יוצרי תוכן (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה. 64% מיוצרי התוכן חושבים שבינה מלאכותית היא סוג של אמנות | צילום: shutterstock

כ-65% מיוצרי התוכן בארה"ב כבר עושים שימוש בכלים של בינה מלאכותית ג'נרטיבית. כך עולה מסקר של חברת לייטריקס (Lightricks) הישראלית. הסקר של לייטריקס, שמציעה מגוון כלים ליוצרי תוכן, ביניהם מחולל תמונות מבוסס AI, נערך בקרב 1,000 יוצרי תוכן ומשפיענים בארה"ב. הוא בחן את מצב כלכלת היוצרים ב-2023 ואת השינויים בו, על רקע התפתחות טכנולוגיית ה-Generative AI.

השיקול הכלכלי, מסתבר, משחק תפקיד חשוב בבחירה בכלים כאלה. 84% מיוצרי התוכן אמרו כי הם צפויים להשתמש בטכנולוגיה אם תחסוך להם זמן או כסף. 56% מהם סיפרו שהדרישה ליצור תוכן בטכנולוגיית AI עולה מהמותגים עצמם ובמסגרת השותפות עמם.

86% מיוצרי התוכן אמרו כי יבחנו ששימוש בכלי AI אם הדבר יתרון לתהליך הקריאטיבי שלהם ו-64% כבר סבורים שבינה מלאכותית היא סוג של אמנות. 71% גם סיפרו שהעוקבים שלהם הגיבו בהתלהבות לתוכן הקשור לבינה מלאכותית.

עם זאת, יוצרי התוכן מודעים לסיכונים שהבינה המלאכותית מביאה עמה והחששות העיקריים שהעלו הם סביב פגיעה באותנטיות, פגיעה בזכויות יוצרים והאפשרות ליצור תוכן מזויף (Deepfake).

"הופעת ה-AI, השימוש בכלים מתוחכמים יותר והעלייה בהזדמנויות כלכליות יצירתיות מאותתים על עידן חדש של אפשרויות בלתי מוגבלות", אומר ד"ר זאב פרבמן, שותף מייסד ומנכ"ל לייטריקס. "הסקר מצביע על כך שמשפיענים ויוצרי תוכן מבינים את משמעות פריצת הדרך הטכנולוגית ומשתמשים בכלי AI בתהליך יצירת התוכן במקביל לדרישה העולה מהמותגים עצמם ליצור תוכן תוך שימוש בטכנולוגיה".

"הופעת ה-AI, השימוש בכלים מתוחכמים יותר והעלייה בהזדמנויות כלכליות יצירתיות מאותתים על עידן חדש של אפשרויות בלתי מוגבלות", אומר ד"ר זאב פרבמן, שותף מייסד ומנכ"ל לייטריקס

נושא נוסף שנבדק בסקר הוא הרתיעה של הנשאלים מהמונח "משפיען" (influencer): רוב המשיבים (55%) רואים עצמם כ"יוצרים", ורק 7% מעדיפים את המונח "משפיענים". "בשנים האחרונות המונח 'משפיען' הפך לשם נרדף לכוכבי סושיאל, אשר מפרסמים תוכן ממומן בתמורה למוצרים או כסף", מסביר קורבט דראמי, מנהל בכיר ב-Popular Pays ושל שותפויות מותגים בלייטריקס.

"זה עלול לגרום לחוסר הערכה של היצירתיות והעבודה הקשה שלהם על ההפקה והתוכן האיכותי, ולכן יוצרים רבים עוברים כיום ממודל המשפיען לשימוש בכלים מתוחכמים יותר ליצירת תוכן, דבר שגורם למותגים לשים לב לכך".

יצירת תוכן הפכה עבור היוצרים למשרה לכל דבר

לפי הסקר, יוצרים מתמקדים כיום יותר ביצירת תוכן במשרה מלאה ובבניית קשרים עסקיים עם מותגים מאשר ביצירת מוניטין ותוכן ייעודי כ"משפיענים" בלבד. 22% מהם ציינו כי יצירת תוכן מהווה מעל 50% מההכנסה החודשית שלהם, עבור 28% היא מהווה 25-50% מההכנסה ועבור 42% פחות מ-25% מההכנסה החודשית.

כמה מרוויחים יוצרי תוכן ברשת? 13% מהיוצרים מציינים כי הם מרוויחים יותר מ-5,000 דולר בחודש עבור התוכן שהם יוצרים, 19% מרוויחים 2,000-5000 דולר, 26% מרוויחים 1,000-2,000 דולר, 18% מרוויחים 500-1,000 דולר בחודש ו-24% מרוויחים פחות מ-500 דולר לחודש.

הקטגוריות הבולטות ביותר בקרב יוצרי תוכן הן Lifestyle, טכנולוגיה וטיולים. 55% מהם מעידים כי הם מתבקשים ליצור תוכן אותנטי (UGC) לטובת ייצוג מוצרים. 74% מציינים כי הם מרוצים מהתגמול שהם מקבלים עבור התוכן שלהם, 39% טוענים כי למרות מצב הכלכלה הנוכחי, הם חותמים על יותר ויותר עסקאות עם מותגים, ו-40% טוענים כי הרוויחו יותר מעסקאות עם מותגים השנה מאשר בשנה שעברה.

ובחזרה להשפעותיה של הבינה המלאכותית: 40% מאמינים שהבינה המלאכותית תתרום לגידול הכנסותיהם, 22% מאמינים שהיא לא תשפיע על הכנסותיהם ואילו 38% חוששים שהיא תביא לירידה בשכר שיקבלו.