סערה בשוק ההייטק (אילוסטרציה: Yarkee, shutterstock)
משבר בשוק ההייטק. משברים קודמים הוכיחו כי השווקים יודעים להתאושש | אילוסטרציה: Yarkee, shutterstock

נראה שהסערה שמתרחשת כרגע בכלכלה העולמית כולה לא מדלגת על אף אחד, גם לא על ענף הטכנולוגיה, שהוכיח חסינות רבה בשנים האחרונות. המשברים הגיאופוליטיים, הזינוק בסביבת הריבית והאינפלציה הגואה, לצד המשבר המתמשך בשרשרת האספקה ובשוק האנרגיה – כל אלה הובילו לסנטימנט שלילי בשווקים שגרם להאטה בגיוסי ההון ולפגיעה משמעותית בשוויים.

בעקבות כך, חברות טכנולוגיה רבות – גדולות כקטנות - נאלצות לשקול מחדש את עסקיהן. חלקן בוחרות בצעדים קשים, כמו צמצום בכוח האדם או סגירה של פרויקטים בשלבים שונים, כשרבות מהן מודות בחדרי חדרים שהן מעדיפות לצמצם נזקים דווקא עכשיו, כשסוף השנה מתקרב – כי חוששות מתגובת המשקיעים לנתוני הדוחות.

אבל רגע לפני שמחליטים החלטות דרסטיות, הנה כמה צעדים חשובים שכדאי לאמץ כדי להתמודד בצורה המיטבית עם המצב הנוכחי בשוק ולחסוך משמעותית בהוצאות – חיסכון שיוכל להשתקף בדוחות החברה ולהוציא אותה אף יציבה ואיתנה יותר בצדה השני של הסערה.

1. להמתין עם הגיוסים: חברות בכל העולם ובכל התחומים מדווחות על מחסור משמעותי של עובדים. בחלק מהחברות, המחסור בעובדים הוביל להאטה ואף לעצירה של פרויקטים. לפי הערכות עדכניות שפורסמו באחרונה, בתעשיית ההייטק הישראלית חסרים כ-15 אלף עובדים לתפקידים טכנולוגיים, ופילוח מדויק יותר שפירסמה הלמ"ס חשף כי לענף חסרים יותר מ-9,300 מפתחי תוכנה.

במקביל, ברבעון האחרון חברות רבות, בהן הגדולות בשוק, צימצמו את כוח האדם במטרה לחסוך בעלויות ולמזער את נזקי המשבר ככל האפשר. ואולם על אף המחסור הקשה בכוח האדם והתחרות הגדולה על עובדים איכותיים, כדאי להמתין עם הגיוסים של עובדים חדשים. הסיבה לכך היא שגל הפיטורים הנוכחי עוד לא הסתיים, ולשוק תזרום עוד כמות גדולה של עובדים איכותיים.

במצב כזה, לחברות שסובלות ממחסור בעובדים תהיה הזדמנות לשדרג את מצבת כוח האדם שלהן, להזרים דם חדש ואיכותי אל החברה ואף להשיג טאלנטים שיוכלו לנווט את החברה אל מחוץ למשבר ולהוביל אותה להצלחה גם הרבה אחריו.

סיבה נוספת ולא פחות חשובה להמתין עם גיוס העובדים, היא שלפני שרצים לשפוך כסף על משיכת עובדים איכותיים שייפלטו אל השוק, כדאי לראות מה קצב ההתאוששות בענף ולאילו כיוונים השוק הולך – ולהתאים את הגיוסים והיקפם אל רוח התקופה וצורכי השוק.

2. לדחות את הענקת האופציות לעובדים: הענקת אופציות לעובדים היא כבר מזמן סטנדרט בענף הטכנולוגיה. האופציות שוות לעובדים הרבה כסף, אולם עבור החברות מדובר בהוצאה לא מבוטלת – גם אם על הנייר בלבד. לכן, בתקופה הנוכחית מומלץ להמתין עם הענקת האופציות לעובדים עד כמה שניתן. הרציונל מאחורי ההחלטה הזאת הוא שבהנחה שהתחזיות להמשך ירידת שוויים כללית בשוק תתממש, השווי של החברות הפרטיות יירד, ובהתאם השווי הרעיוני שגלום בהענקת האופציות יירד – ולכן ההוצאה בדוחות הכספיים שגלומה בהענקת האופציה, ושמחושבת בעת הענקת האופציה ומופחתת לאורך תקופת ההקנייה (לרוב שלוש עד ארבע שנים) - תרד.

3. להיעזר בשירותי אאוטסורסינג: כדי להתמודד עם המחסור הנוכחי בכוח האדם, כדאי להיעזר לתקופת ביניים בשירותי מיקור-חוץ (אאוטסורסינג), בעיקר עבור פרויקטים שאינם סובלים דיחוי, אולם גם לשירותים אופרטיביים כמו שירותי משרד או הנהלת חשבונות. לצד החיסכון בעלויות מעסיק, היעזרות בשירותי אאוטסורסינג מקצועיים יכולה לחסוך לחברה זמן יקר שאורך תהליך של קליטת עובד חדש, התאקלמות וחפיפה, או הקמה של צוות חדש לפרויקט בעל חשיבות גבוהה.

אמנם במקרים רבים העלות של עבודה באאוטסורסינג עלולה להיראות גבוהה בשורה התחתונה, אולם כשמביאים בחשבון פרמטרים שונים, בהם את הזמן עד לתחילת העבודה של פרויקט ואת עלויות המעסיק הכרוכות בעבודה אין-האוס (משכורות, תנאים סוציאליים, הטבות לעובדים, שכירות וכו') – במקרים רבים מדובר בחיסכון משמעותי לחברה, שישתקף בדוחות החברה ואף יכול להביא לקידום מהיר יותר של פרויקטים שיכולים לתרום להכנסות החברה.

4. התאמה של המוצרים לרוח התקופה: בשיאו של משבר הקורונה, חברות שהצליחו להציע פתרונות נוחים לרוח התקופה ולמכאובים של השוק באותה עת – נסקו מעלה. כדאי ליישם זאת גם כיום. בזמן משבר השוק הולך לכיוונים חסכוניים, מצומצמים וממוקדים יותר. מכיוון שאין כרגע ללקוחות בשוק הרבה כסף מיותר לשפוך, עדיף לחברות להתמקד במוצרים שיציעו פתרונות לצמצום עלויות והתמודדות עם הבעיות הנוכחיות עמן מתמודד השוק - כמו פתרונות למחסור בעובדים, כלים אופרטיביים לחיסכון בסביבת אינפלציה גואה, הצעות יצירתיות לבעיות בשרשרת האספקה, טכנולוגיות שיסייעו לפתרון משבר האנרגיה או אפילו טרגוט מדויק יותר של אמצעי פרסום ושיווק. כל פתרון טכנולוגי יישומי שיאפשר צמצום בעלויות ומזעור נזקים, צפוי לזכות לחיבוק חם מצד המשקיעים והלקוחות.

5. לנצל את התקופה לרכישות או מיזוגים: תקופת משבר היא גם תמיד הזדמנות. הכסף הגדול שזרם לשוק בתקופת הקורונה עדיין מחכה להזדמנויות. ירידת השוויים יכולה להיות הזדמנות של חברות משגשגות עם יתרת מזומנים נאה לשקול מיזוג או קנייה של מיזמים שיוכלו להקפיץ את החברה למעלה, להרחיב את היצע הפתרונות שלה ולמצב אותה כמובילה בתחום שלה.

ולבסוף, חשוב לזכור, שבסופה של הסערה - השמש עוד תזרח. משברים קודמים הוכיחו שוב ושוב כי השווקים יודעים להתאושש, התיאבון של המשקיעים לא נעלם לעולם, והפריחה בענף הטכנולוגיה ממשיכה תמיד - גם למחוזות חדשים שלא דמיינו.

תמונת עיגול יניב כהן  (צילום: יניב כהן, יחצ)
יניב כהן | צילום: יניב כהן, יחצ

הכותב הוא יניב כהן, שותף וראש אשכול טכנולוגיה בפירמת הייעוץ וראיית החשבון BDO