חברת החשמל בחדרה  (צילום: Ruslan Kalnitsky, shutterstock)
חברת החשמל בחדרה. במדינת ישראל יש לאמץ פתרונות חשמל טכנולוגיים כבר עכשיו | צילום: Ruslan Kalnitsky, shutterstock

העלייה החדה הנוכחית במחירי הדלק הובילה רבים לרכישת רכב חשמלי, שעלויות האחזקה שלו נמוכות משמעותית. ואולם, כל רכב חשמלי צורך עד פי 5 חשמל לעומת צריכה ביתית רגילה - וזה מייצר אתגר חדש עבור רשת החשמל המיושנת של ישראל, שנמצאת כבר כיום ב-100% ויותר תצרוכת. החשש הוא שהעומס החדש על הרשת יביא אותה לקריסה, מה שיוביל להפסקות חשמל לא מעטות.

ההערכה היא כי עד 2030 צפויה הצריכה לגדול עד ל-106 מיליארד קוט"ש, גידול של כ-3.5% בשנה. אל מול הצריכה שהולכת וגדלה קמות תשתיות רבות של אנרגיה מתחדשת שאמורות להזין את הרשת, במיוחד מאזורי ספר, ולהחליף את השימוש בדלקים מזהמים. שני כיוונים אלו מייצרים בעיה גדולה ברשת החשמל שלא מסוגלת כיום להעביר כמויות אנרגיה כאלו. לכן יש צורך למצוא פתרון יעיל כבר עכשיו למנוע את קריסת הרשת.

הפתרונות המוצעים כיום מכל עבר הם טיפול בתשתית, אם באמצעות הטמנת קווי מתח או הרחבת תשתית החשמל והתאמתה לשוק אנרגיות החשמל המתחדשות. עם זאת, ברור לכל כי מדובר בפתרון מורכב, שימשך לאורך שנים רבות ויהיה כרוך בעלויות עצומות של עשרות מיליארדים. תהליכים מורכבים כאלו מביאים בנוסף להיארכות הליכי התכנון והעמקת החיכוכים מול בעלי עניין, רשויות מקומיות, יישובים, חברות התשתית וארגוני סביבה. כתוצאה מכך יאלצו להקים פרויקטים זמניים לגישור עד להקמת הפתרון הקבוע, על מנת לשמור על אספקת חשמל סדירה.

הפתרונות המוצעים כיום מכל עבר הם טיפול בתשתית, אם באמצעות הטמנת קווי מתח או הרחבת תשתית החשמל והתאמתה לשוק אנרגיות החשמל המתחדשות. ברור לכל כי מדובר בפתרון מורכב, שימשך לאורך שנים רבות ויהיה כרוך בעלויות עצומות של עשרות מיליארדים

אולם פתרונות אלה אינם בהכרח יעילים מבחינה כלכלית, תכנונית וסביבתית, וצפוי שיהוו בסופו של דבר ולאחר כל ההשקעה הזו טלאי זמני בלבד שידרוש פתרון חדש בעוד עשר או עשרים שנים שוב נוכח קצב גידול הצריכה. לכן יש צורך בפתרון גמיש ומהיר יותר שאינו תלוי בתשתית החשמל המיושנת.

בשוק הסלולר כבר עובדת בהצלחה שנים רבות תשובה יעילה למצב כזה. אם בעבר לא היה צורך בסרט רחב ונפח מידע גדול כיום זה נדרש. חברות הסלולר מציעות חבילות גלישה חודשיות לכל לקוח אולם בעוד שפעם היה צורך להקפיד שלא לגמור את כל החבילה לפני תום החודש הוסיפו החברות פתרון פשוט בצורת ראוטר ביתי שמשמש כמקור גלישה פרטית אינסופי.

פתרון דומה ניתן גם לאמץ בשוק החשמל, בדמות הצבת רשת חשמל קטנה (Micro Grid) שתוזן ממיקרו-טורבינות. הרשת תשרת רבי קומות, מלונות, בניני משרדים ואפילו חניונים לרכבים חשמליים. מיקרו-טורבינה כזו תפעל בשילוב עם אנרגיות מתחדשות כמו טורבינת רוח ותאים סולריים. הטורבינה תפעל ע"י מימן שיגיע ממקורות אנרגיה ירוקה בצמוד לטורבינה או ע"י שימוש בגז טבעי עד לפיתוח יכולת הזנת המימן. בנוסף, מייצרת הטורבינה חום רב אשר ישמש לחימום או קירור המבנים בסביבתה.

יתרון נוסף הוא היכולת להגדיל את המענה לצריכה בצורה פשוטה של הוספת טורבינה, ובנוסף מקבלים רשת אשר חסינה למתקפות סייבר והשפעות סביבתיות כמו שרפות וסופות שהורסות את הרשת הראשית. כך גם אם ירכשו כול הדיירים מכוניות חשמליות תספק הרשת המקומית מענה טוב יותר. מאחר ומיקרו-גריד מייצר עצמאות אנרגטית הוא גם פחות מושפע מתהליכים בירוקרטיים, רגולטורים, או ממלחמות ולחצים בינלאומיים המשפיעים על תשתיות ייצור החשמל.

עלויות המימן הן גבוהות ביחס לחלופות אך כשם שמחיר הפנלים הסולריים היה גבוה מאוד לפני כעשור וירד עם התפתחות הטכנולוגיה והעליה בכמויות הייצור, כך צפוי גם מחיר המימן לרדת מ-6 דולר לק"ג יצור מימן לדולר בודד, זאת לפי הערכות מחלקת האנרגיה של ארה"ב (DOE)

כיום, עלויות המימן הן גבוהות ביחס לחלופות אך כשם שמחיר הפנלים הסולריים היה גבוה מאוד לפני כעשור וירד עם התפתחות הטכנולוגיה והעליה בכמויות הייצור, כך צפוי גם מחיר המימן לרדת מ-6 דולר לק"ג יצור מימן לדולר זאת לפי הערכות מחלקת האנרגיה של ארה"ב (DOE).

בנוסף, קצב ירידת מחירי המימן יהיה מהיר יותר מאחר וכבר היום הוא מקבל סבסוד משמעותי מממשלות מערביות, המביא גם להאצת העיסוק בטכנולוגיות לפיתוח מימן וכניסת חברות פיתוח וייצור חדשות. המשמעות היא שמחיר מימן ירוק יהיה שווה למחיר מימן אפור הפוגע בסביבה ואפילו יהיה זול ממחיר גז טבעי או דלקים מזהמים אחרים תוך זמן קצר מאוד.

שילוב של אנרגיות מתחדשות במערכת החשמל בישראל, לצד מגמות אחרות כמו כניסת רכבים חשמליים, דורש לבחון מחדש את הפרדיגמות הקיימות כיום. ברור כבר היום כי המענה המלא לבעיית החשמל יידרש לשלב מגוון טכנולוגיות לצד רשת החשמל הארצית. טכנולוגיות אשר יאפשרו מענה מיידי ובטווח הארוך לבעיית רשת החשמל עם גמישות לגידול עתידי וחוסן אשר לא קיימים כיום. במדינה צפופה וקטנה כמו ישראל, אין זמן לחכות ויש לאמץ את החדשנות הזו כבר עכשיו.

תאל במיל' גיל אגינסקי ראש חטיבת המימן בטורבוג'ן (צילום: אילן בשור, יחצ)
צילום: אילן בשור, יחצ

הכותב הוא תא"ל בדימוס מפקד שייטת הצוללות של ישראל ומנהל חטיבת המימן בטורבוג'ן