מתנות לעובדים (צילום:   Ground Picture , shutterstock)
מתנות לעובדים. המתנה משדרת לעובדים וגם לאלה שבחוץ על עוצמתה של החברה | צילום: Ground Picture , shutterstock

תחרות על טאלנטים? שימור עובדים? התחרות האמיתית (והלא סמויה בכלל) בתקופה הנוכחית היא איזו חברה תציע לעובדיה את המתנות או ההטבות הטובות ביותר. כמי שמלווים אלפי חברות כל השנה, בודקים כל העת מה חשוב להן ולעובדיהן, אנחנו יודעים לומר כמובן שהחגים הם עוגן משמעותי ביותר בהחלטה על תקציב המתנות בחברה ואיך לממש אותו.

המתנה מזמן כבר מעבר למתנה – המתנה משדרת לעובדים וגם לאלה שבחוץ על עוצמתה של החברה, חוסנה ועד כמה כדאי לעבוד בה. לכן, לא מפתיע לגלות שלפי הנתונים העדכניים שבידנו הכוללים למעלה מ-1000 חברות הייטק וסטארט אפים, אנו רואים כי תקציבה הממוצע של מחלקת הרווחה למתנות חג לעובד בסטארט אפ קטן זהה לתקציב המתנה של עובד באחד מחדי הקרן או חברות ההייטק הגלובליות.

מבדיקה שערכנו השנה עולה כי 46% מהחברות שהזמינו מתנות חג לעובדים, הקצו לכך תקציב שבין 400 ל-600 ש"ח, כשאין שום הבדל, כאמור, בין חברה גדולה לבין סטארט אפ קטן. ממוצע המתנה להייטקיסט עומד על 510 ש"ח. הסיבה העיקרית לעלייה בהשקעה במתנות היא שחברה, קטנה כגדולה יודעת שעליה לשמור על עובדיה הקיימים ולא יכולה להרשות לעצמה תדמית של "היא קטנה אז התקציב שלה יהיה נמוך יותר".

46% מהחברות שהזמינו מתנות חג לעובדים, הקצו לכך תקציב שבין 400 ל-600 ש"ח, כשאין הבדל בין חברה גדולה לבין סטארט אפ קטן. ממוצע המתנה להייטקיסט עומד על 510 ש"ח

אנחנו פשוט לא שם.
כמי שמלווים אלפי חברות בענף בכל הנוגע לעולמות הרווחה שלהן, אנו מבינים עד כמה השווי הנתפס של המתנה חשוב יותר, לעיתים, משוויה הכספי. 1000 ₪ מתנה בתלושים שלא רלוונטיים לעובד או למי מבני ביתו מול מכשיר אלקטרוני שהעובד מעוניין בו אך בעלות נמוכה יותר – תשמח את העובד יותר ומכך יקרין על תפיסתו על מקום העבודה ולכן אנו מייעצים לחברות רבות לשמור את ההחלטה לעובדים.

ואכן כך הדבר בלי יוצא מן הכלל: העובד במרכז קבלת ההחלטות.
השנה, יותר משנים קודמות, ראינו שיח פתוח על מתנה ושיתוף העובדים בתהליך בחירת מתנות. מהדוח שלנו עולה כי 95% מהחברות בחרו לתת לעובדים מתנות פיזיות או מתנות פיזיות בשילוב שוברים דיגיטליים שונים.

בתוך כך, השנה, לראשונה, אפשרו רוב חברות ההייטק לעובד לבחור את המתנות בעצמו ואף להוסיף כסף ולבחור מתנה בעלות גבוהה יותר, מהלך שזכה לפידבקים חיוביים מצד העובדים שאכן עשו זאת ושדרגו משמעותית את המתנות שלהם.

גם כאן, המטרה היא לפנק את העובד ולתת לו תחושה חיובית. לכן, אנחנו רואים יותר ויותר מנהלות HR שבאות לקראת העובדים ומעניקות להם אפשרויות רחבות יותר וכמובן - את חופש הבחירה.

אם בחופש הבחירה עסקינן, מנתוני הדוחות שלנו עולה כי 25% מהעובדים שכבר בוחרים שוברים, יעדיפו שוברים בינלאומיים כדוגמת אסוס ואמזון וזאת על אף ששווים הכספי נמוך יותר מאשר שוברים לרשתות מקומיות.

מגמה נוספת שנכנסה לחיינו היא כמובן העבודה ההיברידית.
היות והעובדים מגיעים בימים שונים למשרד נוצר קושי לארגן אירוע משרד בו יחולקו המתנות בבת אחת. לכן, אנחנו רואים אחוז גבוה של חברות, כ-70%, שבהם אין אירועי חברות בהן מחולקות המתנות אלא הן נשלחות בשליחות עד בית העובד.

לסיום בנושא זה, גם תרומה לקהילה היא חלק בלתי נפרד מהמתנות לחג, ועובדי ההייטק אף בחרו במתנות שמקנות ערך מוסף ותרומה לקהילה. מדובר במתנות שחלק משמעותי מהסכום מופנה לארגונים ועמותות שונים כגון לתת, אנד ג׳וי, רוח נשית, עיגול לטובה, איזי שפירא, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ועוד. שמחנו לראות השנה גידול של מגמה זו וגם מנגד דרישה של עובדים לשלב לא רק מתנה אלא גם פעילות חברתית הקשורה לתרומה לחברה במסגרת פעילויות ראש השנה.

עובדי ההייטק בחרו במתנות שמקנות ערך מוסף ותרומה לקהילה. מדובר במתנות שחלק משמעותי מהסכום מופנה לארגונים ועמותות שונים כגון לתת, אנד ג׳וי, רוח נשית, עיגול לטובה, איזי שפירא, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ועוד

אם כך, שאלת השאלות היא, כמובן, מה נראה בהמשך. כי הרי כל הטבה או פינוק של חברה כזו או אחרת, מייד יהפוך לסטנדרט חדש, קל וחומר כשמדובר בשוק כה תחרותי. אנחנו נמצאים כעת בתקופת החגים, המתנות והשוברים חולקו. אולם עם היציאה מהחגים תחל התחרות האמיתית שתגיע, בשיאה, בפסח, עונת המתנות השנייה בשנה. עם סיום החגים, תחל התחרות של חברות המתנות על מנת למצוא את הדבר הבא שכולם ירצו, שכולם ידברו עליו. כבר עכשיו נסגרות טיסות לתערוכות בינ"ל, קניינים מבקרים בסין, סיעורי מוחות נקבעים ועוד. הכל כדי שבפסח הבא יוצגו המתנות המיוחדות והמעניינות ביותר. כפי שהבנתם, הכסף לא יהווה כאן שיקול.

תמונת עיגול דגן רונן (צילום:  דגן רונן , יחצ)
צילום: דגן רונן , יחצ

הכותב הינו דגן רונן, מייסד ומנכ"ל שותף של הייטקזון, מועדון הצרכנות לעובדי ההייטק בישראל, בו חברים 330 אלף הייטקיסטים