראשית ימי הקורונה חזר להיות פופולרי, והשמות המאכלסים אותו כוללים חלק מהחברות הנוצצות ביותר בוואלי, כמו Superhuman ,Loom וכוכבת הסייבר העולה Lacework.

אילון מאסק בפתיחת מפעל הענק של טסלה בברלין  (צילום: AFP, getty images)
אילון מאסק. במציאות הכלכלית הנוכחית כולם מתמקדים בטווח הקצר | צילום: AFP, getty images

כפי שרמז מאסק, גם טסלה תצטרף לרשימה בימים הקרובים, ובחודשי הקיץ צפויים מהנדסים ומנהלים רבים בחברות מעמק הסיליקון - ביניהם כאלה שנמצאים עשרות, מאות ואלפי מיילים הרחק מהמשרדים הנוצצים והריקים שלהם - להזיע על עדכון קורות החיים שלהם. גם עבור ברי המזל שבבתיהם מותקן מזגן, ואפילו כאלה שהצליחו לשגר את הילדים למחנות קיץ מרוחקים, קיץ 2022 עלול להיות חם ואולי אפילו מחניק.

גיא הורוביץ הוא משקיע הון סיכון, שותף מייסד בקרן DTCP