אייפון 14 פרו (צילום: GVLR, שאטרסטוק)
אייפון. תודה למכירות בהודו | צילום: GVLR, שאטרסטוק

האייפון עשה זאת שוב. מכירות טובות במיוחד של מוצר הדגל שלה הצילו את אפל, שהציגה אמש ירידה נוספת בשורת ההכנסות שלה. אפל חייבת את העלייה הזו לשווקים מתפתחים ובעיקר לנתוני המכירות היפים שהגיעו מהודו, מדינה שאפל פוזלת אליה מאז הקורונה כתחליף לייצור האייפונים בסין.

למעשה, העלייה במכירות האייפון שימחה כל כך חלק מהאנליסטים עד שהם מתייחסים למוצר כמדד לשיפור בנתוני הצריכה. הפריסה הגלובלית של אפל, כמו גם היקף המכירות העצום של האייפון, מאפשרים לבצע בדיקת דופק מהירה לשוק מוצרי האלקטרוניקה העולמי ולבנות תחזיות בהתאם. העובדה שכרבע מרוכשי האייפון העדיפו את הפרו היקר יותר (יקר מאוד אפילו) מספקת גם היא סימן מעודד.

האייפון הוא מוצר הליבה של אפל, זה שעל פיו יישק דבר בחברה והמפתח לחדירה שלה לשווקים חדשים, אבל החשש מסטגנציה במכירות שלו הוביל לכך שכבר שנים החברה מנסה לפתח אפיקי צמיחה חדשים. בוועידת המפתחים שלה ביוני היא צפויה להשיק מוצר גדול ראשון לראשונה זה עשור: מערכת AR/VR. אולם גם אם זו תהיה המערכת היפה והמתקדמת ביותר בשוק (והיא כנראה תהיה), ההשפעה שלה על שורת הרווח של החברה תהיה מינורית. אפל מהמרת ש"If you build it they will come" אבל אפילו היא יודעת שזה הימור לטווח הרחוק ושאפילו אפליסטים מושבעים לא יקנו מוצר שאין עדיין מה לעשות איתו.

טים קוק כנס המפתחים של אפל (צילום: Justin Sullivan, Getty images)
טים קוק. השקה מסקרנת ביוני | צילום: Justin Sullivan, Getty images

ההשקה ביוני גם תחריף את המלחמה בין אפל למטא. האחרונה שמה את כל הקלפים שלה על המטאוורס לפני יותר משנה ועכשיו מתמודדת עם ההשלכות. כמובן שאפל פתחה חזית מול הרשת החברתית כבר קודם, לאחר שהחלה לאפשר למשתמשים למנוע מאפליקציות באייפון לעקוב אחריהם דרך צד שלישי. ההחלטה הזו עלתה לפייסבוק (טרום השינוי למטא) מיליארדים בהכנסות והצניחה את המניה. אבל מלחמת אפל-מטא היא רק סמן לתופעה שתלך ותחריף בשנה הקרובה הקרובה לפחות - סימון גבולות גזרה חדשים בקרב ענקיות הטכנולוגיה.

האייפון הוא מוצר הליבה של אפל, אבל החשש מסטגנציה במכירות שלו הוביל לכך שכבר שנים החברה מנסה לפתח אפיקי צמיחה חדשים

החיפוש אחר מנועי צמיחה חדשים ולא פחות מכך הנסיקה של טכנולוגיות AI סטייל ChatGPT הכניסו את ענקיות הטק לסחרור. כשטים קוק נדרש לספר בשיחת המשקיעים מה אסטרטגיית ה-AI שלו הוא סיפק תשובה דיפלומטית, לעומתו ארבעת המנכ"לים האחרים נתנו לנושא מקום מרכזי בשיחות המשקיעים בשבוע שעבר.

גוגל, מיקרוסופט ואמזון מפנות כולן משאבי פיתוח עצומים לתחום, כאשר ההימור המוצלח של מיקרוסופט על OpenAI החזיר אותה לתחרות מול גוגל בתחום החיפוש. גוגל ואמזון מתחרות בתחום הענן ומדברות שתיהן על פיתוח שבבים שיתאימו לדרישות השוק החדשות בתחום ה-AI, כאשר הדגש של אמזון הוא למכור יכולות AI ו-LLM (עיבוד שפה) באמצעות AWS. צוקרברג, בינתיים, עשה שמיניות באוויר בשיחה כדי להסביר שמטא יכולה לפעול בשתי חזיתות במקביל ושמאמצי הפיתוח שלה בתחום המטאוורס לא ישאירו אותה חלילה מאחור כשזה מגיע ל-AI.

מלחמה ראש בראש

הקרב הזה מאלץ את הענקיות להיכנס למלחמה כמעט ישירה זו בזו, על משאבים, על כוח אדם ובעיקר על פריצות דרך וחדשנות. בהרבה מקרים הצלחה של אחת תהיה הפסד של אחרת. בנוסף, מדובר בתחום פיתוח יקר מאוד שלמרות הפופולריות העצומה של ChatGPT, עדיין עולה יותר כסף ממה שהוא מכניס. כל שאילתת חיפוש או פעולה בכלי כזה עולה כמה סנטים, סכום לא מבוטל בכלל כשפעולות נספרות במיליונים ומיליארדים. ולא פחות חשוב - המשקיעים דורשים היום מחברות הטק להראות צעדי התייעלות ובמקביל להציג אסטרטגיית AI מרשימה ויוקרתית.

בשביל הצר הזה יצטרכו לצעוד ענקיות הטכנולוגיה, ולקוות שאף אחת מהמתחרות לא תרשום פריצת דרך טכנולוגיות חשובה מספיק בשביל להשאיר את האחרות מאחור.