מנהלים במשרד  (צילום: GaudiLab, shutterstock)
צוות עובדים. כשמנהל שומע איך העובדים מרגישים הוא יכול לראות אותם באמת | צילום: GaudiLab, shutterstock

יותר משנתיים חלפו מאז פרוץ משבר הקורונה – תקופה שהייתה ועודנה הזדמנות נדירה עבור מנהלים ומנהלות לבחון מחדש את האופן שבו הם מובילים את הצוותים שלהם. העבודה מרחוק והמודלים ההיברידיים דרשו מכולם לשנות את אופני העבודה והניהול. החזרה למודל של הגעה יומיומית למשרד אינה נראית באופק ומנהלים רבים שטרם עשו זאת – נאלצים לחשב מסלול מחדש.

כאשר מדובר בניהול של מנהלים, שכל אחד מהם מוביל צוותים המסתגלים בעצמם למודל 2022 של שוק העבודה, הצורך הזה נהיה אקוטי ורלוונטי מאי פעם. יותר מכל, כשם שהקורונה חשפה בפנינו עד כמה תפקיד המנהל חשוב בעתות משבר ופוסט-משבר – כך נחשף גם ההבדל המהותי בין משימת ניהול המנהלים ממשימות אחרות. משימה שדורשת דגשים אחרים, שיספקו למנהלים בארגון את הכלים הטובים והמתאימים ביותר על מנת להצעיד אותו קדימה.

פגישות הן ניצול מיטבי של הזמן שלך

ארשה לעצמי לומר בזהירות שמרבית קוראי שורות אלה מבלים חלק נכבד משעות העבודה שלהם בפגישות. אולי יוצא להן שם רע מפעם לפעם, כמו שרבים מאיתנו נוהגים לחשוב בימים עמוסים, אבל פגישות הן אולי הניצול הטוב ביותר של הזמן של מנהל. פגישות קבועות מראש, שבועיות או דו-שבועיות, יכולות לתפוס מחצית ואף שני שליש מהלו״ז שלו, וזו לחלוטין השקעה נכונה של הזמן. פגישות עם מנהלים אחרים שמדווחים אליו או עם הכפופים הישירים שלו – מייצרות תקשורת פתוחה, שהיא הבסיס לארגון בריא, והופכות היררכיה ממבנה מגביל למבנה מאפשר.

בפגישות הללו, הוא אינו צריך לקבוע את האג׳נדה ואת נושאי השיחה. להיפך: הוא נמצא בפגישה כדי שהמנהלים שתחתיו ינהלו אותו. זה אולי יישמע מפתיע, אבל ככל שמנהל מתקדם והופך להיות מנהל של מנהלים, כך יותר אנשים צריכים לדעת כיצד לנהל אותו ואת הזמן שלו. ולמנהלים המדווחים לו צריך להיות חזון ברור לתחום אחריותם בארגון, בעוד שהתפקיד שלו הוא לעזור להם לממש אותו, ולתת להם את כל הכלים כדי לעשות זאת.

זה אולי יישמע מפתיע, אבל ככל שמנהל מתקדם והופך להיות מנהל של מנהלים, כך יותר אנשים צריכים לדעת כיצד לנהל אותו ואת הזמן שלו. ולמנהלים המדווחים לו צריך להיות חזון ברור לתחום אחריותם בארגון, בעוד שהתפקיד שלו הוא לעזור להם לממש אותו, ולתת להם את כל הכלים כדי לעשות זאת

לא לפחד משיח אישי

פגישות לא חייבות להיות מדיום שבו עובד מופיע אחרי הכנה מדוקדקת, או יוצא עם רשימת משימות ואקשן-אייטמס ארוכה. באותו מובן, גם מנהל לא חייב להיות הדמות שפוגשים בה בהקשר המלחיץ של הדד-ליין הבא, אלא דווקא מי שהעובד יכול לשתף אותו, להיוועץ בו, ואפילו להתרברב בפניו על ההישגים שלו. המלצתי למנהלים היא לא להגיע עם אג׳נדה קבועה מראש לפגישות בהשתתפות מנהלים הכפופים להם, אבל יש דבר אחד עיקרי שכן חשוב להביא עמם לפגישה: השאלה "מה שלומך?" (והשאלה ״איך את/ה באמת?״, אם התשובה היא רק ״בסדר״).

השיחה הזו יכולה לתפוס לעתים חצי מהפגישה, או אפילו את כל כולה. כשמנהל שומע איך העובדים מרגישים הוא יכול לראות אותם באמת, להבין איפה הם עומדים, לא רק מבחינה מקצועית. זו בעיקר הזדמנות לזהות בעיות כשהן קטנות. יש לכך חשיבות עצומה, ולכן פידבק צריך להינתן באופן קבוע, ותמיד במנות קטנות, כאשר דברים עוד לא הצטברו או נערמו. כך, המנהל יוכל לפנות את המנהלים שתחתיו להתעסק במשימות היום-יום בדרך למימוש האג׳נדות הגדולות שלהם.

תיאוריית השולחן

זה עשוי להישמע מעט פשטני, אבל תרבות ארגונית נכונה מחייבת תמיד להניח הכל על השולחן. זה פחות משנה באיזה שולחן מדובר: זה יכול להיות השולחן של המנהל הישיר, זה יכול להיות השולחן של מנהל אחר, וזה יכול להיות גם שולחן של קולגה. אבל כל עניין, תקלה, או בעיה פוטנציאלית צריכים להיות מונחים על איזשהו שולחן.

ואם תאוריית השולחן מוכיחה את עצמה במשרד – בסוף, זה יגיע לשולחן הנכון. עובדים מדברים ביניהם, ולבסוף הם יוודאו שהאדם הנכון יוכל לסייע לעובד שנזקק לכך. כאשר עובד חדש מתחיל את דרכו במשרד, אני מציג את השולחן שלי ומבהיר שאני אשמח להיות מודע לכל עניין ולעזור. השולחן יכול לשמש לעניין אישי, עניין מקצועי, מקצועי בנסיבות לא ישירות (למשל התנהלות מול מנהל או קולגה), או עניין מיידי בהקשרי ביזנס.

משימת ניהול של מנהלים היא שונה במהותה ממשימות ניהול עובדים אחרות. היא דורשת מיומנויות מסוג שונה, כלים אחרים, ובעיקר פיתוח של יכולות הדרכה ומנטורינג, הרבה יותר מאשר פיקוח יומיומי אחר ביצוע משימות. רק כך יכולים להיווצר תנאים ארגוניים שבהם מנהל יוכל לקחת על עצמו כמה שיותר אחריות ולקבל החלטות ניהוליות עצמאיות. התפקיד של המנהל הוא להיות שם לכל עניין, ובעיקר לספק סביבה תומכת שבה מותר לשאול שאלות, ובה אין בושה בלבקש עזרה או להתייעץ. עבור הארגון, יש לתהליכי חונכות אלו חשיבות עצומה בייצור מנהלים שמובילים ויוזמים בעצמם, שיוכלו למלא את העובדים בהשראה, ולהכשיר דור נוסף של בכירים עתידיים.

ניר אורן  (צילום: מטא, יחצ)
צילום: מטא, יחצ

הכותב הוא: ניר אורן, סמנכ"ל לקוחות ב-Meta בישראל