למידה ופיתוח, אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
אילוסטרציה. החברות משקיעות במקומות שדורשים שיפור בפרודוקטיביות | צילום: שאטרסטוק

חברות הטק הורידו את ההשקעה בתוכניות פיתוח ולמידה של אנשי פיתוח ל-18% לעומת 29% ברבעון הראשון. לעומת זאת ההשקעה באנשי שיווק ומכירות עלתה מ-16% ל-24% ולאנשי CS מ-7% ל-12%, כך עולה מנתונים שסיפקה פלטפורמת הפיתוח והלמידה GrowthSpace. המשמעות של הנתונים היא שמנהלים משתמשים בתקציב הפיתוח ולמידה (Learning and Development) להשקעה באנשים שפונים ללקוחות יותר מאנשים שנמצאים בליבת המוצר של החברה.

חברת GrowthSpace פיתחה מרקטפלייס של תוכניות לפיתוח עובדים ומנהלים, מנטורינג אישי וסדנאות קבוצתיות. במסגרת הבדיקה של ההשקעות בפיתוח עובדים ב-2022 השתתפו כ-150 חברות, מחצית מהן ישראליות.
"היום החברות מתקשות יותר לצמוח ולהשיג לקוחות חדשים והמכירות לא באות בקלות", מסביר עומר גלס מנכ"ל ומייסד שותף ב-GrowthSpace. "שוק במיתון הוא שוק שבו צריך להתאמץ הרבה יותר על כל עסקה, ולכן הן משקיעות במקומות שדורשים שיפור בפרודוקטיביות והמערכים של השיווק כדי להביא תוצאות. אנחנו רואים שההנהלות בוחרות להעלות לפלטפורמה שלנו הרבה יותר אנשי שיווק ו-CS בעוד שבעבר ההשקעה היתה בעיקר במפתחים".

הוא מוסיף כי בסט הכישורים שהמנהלים בתחומי השיווק וה-CS רוצים לשפר, רואים עלייה בביקוש לכישורי ניהול (מ-34% ל-37%) ועלייה בביקוש לתכנון קריירה בתוך הארגון (מ-7% ל-11%) על חשבון ירידה בביקוש לכישורי מנהיגות (מ-34% ל-30%). "ניתן להסיק שמנהלים מתמקדים באפקטיביות הניהול שלהם ובפונקציות מוטות לקוח. זה הגיוני שבתקופת התייעלות אנשים עובדים יותר על חיזוק הרלוונטיות שלהם עבור הארגון. אנשי מכירות עובדים על כישורי מכירה ועבודה עם מנטורים על פיצ' המכירה שלהם, יש דגש על ניהול זמן ופרודאקטיביות". לדבריו בצוותי הפיתוח הדגש הוא לרוב סביב עולמות התקשורת, עבודה בתוך הצוות ותקשורת עם צוותים אחרים וגם בסוגיות של ניהול, מנהיגות ופרודוקטיביות.

עומר גלס, מנכ"ל GrowthSpace: "שוק במיתון הוא שוק שבו צריך להתאמץ הרבה יותר על כל עסקה. אנחנו רואים שההנהלות בוחרות להעלות לפלטפורמה שלנו הרבה יותר אנשי שיווק ו-CX בעוד שבעבר ההשקעה היתה בעיקר במפתחים"

עוד ממצא מעניין מהבדיקה הוא ההשקעה בטאלנטים, עובדים מצטיינים מכל התחומים ולאו דווקא הפיתוח: "גם בשוק קשה ושוק שיש בו פיטורים, החברות עדיין רוצות לשמר את הטאלנטים. התחרות על הטאלנטים נשארת גבוהה ואולי אפילו עולה, כי השינוי בשוק מייצר אצל העובדים חששות מחוסר יציבות של מקום העבודה. לכן אנחנו רואים שהחברות הגדילו את ההשקעה בטאלנטים ברבעון השלישי ב-5% בהשוואה לתחילת השנה".

לצד הטאלנטים נמצא דרג המנהלים, שגם הוא נכס שהחברות מעוניינות לשמר. לפי הממצאים נראה שתקציבי פיתוח המנהלים לא נפגעו, אך גם לא צמחו. "העסקים היום מאוד ממוקדים בפרודוקטיביות והאפקטיביות של העסק. למרות שחותכים בתקציבים, ומפטרים ופוגעים בתקציבי רווחה של נסיעות וטיולים והופעות, בתקציבים של פיתוח מנהלים לא פוגעים ואת ההשקעה בטאלנטים אפילו מגדילים".

עומר גלס מנכ"ל ומייסד שותף ב-GrowthSpace (צילום: דורון לצר, יח"צ)
עומר גלס, מנכ"ל GrowthSpace. "גם בשוק קשה החברות עדיין רוצות לשמר את הטאלנטים" | צילום: דורון לצר, יח"צ

"כל עובד היום צריך להפיק יותר והופעה לא מייצרת פדורוקטיביות אבל פיתוח כישורים ומיומנויות כן", מוסיף גלס. "אי אפשר להגיד לעובדים לעשות יותר ולצפות שזה יקרה, צריך לתת את הכלים לעשות יותר".