אביגיל לוין, סימונה ולסקי  - מה בתפקיד (צילום: studio cutaway)
לוין וולסקי. מעדיפות "ניהול קריירה" על פני "הסבה" | צילום: studio cutaway

בשנים האחרונות, עשרות מקצועות חדשים נפתחו בשוק העבודה בישראל, ובתוך שלל המקצועות הטכנולוגיים ה"קלאסיים" שנדרשים בחברות ההייטק, התפתחו שורה של מקצועות שאינם דורשים בהכרח ידע בפיתוח. אך השוק נהיה כה דינמי, עד שקשה לאדם מבחוץ, וגם למי שבתוך התעשייה, להבין מהם המקצועות החדשים שנפתחו, אילו כישורים הם דורשים, ומה הידע או הניסיון שצריך בשביל להתקבל אליהם.

בנקודה הזאת בדיוק מצאה את עצמה אביגיל לוין, לפני כמה שנים. "עשיתי מעבר לתעשייה מהעולם המשפטי", היא מספרת. וכשהתחלתי לחפש תפקיד חדש נחשפתי להמון תפקידים מעניינים. אחרי שעשיתי את המעבר, חברים עורכי הדין גם רצו לעזוב את התחום, אז התחלתי ניוזלטר של משרות כדי לעזור להם למצוא תפקידים מגניבים. זה ממש תפס".

אביגיל לוין: "אנחנו לא מפסיקות להיחשף לתפקידים חדשים וללמוד על תפקידים חדשים. זה הפך למסע לימודי לעצמנו באיזשהו מקום. צריך לזכור גם שחלק מהתפקידים מתפתחים עם הזמן. אם היית מדבר איתנו לפני חמש שנים, המון מהתפקידים לא היו קיימים בכלל"

כשזה תפס, היה ברור שזה צריך להיות משהו גדול יותר מניוזלטר שיוצא פה ושם. אביגיל עבדה אז בקרן ההשקעות אלף, ויחד עם סימונה ולסקי - שעבדה אז במיקרוסופט - הן הבינו שהן רוצות להעביר את הידע שצברו על המעבר להייטק ועל מגוון התפקידים שיש בשוק, בצורה יותר רחבה. הן בנו הרצאה שבה הן מסבירות על תפקידים שונים ועל איך מגיעים אליהם. אך בסופו של דבר הן הבינו שבמקום לפגוש כל פעם עשרות אנשים, אם הן ינחו פודקאסט שבו הן יפגשו אנשים שונים מהתעשייה שיספרו על התפקידים שלהם - יותר אנשים יוכלו להיחשף לתכנים הללו. כך התחיל הפודקאסט "מה בתפקיד", שהפך גם לקהילה פופולרית בפייסבוק.

"אנחנו לא מפסיקות להיחשף לתפקידים חדשים וללמוד על תפקידים חדשים", אומרת לוין, שהיום היא משקיעה ומנהלת אקוסיסטם, בסמסונג נקסט תל אביב. "זה הפך למסע לימודי לעצמנו באיזשהו מקום. צריך לזכור גם שחלק מהתפקידים מתפתחים עם הזמן. אם היית מדבר איתנו לפני חמש שנים, המון מהתפקידים לא היו קיימים בכלל. גם בגלל שהתעשייה בישראל מתפתחת, וגם בגלל שהרבה מאוד עבודות שלא היו נעשות בישראל - היום חברות הטכנולוגיה בונות מחלקות שלמות של עובדים ישראלים, כמו מכירות, כמו Customer Success ועוד".

איך אתן מנהלות את הידע הזה?
"אנחנו מנהלות קהילה ועונות על שאלות שיש לאנשים שמחפשים את התפקיד הבא שלהם", מספרת סימונה. "ולפעמים אנחנו מקבלות הודעה ממישהו שמספר שהוא טוב בעבודה עם אנשים או שיש לו יכולות ניתוח טובות, ואנחנו עונות חזרה שזה יכול להתאים ל-30 תפקידים שקיימים עכשיו בשוק. אני חושבת שהפרקים של הפודקאסט יכולים לכוון אנשים להבין מה יש בתפקידים השונים יותר לעומק, איזה סט כישורים צריך לכל תפקיד ואילו העדפות. אני מרגישה שנכנסנו לנישה שלא היתה לפני שהתחלנו וההיענות למידע הזה היא באמת מאוד גדולה".

בפודקאסט, לוין וולסקי נחשפות לסיפורים השונים של עובדים בתעשיית ההייטק, וכיצד עשו את המסע שלהם גם בתוך התעשייה. "באחד הפרקים ראיינו מישהי שעבדה כמורה ועברה לתפקיד בעולם ה-HR", מספרת ולסקי. "תוך כדי התפקיד, היא הבינה שהיא רוצה לעסוק יותר בניתוח נתונים, ועברה בתוך הצוות שהיא עבדה בו לתפקיד של People Analytics, שבו היא מנתחת נתונים על ניהול ההון האנושי בחברה".

"בדיוק בגלל זה, אנחנו לא משתמשות במילה 'הסבה'", אומרת לוין. "אנחנו מסתכלות על ניהול קריירה. כי גם אם אתה עובר עכשיו לתפקיד חדש, הוא יכול לקדם אותך לתפקיד הבא, או שתגלה בתוך התפקיד הזה עולמות תוכן תעסוקתיים שלא הכרת. אז אנחנו משתדלות להסתכל על עניין המקצועות מזווית הרבה יותר רחבה רק מ'הסבה', אנחנו מדברות על תהליך שלם".

אחד האתגרים שעומדים בפני מי שרוצים לעבור מתעשיות קלאסיות אל תעשיית ההייטק הישראלית היא לא רק להבין איזה תפקיד יכול לענות על סט הכישורים והניסיון שלהם, אלא גם להבין איך עושים את המעבר שעלול להיראות בלתי אפשר. "זה רק נראה מאתגר", אומרת לוין. "אבל אם קוראים עיתונים, מאזינים לפודקאסטים, עושים את התחקיר לפני, קל מאוד ללמוד את הז'רגון ולהבין מה באמת צריך לעשות כדי להתקבל".

סימונה ולסקי, מה בתפקיד: "חשוב לפתח קשרים. אני לא יכולה להדגיש כמה זה חשוב. צריך לגשת לאנשים ולבקש את עזרתם. אם אתם רוצים ללמוד על תפקיד מסוים או להיכנס לתפקיד מסוים? תמצאו את האנשים ותרחיבו את הקשרים שלכם, מלינקדאין ועד כנסים"

"יש פה עבודה עצמית שצריך לעשות", מוסיפה ולסקי, שעד לאחרונה ניהלה צוות שותפויות אסטרטגיות בחטיבת מוצר של וויקס. "צריך לבוא מוכן, להבין מהם עשרת הדברים הכי חזקים שעשיתם בתפקיד האחרון שלכם ולתרגם אותם לעולם ההייטק. רק אתם יודעים מה עשיתם ובמה השפעתם. אם מכרתם ללקוחות, זה בדיוק מה שמחפשים בהייטק, למשל. בנוסף, חשוב לפתח קשרים. אני לא יכולה להדגיש כמה זה חשוב. צריך לגשת לאנשים ולבקש את עזרתם. אם אתם רוצים ללמוד על תפקיד מסוים או להיכנס לתפקיד מסוים? תמצאו את האנשים ותרחיבו את הקשרים שלכם, מלינקדאין ועד כנסים. אם הקהילה סגורה, אתם צריכים למצוא את הבן אדם שיעביר את קורות החיים שלכם. אני, שאני מאוד מקושרת בתחום, כשניסיתי לשלוח קורות חיים דרך האתרים של החברות, תוך 24 שעות קיבלתי מייל סירוב. זה פשוט עובר סינון אוטומטי. לכן צריך את האנשים שיוכלו לגרום לעקוף את המייל האוטומטי הזה".

"חשוב לנו גם להגיד שאנחנו לא חושבות שכולם צריכים לעבור להייטק", אומרת לוין. "יש עוד דרכים להגדיל את המשכורת או לקבל תנאים טובים יותר. יש גם צדדים מאוד לא פשוטים בהייטק, אפשר למצוא את עצמכם עובדים בשעות בילואומיות או תחת הרבה מאוד לחץ. הדינמיות הזאת של הייטק לא בהכרח מתאימה לכולם. וזה בסדר גם לשלב. אני מכירה סטארטאפים בעולמות הרפואה שמעסיקים עובדים במשרה חלקית שעובדים בכמה שעות בשבוע ביעוץ רפואי, ובשאר השבוע הם עובדים ברפואה. אני חושבת שזה העתיד, במשרות שיהיו גם וגם".

"יש המון רעש וצילצולים סביב העניין הזה של לעבור להייטק, אבל בסוף זה עבודה. כמו שאר העבודות, עם הדברים הטובים והדברים הרעים שבה", היא מסכמת.