יזם מצליח  (צילום: Kuznetsov Dmitriy, shutterstock)
אילוסטרציה. חברות מתכננות תכניות, מקבלות אגרוף חזק בבטן וצריכות לדעת להתמודד | צילום: Kuznetsov Dmitriy, shutterstock

בעידן ההיפר דיגיטלי, משברים בעסקים ובחיים עצמם, הופכים יותר ויותר תכופים. לרגע משבר בריאותי-כלכלי עולמי, שיוצר חוסר וודאות ומשנה את המציאות שהכרנו, מיד לאחר מכן זינוק בהכנסות וגיוסי שיא בענף ההייטק, ורגע אחרי שוב תחילה של משבר אינפלציה עולמי, יחד עם ריבית עולה וגל של פיטורים בתעשיית ההייטק. אנחנו נמצאים בשנתיים האחרונות בתקופה דינמית מאוד שמחייבת סטארט אפים, חברות הייטק ועסקים רבים לשנות את אסטרטגיית הפעולה שלהם. בין אם מדובר במשבר עולמי כלכלי או בריאותי או בין אם במשבר נקודתי בחברה, צריך הרבה מאוד קור רוח, ניסיון והתנהלות שקולה כדי לעבור תקופת משבר מאתגרת.

במהלך ארבע השנים האחרונות, בהן התרחשו משברים גלובליים וגם משברים בתוך התעשיות עצמן, אירחנו בפודקאסט שלנו מעל ל-50 יזמים ויזמיות, מנכ"לים ומנכ״ליות, מרצים ומאמנים עסקיים מהמובילים בעולם. הם חלקו איתנו את התובנות והמסקנות החשובות שלהם בהתמודדות עם משברים במהלך השנים. נרצה לשתף אתכם.ן בחלק מאותן תובנות חשובות:

1. מכינים תוכניות מגירה מראש, אבל לוקחים בחשבון שמשהו ישתבש: רגע לפני קרב האיגרוף המפורסם בין אחד המתאגרפים הגדולים בכל הזמנים, מייק טייסון, לבין אוונדר הוליפילד - נשאל טייסון האם הוא מפחד מתוכנית הקרב של יריבו. טייסון ענה במשפט אחד שמסכם יותר מכל את הדינמיות של המשברים ואת הקושי להיערך במדויק לכל תרחיש: "לכל אחד יש תוכנית עד שהוא מקבל אגרוף בפנים".

יזמים רבים אומנם מכינים תוכניות מפורטות ומדויקות לרגעי משבר, אבל אם יש דבר אחד שלמדנו בשנים האחרונות, זה שקשה בדיוק לצפות את קצב ההתפתחויות והשתלשלות האירועים. אסור להתאהב בתוכניות הגיבוי וחשוב לדעת בזמן אמת, במהירות ובחדות, להתאפס. לדעת להתגבר על ההלם הראשוני ולהתאים אותן למציאות המשתנה. מומלץ גם להתייעץ עם אנשים חיצוניים, שיביאו תובנות נקיות מבחוץ.

2. פועלים מהר, יוזמים מהלכים יצירתיים ופורצי דרך: במהלך שיחה שערכנו עם נועם טוויסטר, מנכ"ל פלפטורמות הנסיעות התיירותיות Bookaway, הוא סיפר לנו על ההחלטה האמיצה שקיבלה החברה באמצע משבר הקורונה: לרכוש כמה מהמתחרים הכי גדולים שלה במטרה לאחד כוחות. זו דוגמה מצוינת למהלך יצירתי אבל שטומן בחובו הימור לא קטן, בבחינת Go Big or Go Home. זמני משבר הם לא הזמן לשמור על הקלפים צמוד לחזה. להפך, זו העת לחפש הזדמנויות ושיתופי פעולה שיאפשרו לצמוח ולא להתרסק.

זמני משבר הם לא הזמן לשמור על הקלפים צמוד לחזה. להפך, זו העת לחפש הזדמנויות ושיתופי פעולה שיאפשרו לצמוח ולא להתרסק

גם דיוויד סיגל, מנכ"ל Meetup, החזיר אותנו חזרה לחודשים הראשונים של 2020 כשהקורונה החלה להתפשט בעולם. הוא הסביר כיצד החברה שפיתחה פלטפורמה, המתכננת ומארגנת אירועים חברתיים בצורה וירטואלית, התחילה לראות ירידה תלולה וחדה באירועים שארגנה. זה החל עם ירידה של 95% באירועים בסין ואז באיטליה ואח"כ זה גם הגיע לארה"ב.

החברה, שמנתה מספר מצומצם של עובדים, ניסתה לכנס ישיבה כדי לדון במצב. אז בדיוק התגלה ששניים מעובדיה נדבקו בנגיף. כך הפכה בעל כורחה להיות מהחברות הראשונות, ששלחו את עובדיהן לעבוד מהבית. למרות הסיטואציה הבעייתית, סיגל פעל במהירות ובנחישות והצליח לגייס את כל המהנדסים של החברה לבניית מוצר MVP תוך שבוע בלבד. מוצר שיאפשר לארגן אירועים ופגישות באופן מקוון, כדי לענות לצורך שהתעורר באותה תקופה. כל אירוע או מפגש היה צריך לדבריו להיות מחובר למיקום מסוים, אז החברה הייתה צריך למצוא פתרון יצירתי, שיאפשר לאירועים להתקיים ללא הפרעות ובאופן חלק. לצורך כך החברה מצאה אי אקראי באמצע האוקיינוס השקט, והגדירה אותו כמיקום האירוע. אחרי השקת המוצר החברה חוותה הצלחה משמעותית, והגיעה למעל 5 מיליון אירועים מקוונים עם יותר מ-20 מיליון משתתפים.

נועם טוויסטר  (צילום: youtube , יחצ)
נועם טוויסטר. רכש חברות מתחרות בעת משבר הקורונה כדי לאחד כוחות | צילום: youtube , יחצ

3. המשבר לא מזיז אותם מהמטרה הסופית שהם הציבו לעצמם: אחת התכונות החשובות ביותר עבור כל יזם בעת משבר הוא להישאר ממוקד ומכוון מטרה. חלק מהיזמים, שאולי אין להם מספיק ניסיון במשברים, עלולים להתערער כאשר מגיע משבר משמעותי ראשון, ולחשוב לשנות את המטרות שהגדירו לעצמם. באותה עת חלק מהיזמים מתמודדים עם חוסר ביטחון ומחשבות שליליות כמו: ״אולי אני לא מספיק טוב״, או "אולי מדובר באתגר שגדול עליי ועדיף לצאת עכשיו כדי לצמצם הפסדים". צריך להבין שמשבר הוא דבר זמני וחולף. הוא לא מצב קבוע, אלא אם מחליטים להרים ידיים בגללו. המיינדסט שעוזר ליזמים רבים בזמני משבר הוא להיזכר בתקופות קשות אחרות שהם עברו, במצבים בהם מצאו בתוכם כוחות והצליחו - ולרתום את "הזיכרון החיובי" הזה לטובתם.

צריך להבין שמשבר הוא דבר זמני וחולף. הוא לא מצב קבוע, אלא אם מחליטים להרים ידיים בגללו. המיינדסט שעוזר ליזמים רבים בזמני משבר הוא להיזכר בתקופות קשות אחרות שהם עברו, במצבים בהם מצאו בתוכם כוחות והצליחו - ולרתום את "הזיכרון החיובי" הזה לטובתם

4. מקיפים את עצמם בצוות המקצועי ביותר ובאנשים שלא מסכימים איתם: הם לא מנסים להיות האדם הכי חכם בחדר. להיפך, הם שואפים להיות מוקפים באנשים שיודעים יותר ובעלי חוזקות שונות משלהם. הם מקימים צוותים מגוונים, ומחפשים אנשים שמשלימים אותם, יודעים לבלום אותם ומביאים השקפות שונות לשולחן.

 דיוויד סיגל, מנכ"ל Meetup (צילום: Seb Daly/Collision via Sportsfile, יחצ)
דיוויד סיגל, מנכ"ל Meetup. על רקע משבר הקורונה, סיגל הצליח לבנות מוצר MVP, תוך שבוע בלבד | צילום: Seb Daly/Collision via Sportsfile, יחצ

5. אופטימיות היא מצב תודעתי: תקופת משבר עלולה להביא עמה, לעיתים, דכדוך ומחשבות פסימיות. אם יש דבר אחד שחזר על עצמו שוב ושוב בשיחות שערכנו עם יזמים והדמויות הבכירות ביותר בעולם ההייטק והעסקים - היא האופטימיות שהם שידרו לנו ולעובדים שלהם. תמיד, לא משנה לאיזו סיטואציה החברה נקלעה. בריאן האליגן, מייסד ויו"ר HubSpot, לארי קים, מנכ"ל ומייסד Wordstream, הנרי די סיו, יזם ובעברו מנהל קמפיין הבחירות של נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה והסגן של עוזרו לאחר מכן ו-דיוויד סיגל, מנכ"ל Meetup, הם רק חלק מהשמות הבכירים שהגיעו אלינו עם סיפורים על תקופות קשות ומאתגרות שהם עברו. למרות שהמציאות לא בדיוק פעלה לטובתם, הם הצליחו לשמור על חשיבה חיובית. אפילו לנו היה קשה להבין, מאיפה הם שאבו את האמונה והכוחות להאמין שהכל יסתדר.

אחד הסיפורים שריגש אותנו מאוד והמחיש לנו יותר מכל אופטימיות מהי היה של מירב הראל, יועצת ומרצה בתחומי הפינטק והבלוק'ציין. הראל סיפרה על מצבה הרפואי של בתה שהדרדר ועל ניתוח רפואי מורכב שהייתה צריכה לעבור בדחיפות, שאילץ את בתה בגיל 12 ללמוד ללכת שוב. הראל הייתה צריכה לעצור את הכל במשך שנה, ולעזור לה לבצע שיקום. במהלך הדרך היא הבינה כמה חשוב להקיף את עצמה באנשים חיוביים ואופטימיים שיחזקו, ירימו אותה מהקרשים ויהיו לצדה בתקופה הקשה הזו, ושיעניקו לה כוחות לבנות הכל מחדש. במהלך השיקום הארוך שעברה בתה, הראל הצליחה לשמור על אופטימיות ולהצליח להחיות את הקריירה העצמאית שבנתה, וכיום נחשבת לאחת הדמויות הבכירות בעולם בתחומי הטכנולוגיה הפיננסית.

המסקנה שלנו היא שאופטימיות היא מצב תודעתי שכל יזם חייב לאמץ. אופטימיות, משמעותה להיות מנותק מהמציאות העכשוויות הקיימת ולהאמין במציאות אלטרנטיבית, שיש בכוחו לייצר בזכות פעולות ויוזמה - זו יזמות ותנאי הכרחי להצלחה. הסופרת והאקטיביסטית הלן קלר אמרה פעם שאף אדם פסימי מעולם לא גילה את סודות הכוכבים או הפליג לארץ חדשה ולא ידועה. אופטימיות היא האמונה שמובילה להישגים.

נועה אשד ורונן מניפז (צילום: יחצ)
נועה אשד ורונן מניפז | צילום: יחצ



הכותבים הם: נועה אשד ורונן מניפז, מפיקים ומנחי הפודקאסט הבינלאומי Real Life Superpowers